Suverén Ogier vyhrál i zkrácenou Švédskou rallye

ČTK ČTK, rav
14. 2. 2016 13:29
Sébastien Ogier zvítězil v druhém podniku letošního světového šampionátu v automobilových soutěžích, když opanoval zkrácenou Švédskou rallye.
Sébastien Ogier ve svém Volkswagenu Polo R WRC.
Sébastien Ogier ve svém Volkswagenu Polo R WRC. | Foto: Volkswagen Motorsport

Karlstad - Francouz Sébastien Ogier s Volkswagenem vyhrál potřetí v kariéře letos zkrácenou Švédskou rallye a zvítězil i v druhé soutěži mistrovství světa v této sezoně. Úřadující šampion měl po dvanácti z původních 21 rychlostních zkoušek půlminutový náskok před překvapením soutěže Haydenem Paddonem z Nového Zélandu v Hyundai.

Švédská rallye bývá tradičně jedinou plně sněhovou soutěží v kalendáři MS, nicméně letos se museli organizátoři potýkat s mimořádně teplým počasím. Kvůli chybějícímu sněhu a ledu hrozilo soutěži zrušení, rallye se však uskutečnila, byť v okleštěné podobě.

"Organizátoři odvedli úžasnou práci a nakonec to byl skvělý víkend," uvedl trojnásobný mistr světa Ogier, jenž přitom před začátkem rallye vyzýval k jejímu zrušení. "Dvě vítězství ze dvou rallye je skvělý vstup do sezony," dodal dvaatřicetiletý Francouz, jenž v lednu ovládl také úvodní soutěž v Monte Carlu.

Šťastná vítězná posádka v cíli:

Ogier ve Švédsku zajel nejrychlejší čas v šesti testech včetně dnešní power stage, jež byla jedinou z původně čtyř rychlostních zkoušek ve třetí etapě. Za Paddonemi, který se dostal na stupně vítězů podruhé v kariéře, skončil třetí nejlepší severský závodník Mads Östberg. Norský jezdec s Fordem ztratil na Ogiera 55,6 sekundy.

Ve Švédsku stejně jako v Monte Carlu chyběl český jezdec Martin Prokop, který se po lednové účasti na Rallye Dakar do seriálu MS zapojí v březnu v Mexiku.

Značce Škoda unikl triumf ve třídě WRC 2 o pouhých 14,7 vteřiny. Tolik v cíli chybělo Pontusu Tidemandovi na vítězného Elfyna Evanse ve Fordu.  Esapekka Lappi v druhé Škoda Fabiar 5 byl třetí.

Švédská rallye, podnik mistrovství světa v automobilových soutěžích:

1. Ogier, Ingrassia (Fr./VW Polo-R) 1:59:47,4, 2. Paddon, Kennard (N. Zél./Hyundai i20) -29,8, 3. Östberg, Flöene (Nor./Ford Fiesta RS) -55,6, 4. Mikkelsen, Jaeger (Nor./VW Polo-R) -1:10,8, 5. Tänak, Mölder (Est./Ford Fiesta RS) -1:50,7, 6. Sordo, Martí (Šp./Hyundai i20) -2:24,0.

Průběžné pořadí MS (po 2 ze 14 závodů): 1. Ogier 56 b., 2. Mikkelsen 33, 3. Östberg 27, 4. Sordo 18, 5. Paddon 18, 6. Neuville (Belg.) 17.

Pohár konstruktérů: 1. Volkswagen 84 b., 2. Hyundai 49, 3. M-Sport Ford 27, 4. Dmack Ford 18.

 

Právě se děje

před 51 minutami

Venezuela zavede kvůli hyperinflaci milionovou bankovku

Venezuelská centrální banka zavede od pondělí tři nové druhy bankovek. Kvůli hyperinflaci začne vydávat bankovky v nominální hodnotě 200 000, 500 000 a jednoho milionu bolívarů, informovala agentura AFP. Dosud nejvyšší hodnota byla 50 000 bolívarů. Kvůli vysoké nestabilitě domácí měny ale obyvatelé Venezuely běžně používají americký dolar.

"Hlavním problém je, že při cyklu hyperinflace centrální banka nikdy nedokáže aktualizovat měnový systém dostatečně rychle," uvedl ekonom Asdrúbal Oliveros. Kdysi prosperující země vyvážející ropu zažívá již čtvrtým rokem velice rychlý růst cen. V loňském roce míra inflace ve Venezuele vystoupala na tři tisíce procent, v lednu letošního roku zbrzdila na 2665 procent.

Za jeden milion bolívarů, což je zhruba 11 korun, lze podle agentury AFP pořídit zhruba kilogram rajčat nebo "250 mililitrů málo kvalitního tekutého mýdla". Bolívary Venezuelané používají hlavně pro placení jízdného v hromadné dopravě. Při běžných platbách Venezuelané spíše využívají výrazně stabilnější americký dolar, který se stal faktickým oběživem v zemi. Podle oficiálního kurzu jeden dolar stojí zhruba dva miliony bolívarů.

Zdroj: ČTK
Další zprávy