Plameny, anarchie a tragédie. Před 45 lety zemřel formulový "Superšvéd" Peterson

Radek Vičík Radek Vičík
11. 9. 2023 16:55
Italská Monza přinesla celou řadu dramatických momentů. Bohužel k nim patřila i spousta vážných havárií. Na jednu z nich v roce 1978 doplatil pilot F1 Ronnie Peterson ze Švédska. Od jeho smrti uplynulo právě dnes 45 let.
Tragická scéna havárie po startu závodu F1 v Monze v roce 1978
Tragická scéna havárie po startu závodu F1 v Monze v roce 1978 | Foto: ČTK

V Královském parku, umístěném jen 20 kilometrů od centra Milána, se závodí už více než 100 let.

První verze okruhu z roku 1922 včetně legendární klopené dráhy měřila rovných deset kilometrů. To současná trať Autodromo Nazionale Monza měří "jen" 5793 metrů.

Monza byla vždycky "chrámem rychlosti". Jenže jízda na plyn s sebou přináší i nebezpečí, nehody a často i smrt.

První oběť přišla hned v tréninku na úvodní Grand Prix Itálie v Monze roku 1922, byl jí rakouský pilot Fritz Kuhn.

Nejhorším okamžikem novodobé formule 1 v Královském parku byla GP v roce 1961. To monopost Němce Wolfganga von Tripse vyletěl těsně před zatáčkou Parabolica po kolizi s Jimem Clarkem mimo trať a při dopadu mezi diváky zahynul nejen jeho pilot, ale také 14 fanoušků (podle některých zdrojů jich bylo 15).

Vedle entuziasmu tifosi se nejednou ukázal i pověstný italský "sklon k anarchii", který bohužel stál i životy. Typickým příkladem byla havárie v sezoně 1978.

Do Itálie přijeli v čele šampionátu oba piloti Lotusu. Američan Mario Andretti nasbíral zatím 63 bodů, o 12 méně měl Ronnie Peterson ze Švédska. Je třeba mít na paměti, že tehdy bylo za vítězství jen 9 bodů a bodovala pouze první šestka v cíli.

Zatímco Andrettimu vyšla kvalifikace na jedničku a postavil se na pole position, jeho týmový kolega, známý též jako "Superšvéd", se musel spokojit až se třetí startovní řadou.

Začátek závodu proběhl divoce. Po uspěchaném startu, kdy monoposty ze zadních řad byly ještě v pohybu, a byly tak rychlejší než rozjíždějící se čelo startovního roštu, došlo k hromadné havárii.

Protože měly vozy na startu plné nádrže, rozpoutalo se ohnivé peklo hořících stovek litrů paliva.

Peterson zůstal ve svém Lotusu 78 zaklíněný. Na trati tehdy vypukl takový zmatek, že policisté hermeticky uzavřeli okolí nehody a ke Švédovi se nemohl dostat ani oficiální lékař formule 1 Sid Watkins.

Cestu mu musel doslova vyhádat pozdější šampion Mario Andretti. Američan využil svých italských kořenů a neoblomné karabiniéry přesvědčil o tom, že muž dobývající se k ohnivému peklu není paparazzi, ale člověk, na němž závisí život jeho stájového parťáka z Lotusu.

I když kolegové pilota vyprostili živého, talentovaný Švéd zemřel druhý den v milánské nemocnici.

Tragický start Velké ceny Itálie F1 1978:

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

Další zprávy