Atraktivní seriál začal tento víkend v Hockenheimu a potvrdil, že to jsou skutečná závodní dramata.
Hned v prvním kole totiž došlo k hromadné nehodě, v jejímž důsledku byli Dán Tom Kristensen a francouzský nováček Alexandre Prémat hospitalizováni v nemocnici.
Zatímco Kristensen se ještě v neděli večer vrátil zpět ke svému týmu, Prémat má v důsledku nárazu v rychlosti 160 km/h zlomené obratle a nějaký čas si nezajezdí.
Závod byl kvůli úlomkům vozů roztroušeným po trati přerušen, po restartu se z vítězství radoval Mattias Ekström, který by rád po dvou letech opět vrátil titul do rukou Audi.
Souboj Mercedes - Audi totiž vyznívá po sedmi sezonách 5:2 ve prospěch stuttgartské automobilky.
Seriál, který vstal z mrtvých
Německý šampionát cestovních vozů DTM (Deutsche Tourenwagen Masters) je zřejmě nejatraktivnějším kontinentálním motoristickým seriálem. Ale každopádně nejdražším. Momentálně si účast v něm mohou dovolit jen dvě značky - Mercedes a Audi.
DTM povstalo v roce 2000 z trosek stejnojmenného šampionátu, který byl v roce 1996 ukončen kvůli nadměrným nákladům.
To samé se stalo i Mezinárodnímu šampionátu cestovních vozů, který byl pod křídly FIA shodou okolností ukončen v tom samé roce.
V Německu se tři roky vedly diskuse o pravidlech nové série. Pohledy tamních velkých značek se však velmi lišily. Zatímco Opel toužil po levném závodění, Mercedes chtěl vidět špičkové speciály na úrovni formule 1.
První závod se jel 28. května 2000 na Hockenheimringu a z premiérového vítězství se radoval symbolicky budoucí pětinásobný šampion Bernd Schneider s Mercedesem.
Souboj dvou velkých rivalů
Do šampionátu nakonec nastoupily oficiálně pouze značky Mercedes a Opel, Audi zastupoval tým Abt a továrna se přidala až v roce 2004. BMW se rozhodlo pro celoevropskou propagaci v rámci evropského šampionátu a nevrátila se ani dříve tak úspěšná italská Alfa Romeo.
V průběhu let se prosadila koncepce Mercedesu. Zůstaly sice některé společné části - převodovka, elektronika, zadní křídlo či karbonové brzy - ale vývoj zbytku je velmi volný.
Soupeři v DTM
- AMG-Mercedes C-Klasse 2007
- Audi A4 DTM 2007
To se týká především aerodynamiky, která se proměnila v řadu nejrůznějších prvků a drobných "křidélek", kterých je na voze až kolem čtyřiceti. Pod kapotou se ukrývají čtyřlitrové osmiválce. Jejich výkon je omezen dvěma restriktory s maximálním průměrem 28 mm.
To vše je, podobně jako v zámořském klání NASCAR, kryto kevlarovou karosérií, která tvoří siluetu čtyřdveřového cestovního vozu. Právě zde je nejsilnější reklamní potenciál DTM - diváci se mohou snáze identifikovat s autem ve své vlastní garáži.
Kombinaci náklady a slabé výsledky neustál tovární tým Opel, který po sezoně 2005 skončil. Příčinou byly masivní úspory v evropské divizi mateřské automobilky General Motors.
Opel měl na startovním roštu nahradit britský MG Rover. Tyto plány však padly s prodejem automobilky do rukou čínských investorů. Počet vozů se však ani tak výrazně nezmenšil, neboť Mercedes a Audi začaly své vozy dodávat většímu počtu soukromých stájí.
Z F1 do DTM i naopak
Startovní pole tak čítalo stejně jako nyní na dvacítku vozů, které pilotovali nejen zkušení matadoři klání cestovních nebo sportovních vozů, ale také expiloti formule jedna.
Do kapotovaných strojů tak usedli Allan McNish, Jean Alesi, Heinz-Harald Frentzen a jako hlavní hvězda dvojnásobný mistr světa F1 Mika Häkkinen.
Finský šampion se v DTM uvedl skvěle a hned ve svém třetím startu vyhrál (Spa 2005). I když už další triumf nevybojoval, získal v konečném hodnocení šampionátu slušné páté a šesté místo.
Před letošní sezonou se hodně spekulovalo o Häkkinenově budoucnosti, dokonce se prý měl vrátit do formule jedna. Nakonec však v lednu oficiální stránky seriálu oznámily, že Häkkinen zůstává v továrním týmu Mercedesu.
Existuje však i opačná cesta. Právě v DTM si udělal jméno Nizozemec Christian Albers. Neznámý mladíček byl v sezoně 2003 druhý, o rok později třetí. Pak vyměnil cestovní vůz za monopost formule jedna.
Česká stopa na trati i mezi jezdci
Novodobou éru okusil také jeden český pilot. Sezonu 2004 absolvoval za volantem žlutého Mercedesu stáje exmistra světa F1 Keke Rosberga Jaroslav Janiš.
Na body ale s o rok starším vozem, než měly přední stáje, nedosáhl, nejlépe skončil osmý v Šanghaji.
Znovuzrozený seriál DTM se nevyhnul ani českým tratím. Na brněnském Masarykově okruhu se jelo dvakrát. V roce 2004 i 2005 zvítězil ten samý, pokaždé se radoval Mattias Ekström s Audi.
Pak Brno z kalendáře, stejně jako Istanbul či Šanghaj, vypadlo. I tak však můžete speciály DTM vidět na vlastní očí. A to hned tento víkend, kdy se na Masarykově okruhu koná Jarní cena Brna.
Na start jsou přihlášeny hned dva vozy specifikace DTM. Vedle "tradičního" Mercedesu z garáže Antonína Charouze je tu novinka, Audi A4 stáje Bohemia Racing Team.