81. ročník soutěže se letos uskuteční v listopadu na Novém Zélandu. Svaz endura Autoklubu České republiky nezískal dostatek peněz na nákladnou cestu na druhý konec světa, takže Česko budou reprezentovat pouze klubové týmy.
Bude to tedy poprvé od roku 1951, kdy se Šestidenní nezúčastní tuzemský Trophy tým ani juniorský tým usilující o Stříbrnou vázu.
Statistiky přitom hovoří o velkých úspěších československého a českého endura. Československo vybojovalo patnáct Světových trofejí, více jich získali jen Britové a Němci. A dohromady sedmnáct cen pro juniory nemá konkurenci vůbec.
Slavné časy, kdy Češi ukázali svůj um a stroje Jawa a ČZ svou spolehlivost, jsou však zapadlé vrstvou prachu.
Za dobu existence samostatné ČR bylo největším úspěchem třetí místo z Tulsy 1994 a také dva bronzy v bojích o juniorský primát (1993 a 1999).
Šestidenní je jednou z nejstarších motoristický soutěží. Poprvé se jela v roce 1913 za účasti 162 závodníků.
Hlavním hlediskem tehdy byla národní příslušnost, národní celky totiž o Mezinárodní trofej věnovanou Svazem výrobců a prodejců jízdních kol utkaly na strojích vlastní výroby.
V roce 1947 se týmy utkávaly o stříbrným pohárem z doby krále Jiřího III., tedy z přelomu 18. a 19. století..
V roce 1970 byl vypsán stávající formát Světové trofeje - tedy šestičlenné týmy, které musí mít v sestavě motocykly nejméně tří objemových tříd, z toho jeden čtyřtakt.
V roce 1924 se Šestidenní rozšířila o klání o Stříbrnou vázu. Ta byla určena týmům ze zemí, které nevyráběly vlastní motocykly nebo měly přetlak dobrých závodníků.
Roku 1985 prošla tato kategorie totální proměnou. Byla přejmenována na Světovou trofej juniorů a mohou v ní jezdit mladíci ve věku do 23 let.
Kromě Světového trofeje a Stříbrné vázy se hodnotí i klubové tříčlenné týmy a nejlepší jezdci v jednotlivých kubaturách.
Program Šestidenní obsahuje denně dvě až tři soutěžní kola se speciálními zkouškami, jejichž nesplnění je penalizováno. Pravidla jsou tvrdá. V případě poruchy nelze měnit motocykly, je možná pouze výměna či oprava přesně některých dílů. Jezdci však nesmějíí využít cizí pomoci.
Šestidenní si tak jako jedna z mála motoristických disciplin stále udržuje punc individuálnosti a maximální odolnosti strojů i lidí.
Triumfy československého a českého týmu ve Světové trofeji
15 vítězství: 1947 (Zlín), 1952 (Bad Aussee), 1954 (Llandrindod Wells), 1956 a 1958 (obě Garmisch-Partenkirchen), 1959 (Gottwaldov), 1962 (Garmisch-Partenkirchen), 1970 (El Escorial), 1971 (Isle of Man), 1972 (Špindlerův Mlýn), 1973 (Dalton), 1974 (Camerino), 1977 (Považská Bystrica), 1978 (High Chaparall), 1982 (Považská Bystrica)