San Juan de Marcona - Jubilejní čtyřicátý ročník Rallye Dakar dává všem účastníkům od začátku zabrat. Také třetí etapa je zavedla do peruánských pouští a 295 měřených kilometrů přineslo řadě českých účastníků velké problémy.
Nejhůře (a to doslova) dopadl motocyklista Ondřej Klymčiw, jenž si při pádu zlomil obratel a čeká ho operace. Loni dvanáctý rodák z Pardubic tak skončil podobně jako předloni, kdy měl také vážnou havárii.
"Hybnost je ale zachována. Informace o poranění hlavy se nepotvrdily. Hlava je v pořádku, bez otoku mozku. Zhmožděné plíce jsou už jen maličkost," sdělila ČTK Klymčiwova manželka Tereza.
Na většinu soupeřů pohled na zničenou Klymčiwovu Husqvarnu s rozesetými troskami silně zapůsobil. "Viděl jsem rozpůlenou motorku Ondry Klimčiwa. Zhrozil jsem se," uvedl český motocyklista David Pabiška. "Je to nejtěžší Dakar za posledních deset let," dodal jezdec, který sám zápasí s naraženou klíční kostí.
Francouz Loic Minaudier dokonce přiznal, že pak raději ubral plyn. "Vidět takové věci není snadné. Okamžitě jsem zpomalil a dlouho mi trvalo, než jsem se vrátil do svého tempa," řekl italské verzi stránek motorsport.com.
Druhým českým jménem na pondělním seznamu odpadlíků byl čtyřkolkář Tomáš Kubiena, jenž nedokázal opravit "stávkující" stroj.
Loprais ztratil čas, Kolomý naději na přední umístění
Technické problémy přinesly velké problémy oběma favorizovaným pilotům kamionů Tatra. Aleš Loprais ztratil skoro hodinu a půl kvůli opravě vozu a propadl se na sedmé místo v průběžném hodnocení Rallye Dakar.
Ještě hůře dopadl Martin Kolomý z Bugygry. Jeho Phoenix začal stávkovat v nedostupném terénu v dunách 20 kilometrů před cílem, které dosahují do několika set metrů. "Dnešní začátek etapy byl nádherný, ale pak nás postihla technická závada na elektroinstalaci a odstavilo nás to na dost dlouhou dobu. Nemohli jsme to najít, ale důležitý je to, že jsme v cíli a můžeme pokračovat, sice s velkou ztrátou, ale budeme bojovat dál, protože jsme na začátku soutěže," popsal jezdec své problémy.
"Není to příjemné, měli jsme to hodně dobře rozjetý, byli jsme hodně vepředu. Ale bohužel stalo se, do techniky nikdo nevidí, i když přijedeme 100% nachystaní, pořád to jsou jen drátky a roztočený kolečka, je to prostě smůla," zafilozofoval si Kolomý, jenž nabral velkou časovou ztrátu a do bivaku dorazil až po limitu.
Tým podle informací z Peru využije žolíka, takže Kolomý může do čtvrté etapy i přes pondělní problémy startovat hned za deseti nejlepšími kamiony a bude moci útočit na dílčí vítězství.
Pořádně si zapracovali i mechanici Martina Prokopa, který kousek před cílem otočil svůj Ford přes střechu, aby byl vůz do rána jako nový.
Mechanics working on damaged Shrek last evening...great job guys! 💪🔝🛠🔧👦 @dakar #martinprokop #dakar2018 #goshrek #crash #mpsports #dakar pic.twitter.com/EZcWVbRScD
— Martin Prokop (@ProkopOfficial) January 9, 2018
Macík neriskoval. A to se vyplatilo
Na třetí etapu si naopak nemůže stěžovat Martin Macík mladší, který si čtvrtým místem zajel životní výkon na legendární soutěži a stal se zároveň nejlepším Čechem v této kategorii na páté pozici.
Úspěch se však nerodil snadno, posádka musela kamion LIAZ v mezičase mezi oběma půlkami rychlostní zkoušky opravovat. "Kamčák vyletěl přes 3 metry do vzduchu a pak sebou řachnul na všechna čtyři kola. A bohužel jsme utrhli pravé přední tlumiče. Ale kluci mechanici na přejezdu mezi etapami podali výborný výkon, stihli je bleskově vyměnit a jelo se dál," popsal Macík perné chvilky.
Pak ale stroj přezdívaný Franta šlapal jako hodinky a jezdec v barvách týmu Big Shock Racing se postupně prokousával dopředu. "Nejeli jsme přes hranu. Jeli jsme si pěkně to svoje, co už umíme. Nikde jsme se neztratili. Všechno bez problémů, nic už se nepřihodilo a najednou baf, jsme v cíli a čtvrté místo. Takže super," dodal Macík.