Původně jste na startovní listině Rallye Dakar nebyl, byl jste jakýsi "kosmonaut náhradník". Buggyra vás nominovala jen pár dní před startem soutěže. Jak se to seběhlo?
Od začátku jsem u Buggyry věděl, do čeho jdu. První tři roky jsem se účastnil vývoje buginy a teď působím jako poradce obou dvojčat Kolocových, Aliyyah a Yasmeen. Jenže Yasmeen si stále nedoléčila zápěstí, které si na jaře poranila v okruhovém závodě ve Spa-Franchorchamps. Není možné, aby jako nováček jela Dakar se zdravotním handicapem, proto přišla ta výměna na poslední chvíli.
Nebude složité radit teprve 18leté závodnici na trati a sám při tom závodit?
Naopak. Spíš jsem radši, že pojedu ostrý závod a budu při tom asistovat jen jedné pilotce, protože budu moci odvést tu nejlepší práci a budu se moct na mentorství soustředit.
Pojedete už svůj dvacátý Dakar, ale poprvé je to takhle nakvap. Nerozhodila vás ta náhlá změna pozice v týmu?
Od začátku jsem u Buggyry věděl, do čeho jdu. První tři roky jsem se účastnil vývoje buginy Can-AM DV21. Stroj je vyvinutý na velmi dobré úrovni. Vývoj jsme zpestřili triumfem v naší kategorii v roce 2021. Může tedy nastoupit mladá generace a já teď působím jako mentor týmového projektu výchovy mladých nadějí Buggyra Academy. Proto bych do Saúdské Arábie jel tak jako tak.
Ale nyní se vaše role razantně posunula.
Ano, teď na Arabský poloostrov vyrazím už ne jako spolujezdec Martina Koloce (šéf týmu Buggyra - pozn. red.) v doprovodném autě, ale jako závodník. Sám budu mít teď navigátora, jímž je zkušený David Schovánek.
S Dakarem jsem spojil svůj život i závodnickou kariéru. Dvacet ročníků je opravdu hodně. Spolupráce s Buggyrou mi prodloužila sportovní život na té nejvyšší úrovni.
Aliyyah Kolocová se na Dakar připravovala tři roky, vedle toho jela v řadě okruhových vozů: GT, tahači, formuli či autě pro NASCAR. Jak si podle vás povede při své premiéře v náročném terénním závodě?
Člověk, který je schopný v gétéčkách řešit situace na trati v rychlostech až 200 km/h, bez problémů zvládá buginu, kde se jezdí 'jen' 130 km/h. Dokáže si poradit se všemi nástrahami terénu, jezdí plynule a rychle.
S dobrým navigátorem, kterého vedle sebe má, má velkou šanci na úspěch. To už dokázala v Poháru FIA Středního východu v cross-country, který vyhrála nejen ve své třídě, i v absolutním pořadí. A to se během sezony na startu objevily takové veličiny, jako je čtyřnásobný vítěz Rallye Dakar Násir Attíja.
O trati 45. ročníku Dakaru se hovoří jako o nejtěžší z těch konaných v Saúdské Arábii. Jak hodnotíte naplánovanou trať vy?
První půlka soutěže bude kamenitá, to moc nemusím. Ale moc se těším na tu druhou. Poušť Empty Quarter je jednou z největších na světě a slibuje duny vysoké až 250 metrů.
Jak vidíte své ambice před dvacátým dakarským startem?
Už mám věk na to, abych jel hlavu a nehnal se za každou cenu za každou sekundou s vidinou neúměrného rizika. Hlavně mi jde o to, abychom já i Aliyyah jeli a byli někde vepředu.