Týrání atletů, nebo triumf Číny? Podle reklamy obojí

mih
15. 7. 2008 18:17
Reklamní agentura propaguje Čínu i lidská práva
Týrání sportovců, nebo příkladný patriotismus?
Týrání sportovců, nebo příkladný patriotismus? | Foto: Reuters

Peking/Paříž - Jak propagovat pekingské olympijské hry v samotné Číně a jak je představit světu?

Jak upozornil list The Wall Street Journal, reklamní agentura TBWA spadající pod marketingový koncern Omnicom zvolila dvě různé cesty.

Pro firmu Adidas vytvořila čínská pobočka firmy TBWA kampaň založenou na vlastenectví, kdy čínské sportovce podporují davy fanoušků.

A ve stejnou dobu pařížská pobočka společnosti vytvářela kampaň pro organizaci Amnesty International, která se zabývá dodržováním lidských práv. Billboardy mají mimo jiné poukázat na to, že čínské úřady trýzní sportovce, aby dosáhly na olympiádě co nejlepších výsledků.

Na jednom z plakátů je člověk připoután k terči, do kterého na hrách budou střílet sportovní střelci. Následuje nápis: "Po olympijských hrách musí boj za lidská práva pokračovat."

Informace o evropské kampani za lidská práva se už rozšířila i v Číně. Informovala o ní tamní státní média.

Čínští blogeři nyní volají po zastavení všech zakázek agentuře TBWA v zemi. "Všichni čínští zaměstnanci by měli z TBWA odejít," napsal například jeden z čínských blogerů na stránkách Netease.com.

Pro společnost TBWA, která má 258 poboček v 75 zemích, poškozování jejího jména v Číně přichází v nevhodný čas, kdy v zemi usiluje o některé významné zakázky.

Po násilnostech v Tibetu a volání západních představitelů po dodržování lidských práv se v Číně vzedmula vlna patriotismu. Odnesl to například řetězec supermarketů Carrefour a další francouzské firmy, k jejichž bojkotu někteří Číňané vyzývali po masových protestech během pařížské části čínské štafety.

Čtěte podrobnosti: Čína se čílí na Francii, odnáší to Carrefour

Některé firmy také raději stáhly své reklamy s americkou herečkou Sharon Stoneovou poté, co prohlásila, že zemětřesení v čínské provincii S'-čchuan, které v květnu zabilo desítky tisíc lidí, může být důsledkem špatné karmy, kterou má země kvůli své politice v okupovaném Tibetu.

Čtěte podrobnosti: Absurdní výrok vykázal Sharon Stoneovou z čínských kin

TBWA není jedinou firmou, která tvořila kampaň dvěma znesvářeným táborům zároveň. Například společnost Ogilvy & Mather Worldwide připravovala protikuřáckou kampaň pro britskou nadaci bojující proti rakovině, ale rovněž zajišťovala marketing pro tabákovou firmu British American Tobacco.

V jiném případě zase zajišťovala reklamu pro energetickou společnost  BP Plc, přičemž zároveň obstarávala kampaň pro Světový fond na ochranu přírody (WWF), pomocí níž se fond snažil přinutit lidstvo k omezení spotřeby ropy.

 

Právě se děje

Další zprávy