"Výdaje do reklamy v médiích přímo spojené s MS ve fotbale, odhadnuto podle aktuální situace, mohou pohybovat na úrovni 250 až 300 milionů korun," míní Štěpán Wolde z mediální agentury ARBOmedia.
Kromě inzerátů v médiích ale firmy využijí i dalších forem reklamní komunikace, například v podobě letáků, prospektů nebo spotřebitelských soutěží.
"Ty mohou uvedenou částku i více než zdvojnásobit. Celkové marketingové výdaje však budou ještě vyšší," uvedl Wolde. Zájem inzerentů tak odhaduje zhruba na dvojnásobný ve srovnání s posledním evropským fotbalovým šampionátem v Portugalsku před dvěma lety. Celkem by podle ARBOmeda mělo letos jít na reklamu v médiích 18,4 miliardy korun.
Tradičně nejvíce lákají inzerenty televize a tištěná periodika, v době mistrovství světa se jejich role ještě zvýší, míní Wolde. "Více si z koláče reklamních výdajů odkrojí i internet. Do těchto mediálních typů může směřovat více než 90 procent celkových mediálních investic spojených se šampionátem," podotkl.
Přímé přenosy zápasů mistrovství odvysílá Česká televize. To jí podle údajů ČT přinese na reklamě a sponzoringu asi 86 milionů korun, což je asi pětkrát více než před čtyřmi lety; tehdy se ovšem konal ve velice odlišném časovém pásmu - v Japonsku a Koreji - a bez českých fotbalistů.
Od nedávno skončeného hokejového mistrovství světa se zájem v souvislosti s bojem o světový titul liší tím, že se výrazně rozšiřuje zájem inzerentů podle průmyslových odvětví.
"U fotbalu je patrná vyšší aktivita sektorů rychloobrátkového zboží," míní Wolde. Nejsilnější odvětví, které se s oběma sporty spojují, jsou ale velmi podobné - mobilní operátoři, automobily, pivovary, výrobci elektroniky nebo sázkové kanceláře.
Zájem inzerentů se zvyšuje i v pořádajícím Německu. V souvislosti s fotbalovým mistrovstvím světa se obrat reklamní branže v Německu letos zvýší proti běžnému roku až o tři miliardy eur (asi 85 miliard korun); s odvoláním na odborníky z oblasti reklamy to uvedla agentura DPA.
Německý reklamní průmysl očekává po několika slabších letech v tomto roce díky fotbalovému mistrovství vzestup o sedm procent.
Stejně jako v případě olympijských her se však bude pořadatel fotbalového mistrovství bránit proti zneužívání turnaje firmami, které si nezakoupí licenci u FIFA. To se zřejmě týká i České republiky.
Hospodářské noviny v pondělí uvedly, že Českomoravskému fotbalovému svazu se nelíbí reklamy na Bohemia Chips a tyčinky Deli. Podle marketingového partnera fotbalového svazu, firmy STES, nejsou tyto firmy oficiálními partnery fotbalové reprezentace ani Mezinárodní fotbalové federace FIFA a neoprávněně prý využívají národní tým ke své propagaci.
"Upozornili jsme proto svaz, aby podal podnět k žalobě," citoval deník ředitele STES Jana Kindu. Firma Nestlé, která vyrábí tyčinky Deli, pořádá pro zákazníky soutěž o dresy či vstupenky na fotbalové mistrovství světa v Německu. Bohemia Chips nabízí fanouškům šály a dresy. Nestlé s obviněním nesouhlasí a tvrdí, že jejich soutěž je ošetřena dohodou se společností Adidas, která je partnerem mistrovství.