Vršecký přeskakuje z auta do konstrukční kanceláře. Tahače má stále v srdci

Radek Vičík Radek Vičík
16. 3. 2023 13:20
Z krále tahačů se David Vršecký proměnil v konstruktéra, ale stále závodí. Ve vytrvalostních závodech našel jezdec Buggyry "na stará kolena" novou motivaci.
David Vršecký
David Vršecký | Foto: Buggyra

V letech 2008 a 2009 nebylo v Evropě rychlejšího pilota tahačů, než jakým byl David Vršecký. Pilot týmu Buggyra pak přidal k titulu kontinentálního šampiona ještě korunu mistra Číny i Indie.

Koncem minulé dekády se vzdal závodního volantu a plně se ujal funkce šéfkonstruktéra v dnes už globálním týmu, který začínal v dílnách v jeho rodné Roudnici nad Labem. Ale závodní duch Vršeckého neopustil, a tak se dnes už 47letý jezdec potýká s další výzvou. Ta se jmenuje vytrvalostní závody.

Spolu s dalším evropským šampionem tahačů Adamem Lackem a teprve 18letou Aliyyah Kolocovou se Vršecký střídá za volantem sportovního vozu Mercedes-AMG GT4, který stáj Buggyra ZM Racing nasazuje do seriálu 24h Series.

Jeden za všechny

Hned lednový start v šestihodinovce v Abu Dhabí proměnilo toto trio ve vítězství ve své třídě. "Endurance je úplně něco jiného než to, v čem jsem dosud závodil. To byly sprinty. Tam prostě jedeš nějakých 20 - 30 minut, co to dá," poznal Vršecký.

Ve vytrvalostních závodech je ale třeba přemýšlet nad mnoha jinými věcmi. "Musíš vědět, jak jet rychle a zároveň při tom šetřit auto a gumy. Tady nejezdíme jen na sebe, je to vlastně kolektivní sport. Svojí chybou poškodíš celou svoji posádku i lidi v boxech," filozofoval pilot, jehož posádku teď čeká série vytrvalostních závodů v Evropě. Tím prvním bude poslední březnový víkend dvanáctihodinovka v italském Mugellu.

David Vršecký při testech Mercedesu-AMG týmu Buggyra ZM Racing
David Vršecký při testech Mercedesu-AMG týmu Buggyra ZM Racing | Foto: Buggyra

"Sám jsem zvědavý, jak nám přesun do vytrvalostních závodů vyjde. Jsem zvědavý na čtyřiadvacetihodinovku v Barceloně. Důležité bude nasbírat zkušenosti. Na každé trati je jiný asfalt, což má velký vliv na pneumatiky," popsal nástrahy závodění zvaného také endurance.

"Důležitá je také strategie a schopnost rozvrhnout si síly do svého závodního úseku. Máme se kde zrychlovat. A to mi právě přijde super, že se nic neopakuje a pokaždé nás čeká velká výzva," liboval si zkušený jezdec.

Hlavu nejde přepnout jako televizi

Vedle závodění Vršecký v Buggyře stále plní roli konstruktéra. To znamená, že má vedle sportovních aut na starosti i dakarské programy s kamionem Tatra a speciály Can-Am.

"Za ty roky jsem se naučil mezi tím přeskakovat. Určitě to ale není jako v televizi, že bych přepnul program a hned se změnil děj. Naštěstí to není tak, že dneska dělám Tatru, zítra Can-Am a další den zase gétéčko. Jsou to vždycky takové krátké etapy, kdy se věnuju jen jedné věci," vysvětlil.

Zatímco tahače navrhoval prakticky na "bílém papíře" celé, u vozů specifikace GT4 jsou možnosti úprav striktně omezené. To ale Vršeckému nevadí.

"Částečně je to osvobozující. Nemusíme vymýšlet nic vymyšleného. Máme k dispozici určité možnosti nastavení auta. Teď jde o to je pochopit a umět využít. Špičkové týmy to chápu docela dobře (smích). I proto jsme loni jeli francouzský šampionát GT4, abychom se ke špičce přiblížili," mínil.

Srdcem ho to ale stále táhne k tahačům. V době, kdy na začátku milénia závodily velmi výkonné speciály třídy Super Race Truck, si jízdu užil asi nejvíc. "To byl mazec. Lehké auto, obrovský výkon, motory krásně řvaly a my se na trati prali o desetiny sekundy. Je to taková moje srdcovka," vzpomínal.

Vršecký si ale odnesl zážitky i z jiných speciálů. "Z těch novější aut je to určitě gé té trojka (výkonnější sportovní vůz kategorie GT3 - pozn. aut.), to je krásné svezení. Vyjedeš z boxů a už se směješ. Radost z jízdy mám i z gé té čtyřky (GT4)."

David Vršecký při testech Mercedesu-AMG týmu Buggyra ZM Racing (14.3.2023):

David Vršecký v kokpitu Mercedesu-AMG týmu Buggyra ZM Racing při testech v Mostě. | Video: Buggyra
 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 1 hodinou

Při potopení lodi ve východním Karibiku zahynuli tři lidé, 13 se pohřešuje

Tři lidé zahynuli a 13 dalších se pohřešuje ve východní části Karibského moře, kde se v úterý potopila loď s 32 osobami na palubě. Šestnáct z nich se podařilo zachránit, informovala agentura AP. Příčina potopení lodi není známá.

Neštěstí se odehrálo v ranních hodinách místního času asi 60 kilometrů západně od Antiguy. Zatím není jasné, kam loď plula, řekl místním médiím šéf obranných sil Antiguy a Barbudy, plukovník Telbert Benjamin.

"Loď se potopila na relativně dost hluboké vodě, takže její vytažení může být poměrně náročné," dodal.

Zdroj: ČTK
před 2 hodinami

Nizozemský dárce spermatu čelí žalobě, podle níž je otcem stovek dětí

Nizozemský muž, který byl dlouhá léta velmi agilním dárcem spermatu, čelí žalobě, podle které se stal biologickým otcem stovek dětí, čímž dalece překročil pravidla dárcovství. Napsal o tom list The Times. Na soud se obrátily rodiny, kterým 41letý Jacob Meijer pomohl k narození potomka. Podle nich neuváženým chováním podstatně zvýšil riziko náhodných příbuzenských svazků, incestu a vzniku psychických problémů u dětí, které zjistí, že mají stovky sourozenců.

Meijer, hudebník z Haagu, který nyní žije v Africe, postupně daroval sperma 13 klinikám pro léčbu neplodnosti a nabízel sperma i soukromě na sociálních sítích. Není jasné, kolik dětí nese jeho genetickou výbavu, on sám ale ve vzkazu jedné z matek připustil, že má asi 500 biologických potomků.

Podle pravidel se nesmí v Nizozemsku sperma od jednoho dárce využít u více než 12 matek a jeden muž smí za pomoci umělého oplodnění zplodit nanejvýš 25 potomků. Meijer tuto kvótu ale dalece překročil, a to zejména kvůli tomu, že klinikám poskytoval nepravdivé informace a vystupoval pod pseudonymy.

Jednou z žalujících je i žena, která vystupuje pouze pod křestním jménem Eva. Meijera si jako dárce vybrala na základě inzerátu na sociálních sítích v roce 2018, tady rok poté, co Nizozemec dostal oficiální varování, když se stal otcem 102 dětí. "Kdybych věděla, že už je otcem více než stovky dětí, tak bych si takového dárce nikdy nevybrala," tvrdí Eva. "Když si uvědomím, jaké to může mít pro moje dítě důsledky, tak se mi dělá zle od žaludku. Obrátit se na soud byl jediný způsob, jak můžu svoje dítě ochránit," dodala.

Sdružení DonorKind, které žalující zastupuje, tvrdí, že jedině rozhodnutí soudu může Meijera zastavit, aby v dárcovství nepokračoval.

Zdroj: ČTK
před 3 hodinami

Do klubu primátora Ostravy Macury vstoupili všichni, kdo opustili klub ANO

Do nově vzniklého zastupitelského klubu ostravského primátora Tomáše Macury (dříve ANO) už vstoupili všichni zastupitelé, kteří opustili klub hnutí ANO. V krajské metropoli začala i první jednání o podobě nové koalice. Původní koalice tvořená hnutím ANO, uskupením Spolu a Piráty se rozpadla poté, kdy se začal štěpit klub ANO a koalice přišla o většinu hlasů v pětapadesátičlenném zastupitelstvu. Macura vidí možností řešení situace několik, vyjednávat nechce s SPD a Ostravskou levicí. První jednání má za sebou uskupení Spolu, druhý nejsilnější klub zastupitelstva Ostravy po hnutí ANO. ANO plánuje schůzky po středečním sněmu.

Problémy v ostravské buňce ANO odstartovala volba prezidenta. V ní Macura, podobně jako moravskoslezský hejtman Ivo Vondrák, veřejně podpořil Petra Pavla na úkor stranického šéfa Andreje Babiše. Oba moravskoslezští politici pak hnutí opustili. V případě Macury následovalo jeho vyloučení z klubu ostravských zastupitelů. Stejně tak klub vyloučil i náměstkyni primátora Zuzanu Bajgarovou. Následně klub opustili náměstkyně Kateřina Šebestová a zastupitelé Robert Čep, Ondřej Němeček a Maxim Pachomov. Počet členů klubu ANO tak klesl z 21 na 15.

Zdroj: ČTK
Další zprávy