Maranello - Jsou skvělí, jsou rychlí, jsou populární. Jenže si také neumějí vybrat správné gumy, napsat bezchybný program pro motor a vyhýbat se vlastním autům. To je ve stručnosti bilance stáje Ferrari v rozbíhající se sezoně formule 1.
Pro bossy koncernu Fiat Chrysler je takový start do ročníku, v němž by měli vzpínající se koně konečně porazit Mercedes, kulantně řečeno neuspokojivý.
Není se čemu divit. Vždyť za všechny tři velké problémy rudých vozů z Maranella mohou... lidé z Maranella. Nevěříte? Tak počítejte s námi.
V hlavní roli třikrát Vettel
Za prvé Melbourne. Sebastian Vettel si v úvodním závodu sezony jel pro suverénní vítězství, když tým prováhal volbu pneumatik. Zatímco Mercedes v lednu testoval jako jatý a věděl o nových pneumatikách Pirelli snad i to, jak se chovají na saharském písku, znalosti Italů jako by končily někde u barvy rozdělující jednotlivé směsi podle tvrdosti.
Za druhé Sáchir. Smolař Vettel vůbec neodstartoval do závodu pod umělými světly v Bahrajnu. Jako důvod blafnutí motoru ukázaly analýzy řetězovou reakci způsobenou elektronickým mapováním motoru.
And there goes the race #F1 #BahrainGP #Vettel pic.twitter.com/GWbQYauAF1
— Mattzel89 (@Mattzel89) April 3, 2016
Takže jinými slovy - chyba operačního systému. Jenže na rozdíl od otřepaného ajťáckého vtipu nepomohlo "nastoupit a vystoupit" a bylo po závodění dřív, než zhasla červená světla signalizující start.
Za třetí Šanghaj. A zase ten Vettel. Jenže v Číně se čtyřnásobný mistr světa vyznamenal školáckou chybou. Tak moc si chránil pravý bok od útoku Daniila Kvjata, až zapomněl, že dráha vede i po levé ruce. A co čert nechtěl, zrovna tam se objevil Kimi Räikkönen.
Výsledek je dostatečně známý: ostuda jak z nedělní autoškoly. Němec předvedl dokonalou ukázku první lekce z knihy "Jak zničit svůj tým". Fin přišel o přední křídlo a Vettel si musel to své pak také nechat vyměnit.
Chinese GP Start #F1#F1 pic.twitter.com/HL9fr9521a#via @mamie20101222
— F1Writers™ (@f1writers) April 17, 2016
Boss Ferrari ztrácí trpělivost
Prostě ostuda na třetí. Však už Sergio Marchionne, první muž skupiny Fiat Chrysler, vyjádřil své znepokojení.
"Mohli jsme vyhrát, ale bohužel se tak nestalo. Nevyhráli jsme, a to je potřeba změnit. Tým ví, že hodiny tikají, a my musíme začít vyhrávat," vydal Marchionne jasný signál.
Že nejde k tvrdým akcím daleko, svědčí případ exšéfa týmu formule 1 Marca Mattiacciho, jenž ve funkci vydržel pouhých sedm měsíců. Jeho nástupce Maurizio Arrivabene "přežil" už téměř rok a půl.
Ovšem jak dlouho si svoji židli udrží, záleží na tom, kdy začnou Vettel s Räikkönenem konečně vyhrávat.