Zlomené nosy, prokousnuté rty nebo vykloubené prsty. I takový může být paratrialton

Jan Herman
24. 6. 2018 22:59
Jan Tománek je vrcholový sportovec a mistr světa v 70.3 Ironmanu z roku 2017. V patnácti letech se stal účastníkem dopravní nehody, kdy ho srazil nepozorný řidič automobilu. S těžkou situací a získaným handicapem se vyrovnal po svém, a dnes patří k úspěšným multi-sportovním talentům vrcholového parasportu. Svými sportovními výkony inspiruje své okolí, což je mnohdy daleko cennější, než vítězství nad soupeři.
V roce 2017 startoval poprvé mezi elitou v závodě  světového poháru v paratriatlonu. První start mu tehdy v Itálii vynesl bronzovou příčku. Od té doby patří k nejlepším.
V roce 2017 startoval poprvé mezi elitou v závodě světového poháru v paratriatlonu. První start mu tehdy v Itálii vynesl bronzovou příčku. Od té doby patří k nejlepším. | Foto: Archiv Jana Tománka

O minulém víkendu jste se účastnil závodu světového poháru v paratritlonu ve francouzském Besanconu, kde jste se umístil na 5. místě. Je to pro vás dobrý výsledek?
Výsledek je to pro mě určitě cenný a s umístěním jsem spokojený, protože jsem se letos zatím poprvé probojoval do elitní pětky na závodě světového poháru a to se počítá! Nicméně s vlastním výkonem spokojen zcela nejsem a čekal jsem od sebe trošku víc. Úplně mi nesedlo plavání a musel jsem likvidovat citelnou ztrátu.

Triatlonový závod se skládá ze tří částí. O vás se ví, že jste se dříve věnoval cyklistice, co je pro vás ale nejtěžší disciplína?
Jednoznačně je to plavání. Na dlouhé distance jsem dobrým plavcem, ale olympijský sprint na 750 metrů mi jako vytrvalci nedělá úplně dobře. Nejsem primárně specialistou na olympijskou distanci resp. paralympijskou, a přechod z dlouhého triatlonu mě trošku brzdí ve výbušnosti.

Jak často musíte trénovat? Připravuje se jen v Čechách nebo i v zahraničí?
Jako správný triatlonista trénuji neustále, a i tak mám pocit, že mi na některou disciplínu nezbývá čas. Teď ale vážně. Obvykle trénuji v modelu tři dny zatížení a den volna. Během tréninkového zatížení pak s ohledem na aktuální cíle, které mám před sebou trénuji dvou a v ladící fázi před závdy až třífázově, ale to už s nižší časovou dotací. Každý týden je jiný, ale v hlavní sezóně lze říci, že za týden odtrénuji 12 - 18 hodin. Pokud zůstaneme pouze u triatlonu a cyklistiky, tak v jarních měsících jsou pro mě nutností výjezdy na tréninkové kempy do tepla, nejčastěji na Mallorcu, která je pro mě srdeční záležitostí a tréninkovým optimem.

V závodě světového poháru v Besanconu ve Franci vybojoval Jan Tománek své nejlepší letošní umístění a dokončil jsem na 5. místě.
V závodě světového poháru v Besanconu ve Franci vybojoval Jan Tománek své nejlepší letošní umístění a dokončil jsem na 5. místě. | Foto: Archiv Jana Tománka

Účastníte se závodů se zdravými závodníky? Jak to vypadá na startu, jste nějak odděleni?
Tady si dovolím rozdělit svou triatlonovou kariéru do dvou skupin. Starty v závodech světového poháru ITU Paratriathlon World Cup jsou striktně pro handicapované sportovce na základě jejich zdravotní klasifikace resp. handicapu. V závodech dlouhého triatlonu (70.3 Ironman, Ironman), pak startuje se zdravými sportovci. Většinou kategorie handicapovaných startuje separovaně, nicméně při menších akcích to není pravidlem a to jsem pak rád, když mohu startovat s profesionály, ideálně s profesionálkami, kterých na startu není tolik a tolik to nebolí.

Plavecká část musí být velice náročná. Není ta startovní vřava někdy až nebezpečná?
Záleží na právě zmíněné obsazenosti a startovní pozici. Několik let zpátky byly pouze hromadné starty a to jsou pak skutečně jatka ve vodě! K dlouhému triatlonu sem tam patří zlomené nosy, prokousnuté rty a vykloubené prsty, ale zranění se mi zatím vyhýbají. Plavání v otevřené vodě má i další specifika a například velké vlny nebo silné proudy tuto disciplínu pochopitelně ztěžují a dávají jí adrenalinový nádech, což mám rád.

Při závodě jdete z vody na na kolo a poté na běžeckou formuli. Jak takové přesuny vypadají? Pomáhá vám někdo? Musíte si asistenta vozit sám?
Na akcích, které jsou primárně určené pro handicapované sportovce organizace poskytne dva tzv. handlery, kteří mě odnesou do vody a následně vynesou z vody. V přechodové zóně je to na libovůli každého závodníka, ale většina má vlastního asistenta, protože to výrazně krátí čas přechodu.

Pomoc při vynášení z vody.
Pomoc při vynášení z vody. | Foto: Archiv Jana Tománka

Kolik času při přesunech ztratíte? Zaměřujete se i na to v tréninku?
Přechodová zóna je v podstatě čtvrtou disciplínou a vzhledem k mému vyššímu handicapu je ztráta oproti méně handicapovaným soupeřům citelná. Nácvik depa má samozřejmě i v tréninku své místo. Sundavání neoprenu, přesun na handbike a následně na běžeckou formuli zkouším opakovaně, abych si vryl do paměti přesný postup a ušetřil drahocenné vteřiny v závodě. To samé pak nacvičuji i v oficiálním depu před závodem, abych byl co nejlépe připravený a ušetři každý zbytečný pohyb, obrat na vozíku apod.

Závodíte i v Čechách nebo z důvodu konkurence absolvujete jen zahraniční závody?
Z pohledu světového poháru v paratriatlonu závodím jen v zahraničí, protože v Čechách zatím nemáme ani vlastní domácí šampionát natož závod světového poháru, nicméně tendence jsou takové, že v dohledné době by se mohli i v Čechách pořádat oficiální akce. V závodech dlouhého triatlonu doma závodím a již tradičně mám v plánu půlku Challenge Prague.

Jaké cíle máte v letošní sezoně. Musíte splnit nějaká nominační kritéria?
V letošním roce je mou snahou startovat na co nejvíce závodech světového poháru v paratriatlonu a stoupat světovým rankingem vzhůru, což je klíčové s ohledem na nominační kritéria jednotlivých závodů v příštím roce a také samozřejmě s ohledem na letní paralympijské hry v Tokiu 2020. V dlouhém triatlonu bych pak rád obhájil titul mistra světa v poloviční distanci a dále se pokusil vylepšit český rekord na této distanci.

 

Právě se děje

před 2 minutami

Finále Muchové se odkládá, v Soulu prší

Finále na tenisovém turnaji v Soulu mezi Karolínou Muchovou a Magdou Linetteovou z Polska nezačne kvůli dešti dřív než v 11:00 SELČ.

před 1 hodinou

Při nehodě autobusu v Pákistánu zemřelo 26 lidí, dalších 12 je zraněných

Nejméně 26 lidí zemřelo a 12 osob utrpělo zranění, když v neděli zřejmě kvůli poruše brzd narazil autobus do skály na horské silnici v Pákistánu. S odvoláním na místní úřady o tom informovala agentura Kjódó. Nehoda se stala v hornaté oblasti na severozápadě země asi 390 kilometrů severně od metropole Islámábád. Podle jednoho z místních policejních důstojníků čelí záchranáři ve složitému terénu obtížím, neboť nemají dostatek potřebného vybavení. Přeživší, mezi kterými jsou i ženy a děti, nicméně již převezli do blízké nemocnice

Zdroj: ČTK
Další zprávy