Praha - Více než tři desítky českých účastníků se představí na Rallye Dakar, která startuje v dnes v Buenos Aires prologem a zítra z hlavního města Argentiny prvními ostrými kilometry.
Češi budou téměř rovnoměrně rozděleni do všech kategoriích - šest posádek automobilů, pět motocyklistů a šest jezdců s kamiony. Další budou v mezinárodních posádkách a jsou celkově pátou nejpočetničtější národní skupinou na startovní listině slavné soutěže.
Kamiony v centru zájmu
V Česku je tradičně nejvíce sledovaná soutěž kamionů, kterou v minulosti šestkrát ovládl Karel Loprais. Vysoké ambice má každoročně jeho synovec Aleš, jenž tentokrát pojede s vozem Iveco. Na medailové pozice myslí i Martin Kolomý.
"Děláme vše proto, abychom dlouholetou snahu a dřinu zúročili. Ale jdeme do závodu s velkým respektem. Kamaz je tým číslo jedna a konkurence je vysoká. Rozhodnout může cokoliv," řekl Loprais, který skončil před rokem čtvrtý.
Nejlepším českým motocyklistou byl před rokem při své premiéře na slavné soutěži Ondřej Klymčiw a dvacáté místo hodlá překonat. Do elitní dvacítky se chtějí dostat i zkušený David Pabiška, Milan Engel nebo Rudolf Lhotský.
"V předešlém ročníku jsem jel trochu takticky, potřeboval jsem hlavně dojet. Teď bude vše jiné. Strategie bude jednoduchá. Od prvního metru pojedu naplno a postupně budu přidávat. Chci jet bezpečně, ale na hraně. A děj se vůle boží," uvedl Klymčiw.
Prokopa čeká dakarská premiéra
Netradičně početné bude české zastoupení v osobních automobilech. Nečekaně se na start postaví jediný český účastník rallyeového MS Martin Prokop, který se dohodl na spolupráci s továrním týmem Toyoty. Do Jižní Ameriky se vrátil i Miroslav Zapletal, který byl v roce 2009 sedmý. V buggyně se představí pětinásobný vítěz mezi čtyřkolkami Josef Macháček.
"Na testech jsem poznal, že největším nepřítelem jsem si sám. Jak jsem se snažil držet maximální tempo, nešlo to zvládnout. Hlavně auto by to nevydrželo. Říkají mi (v týmu), že když se přiblížím dvacítce, poplácají mě po zádech," řekl Prokop.
Na startu i legendy Loeb a Hirvonen
Nadcházející Rallye Dakar poutá celosvětově pozornost i díky premiérovému startu devítinásobného světového šampiona v automobilových soutěžích Sébastiena Loeba nebo další rallyeové hvězdy Mikko Hirvonena.
"Historicky to není nic neobvyklého, Dakar vždy táhl špičkové jezdce i dobrodruhy. Spíše je pěkné, že ten trend se nemění. Dakar má pořád obrovskou prestiž a závod to tím dělá zajímavý a atraktivní. V minulosti jeli McRae, Biasion, Vatanen. Vždy tam hvězdy byly, takže si nemyslím, že by to byl nějaký boom," řekl Zapletal.
Vítězství budou obhajovat Katařan Násir Al Attíja (automobily), Rafal Sonik z Polska (čtyřkolky) a Rus Ajrat Mardějev (kamiony). Španěl Marc Coma, který byl nejrychlejší mezi motorkáři, ukončil kariéru a a podílel se na tvorbě trati.
Živly vyřadily Peru a Chile
S tou měli organizátoři velké problémy. Nepojede se v Chile ani v Peru, kde přitom měla rallye startovat. Z itineráře tak vypadla například poušť Atacama. "Písku bude méně, to je jasné. Dakar byl ale vždy extrémně těžký a to bude platit i tentokrát. Pojede se v Bolívii, kterou neznáme. Určitě nebude lehký. Bude těžký a jiný než v minulosti," řekl Loprais.
V průběhu 13 etap na účastníky rallye čeká více než devět tisíc km v případě automobilů, kamiony a motocyklisté mají připravenou mírně kratší trať.
O pořádání se hlásí znovu Afrika
Ovšem možná to bude poslední Dakar na jihoamerickém kontinentu, protože pořadatelé uvažují o návratu zpět do Afriky. Na jejím území se slavná pouštní soutěž jela naposledy v roce 2007. Kvůli hrozbě teroristických útoků se rallye v roce 2009 po třech desetiletích přesunula.
"V Jižní Africe, Angole a Namibii jsou terény, kde by se taková soutěž dala uskutečnit," uvedl včera ředitel rallye Étienne Lavigne v Buenos Aires. "Už dva roky jednáme v Luandě, hlavním městě Angoly. Tam by to bylo možné. Na severu Afriky se to kvůli politické situaci nedá," dodal.
Posádky s českou účastí na Rallye Dakar 2016
Automobily: Miroslav Zapletal, Maciek Marton (Hummer); Martin Prokop, Jan Tománek (Toyota); Peter Jerie, Dale Moscatt (Toyota); Josef Macháček, Martin Plechatý (buggy MD rallye sport Optimus); Tomáš Ouředníček, Pavel Vaculík (Hummer); Dušan Randýsek, Rostislav Pilný (buggy Arctic cat).
Motocykly: Ondřej Klymčiw (Husqvarna), David Pabiška (KTM), Milan Engel (KTM), Jan Veselý (KTM), Rudolf Lhotský (KTM).
Kamiony: Aleš Loprais, Ferran Marco Alcayna, Jan van der Vaet (Iveco); Martin Kolomý, David Kilián, René Kilián (Tatra); Tomáš Vrátný, Jaroslav Miškolci, Milan Holáň (Tatra); Martin Macík ml., František Tomášek, Michal Mrkva (Liaz); Jaroslav Valtr, Josef Kalina, Jiří Štross (Tatra); Robert Randýsek, Petr Zábranský, Marek Sýkora (MAN); Artur Ardavičus, Filip Škrobánek (Tatra); Albert Llovera, Charly Gotlib, Jaromír Martinec (Tatra).