Paradox safety car. Jeho řidiči v F1 nikdy nezávodili, přesto už vedli víc kol než 11 mistrů světa

Radek Vičík Radek Vičík
19. 7. 2016 6:21
Zaváděcí vozidlo se stalo fenoménem nejnovější éry ve formuli 1. Jeho jezdci odjeli ve vedení Velkých cen už větší počet kol než takové legendy jako Emerson Fittipaldi nebo James Hunt.
Safety car už patří k neodmyslitelným doplňkům Velkých cen formule 1.
Safety car už patří k neodmyslitelným doplňkům Velkých cen formule 1. | Foto: Reuters

Praha - Který jezdec se v posledních letech nejrychleji šplhá po žebříčku pilotů podle ujetých kol v čele Velkých cen formule 1? Je z Německa, ale nejmenuje se Nico Rosberg. Je to Bernd Mayländer.

Že vám toto jméno nic neříká? Ale mělo by. Sice v závodním monopostu neabsolvoval ani jednu Grand Prix, přesto řídí jeden z nejdůležitějších vozů v pedoku F1 - safety car.

S úvodem Velké ceny Británie, která začala právě několika okruhy pod taktovou 45letého jezdce za volantem stříbrného Mercedesu s oranžovým majáčkem, jelo zaváděcí vozidlo od své premiéry před 43 lety před závodním polem plných 743 kol.

Alespoň tak to spočítal milovník formulových statistik, jenž pod přezdívkou Fart_Leviathan působí na sociální síti reddit. Přitom plných 637 okruhů odkroužil Mayländer, jenž v této funkci působí už sedmnáctou sezonu.

Jen samotný Němcův výkon by stačil na 31. pozici historických tabulek. Sečteme-li jeho kola se všemi předchůdci, mezi něž se řadí i vítěz Rallye Monte Carlo Jean Ragnotti, trojnásobný král 24 hodin Le Mans Marcel Fässler či pětinásobný pilot nejlepšího vozu ve třídě z téhož závodu Oliver Gavin, čítá to celkem 743 kol.

Safety car by se v pořadí lídrů formule 1 podle počtu kol v čele zařadil na slušné 27. místo. Co je ještě větší paradox, hned jedenáct mistrů světa formule 1 vedlo Grand Prix kratší dobu než Mayländer a spol. - Jody Scheckter, James Hunt, Jacques Villeneve, Alan Jones, Keke Rosberg, Emerson Fittipaldi, Denny Hulme, Jochen Rindt, Giuseppe Farina, John Surtees, Mike Hawthorn a Phil Hill.

V Silverstone rozjetý Lewis Hamilton málem narazil do zaváděcího vozidla:

Význam zaváděcího vozidla v uplynulých sezonách výrazně vzrostl. Z celkového počtu 212 "vypuštění" auta s majáčkem jich fanoušci za posledních deset let viděli hned 122. To znamená pravděpodobnost žluté fáze ve čtyřech ze šesti Velkých cen.

A to ještě musíme připočíst více než desítku okruhů absolvovaných pod novým pravidlem virtuálního safety car. Tedy dobrovolného zpomalení na předepsanou maximální rychlost bez nutnosti vyjetí nějakého speciálního vozu z boxů.

Vsadíte si, že safety car vyjede na trať i tuto neděli na Hungaroringu?

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 10 minutami

Požáry letos v Evropské unii zničily 700 tisíc hektarů lesů

Letošní požáry zničily v Evropské unii 700 tisíc hektarů lesních porostů. Ve zprávě to uvedla Evropská komise, podle níž jde o nejvyšší údaj v tomto ročním období od roku 2006, kdy se začaly shromažďovat statistiky.

Agentura DPA spálené území přirovnání k téměř dvojnásobku Mallorky a připomíná, že období lesních požárů zdaleka neskončilo. V pěti zemích kvůli ohňům zaktivovali devětkrát mechanismus civilní obrany EU.

DPA napsala, že není zcela jasné, z jakých údajů EK čerpala. Evropský informační systém o lesních požárech uvádí, že do 13. srpna shořelo 660 tisíc hektarů lesa, přičemž do tohoto údaje nejsou zahrnuta všechna menší ložiska ohňů. Při jejich započítání statistika uvádí 715 tisíc hektarů spálených lesů.

V rámci evropského programu reakce na požáry bylo po vyžádání vysláno k hašení 29 letadel a osm vrtulníků. Na zemi je podpořilo 369 hasičů se stovkou vozidel. Tento mechanismus umožňuje zemím, které se ocitnout v naléhavé situaci, požádat o pomoc. Jejím koordinátorem je EK, která také hradí většinu nákladů za dopravu a další výdaje, uvádí DPA.

"Čelíme v Evropě náročnému létu," sdělil komisař pro krizový management Janez Lenarčič. Podle něj koordinační skupina situaci sleduje 24 hodin denně.

Zdroj: ČTK
před 35 minutami

Zdrojem znečištění Odry by mohlo být rozmnožení řas, uvedla polská ministryně

Zdrojem znečištění řeky Odry, kde v poslední době uhynulo množství ryb, by mohlo být rozmnožení řas známých jako zlativky. Podle agentury PAP to ve čtvrtek řekla polská ministryně životního prostředí Anna Moskwová. O tom, že v říční vodě byla identifikována řasa, která svou toxicitou zabíjí ryby, už o den dříve hovořil německý vodní ekolog Christian Wolter z berlínského Leibnizova institutu.

Moskwová se odkázala na výsledky výzkumů polských odborníků. Podle ministryně se jedná o vzácné řasy, které produkují toxiny smrtelné pro ryby a měkkýše. Pro člověka jsou neškodné, dodala. V řece se podle ní mohly rozšířit kvůli suchu a nízké hladině vody, poznamenal PAP.

Wolter už dříve řekl, že ve vodě byla odhalena mikroskopická řasa Prymnesium parvum. Té se podle agentury DPA také někdy říká zlativka, ale nejde o její biologický název. Polská strana podle dostupných informací latinský název pro mikroorganismus zatím neupřesnila a není tak jasné, zda jde o stejný druh řasy, který objevili odborníci v Německu.

 

Zdroj: ČTK
Další zprávy