Trest oznámila Mezinárodní automobilová federace (FIA), poté co vyšetřující sportovní komisaři dali za pravdu protestu konkurenčního týmu Renault. Racing Point už před vynesením verdiktu oznámil, že se proti případným sankcím bude bránit.
Renault poukázal na možné provinění soupeře po druhém závodě mistrovství světa v rakouském Spielbergu. Komisaři dospěli k závěru, že vozy Racing Pointu pilotů Sergia Péreze a Lance Strolla využívaly větrání předních a zadních brzd, které tým nevyvinul sám, nýbrž že design okopíroval z loňského modelu mistrovského Mercedesu.
Pokuta a bodový odpočet je součtem trestů za každý vůz ze zmíněného závodu z 9. července. Racing Point nasadil stejný technický prvek i v dalších dvou Velkých cenách v Budapešti a Silverstonu a Renault znovu podal protest. V obou případech už ale komisaři stáj pouze napomenuli.
Současně uvedli, že Racing Point porušil především sportovní pravidla, nikoliv technické regule. Proto týmu nehrozila diskvalifikace a ani nemusí vozy předělávat. "Dobrá zpráva je, že z technického pohledu jsou naše auta zcela legální, takže větrání brzd můžeme nadále používat," řekl televizní stanici Sky Sports šéf Racing Pointu Otmar Szafnauer.
Šéf skupiny FIA pro monoposty Nikolas Tombazis zdůraznil, že Racing Point před vyšetřovateli nic netajil, jen pouze zašel v kopírování konkurenčního vozu příliš daleko. A přidal, že od příští sezony něčemu podobnému zabrání nová pravidla.
"Stále bude možné jednotlivé komponenty v některých částech vozů kopírovat, ale nechceme, aby se kopírovaly celé vozy," prohlásil Tombazis. "Nechceme, aby v příští sezoně stálo na startu deset mercedesů nebo jejich kopií a kopírování se stalo základní dovedností," dodal.
Racing Point dosud ve čtyřech závodech vybojoval 42 bodů, po trestu klesne v Poháru konstruktérů z pátého místa na šesté právě za Renault. V inkriminované Velké ceně Štýrska jeho jezdci obsadili šesté a sedmé místo. Nejlepším letošním výsledkem je zatím Strollova čtvrtá pozice z maďarské Grand Prix.