Le Mans (od našeho zpravodaje) - Emoce jak na houpačce cloumaly boxy japonské Toyoty při letošní čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans. Dlouho to vypadalo, že se japonský tým při osmnáctém startu konečně dočká vítězství. Jenže jestli si někdo z týmu myslel, že po loňských patáliích nemůže být hůř, mýlil se. Bylo.
Zatímco v roce 2016 Toyota přišla o triumf pět minut před koncem celodenního kroužení, tentokrát kletba okruhu Circuit de la Sarthre zúřadovala už po půlnoci.
Do té doby jelo všechno téměř jako na drátkách, jakoby scénář závodu psal sám "velký šéf" Akio Toyoda. V čele byl prototyp Toyota TS050 - Hybrid s číslem 7 a za zaostávajícím Porsche jistil naději ještě speciál číslo 9 na třetím místě. Z role vypadla jen osmička, již technické problémy odsunuly s obrovskou ztrátou až na 54. místo.
S tím, jak se sobota překulila v neděli, přišla další pozitivní zpráva. Po havárii vyjel safety car a protože okruh v Le Mans je dlouhý přes 13,6 kilometru, jsou na trati hned tři. Porsche se dostalo do jiné zpomalené skupiny než vedoucí Toyota, která tím minutový náskok rázem zdvojnásobila. To byla poslední radost…
Baterie na celý okruh nestačí
První rána následovala po restartu. Lídr závodu Kamui Kobajaši ani po protnutí startovní čáry "na zelenou" nepřidal do závodního tempa, naopak vůz ještě zpomalil. Vypadalo to, že vůz se přepnul do módu omezovače v boxech, kde platí šedesátka.
Jenže za chvíli by Toyota už nepřekročila ani povolenou maximálku v českých městech a obcích. Vůz se pouze na hybridní pohon ploužil po trati, spokojený výraz členů týmu v boxech se proměnil v nechápavý úžas.
Kobajaši se snažil ze všech sil, ale baterie v prototypech světového šampionátu ve vytrvalostních závodech mají za úkol dodávat extra výkon při předjíždění nebo na rovinkách, a ne dopravit vůz přes celý okruh zpět do boxů.
O tom se japonský pilot přesvědčil po dlouhých minutách snažení, kdy svůj vůz odstavil mimo trať a zklamaně z něj odešel. Toyota tak druhý rok po sobě přišla o vedoucí vůz v Le Mans. Jak se ukázalo později, byla tentokrát na vině spojka.
Konec Toyoty číslo 7 v Le Mans:
2017 Le Mans 24 Hours: Trouble For Toyota #7 https://t.co/o2PPBIKVfp via @YouTube
— Sayori-kun (@SayoriKirigaya) June 18, 2017
Úder na převodovku
To nebylo zdaleka vše. V boji o vítězství při astronomické ztrátě auta číslo 8 zbyla jen devítka. Nicolas Lapierre se dostal do kontaktu s jedním z pomalejších prototypů LMP2. Trochu se projel po štěrkové únikové zóně, ale jinak to vypadalo bez problémů.
Jenže po pár set metrech zahlásil senzor pokles tlaku v levém zadním kole. Po chvíli se ze zadní části Toyoty začalo kouřit a byly vidět plameny. Kolize totiž nepoškodila jen kol či zadní nápravu, ale v dominovém efektu také převodovku, takže Francouz nedokázal zařadit rychlostní stupeň. Jeho heroická snaha skončila kousek od vjezdu do boxů, jen pár set metrů od zázemí Toyoty pro "nevýkonné" členy týmu a novináře.
Druhý vůz Toyota končí:
What a Drama #LeMans24 https://t.co/qNcJUjg5o5
— LPVideo (@Lpvideo87) June 17, 2017
Tam po předchozích hodinách nadšení a víry v "lepší zítřky" zavládlo takové ticho, že by nebýt řevu motorů kolem projíždějících závodních vozů bylo slyšet upadnout špendlík. Tam i v boxech se vkrádala jediná otázka: "Proč i letos? Panebože, proč?"
Silné emoce cloumaly i garážemi Porsche. Tam nevěřili, jaké štěstí to letos opět mají a že z toho bude vítězný hattrick v Le Mans. Na konto nejúspěšnější značky historie závodu skutečně v neděli v 15:00 hodin přibyla 19. výhra v podniku, který je bez nadsázky nazýván nejtěžším závodem světa.
Toyoda se jezdcům omluvil
Zklamaný byl pochopitelně Akio Toyoda, prezident koncernu Toyota, který se o víkendu poprvé v životě vydal do Le Mans.
"Mrzí mě, že jsem nedokázal zajistit splnění slibu, který jsem dal před startem všem jezdcům, že je naše vozy dovezou do cíle. To mi je skutečně líto. A věřím, že to samé cítí všichni inženýři Toyoty, mechanici a dodavatelé komponentů," uvedl Toyoda.
Zdá se, že opět přišel čas, kdy musí prezident Toyota Motor Corporation podle mytologie japonské společnosti rázně vstát do stolu a vytyčit směr, kterým se bude okruhové závodní oddělení ubírat.
Možné je vše, včetně odchodu ze světa vytrvalostních závodů. Ale sám Toyoda i přes obrovské zklamání dal fanouškům naději, že podobný radikální krok nechystá: "Budeme se opět snažit, aby přišel ten den, kdy bude na našich tvářích úsměv."