Rozpočtový strop F1 vzbudil emoce. Button ho však vítá

Sport Sport, Red Spo
1. 5. 2009 18:30
Radost z nového nařízení mají především menší stáje
Jenson Button netají, že nové pravidlo vítá
Jenson Button netají, že nové pravidlo vítá | Foto: Reuters

Paříž - Svět rychlých vozů formule 1 chystá do příštího ročníku revoluční novinky. Ty by se měly týkat počtu startujících monopostů v šampionátu i nového rozpočtového stropu.

K současným dvaceti účastníkům by se mohlo přidat dalších šest nových zástupců. Přitom fanoušci F1 mohli naposledy vidět šestadvacet vozů před patnácti lety.

Definitivní rozhodnutí padlo na čtvrteční schůzi Světové sportovní motoristické rady v Paříži. Nové týmy, které by měly mít maximálně dva startovní monoposty pak také musí splnit nový rozpočtový strop. Ten by se měl pohybovat v rozmezí od 30 do 40 milionů liber.

Čtěte také: FIA povtrdila rozšíření F1 o tři týmy a navýšila stropy

A jak se dalo víceméně očekávat, reakce jsou rozporuplné. Zatímco menší stáje typu Brawn GP nařízení uvítaly, zástupci Ferrari ho označili za „naprosto nespravedlivé a neobjektivní".

„Je to ale správná cesta pro F1 v době, která nás nyní obklopuje," hájí se ale stránkách BBC dosavadní lídr šampionátu Jenson Button. "Týmy, které nejsou primárními výrobci, toto potřebují."

"Pro naší stáj a Williams je to například hodně šťastné rozhodnutí. Soutěž se ubírá směrem, jakým potřebujeme," dodal Button.

Nový rozpočtový strop by měl pokrývat všechny náklady od marketingu až po odměny testovacím jezdcům a rozvojové programy pro mladé závodníky, případně i pokuty a tresty.

Konec doplňování paliva během závodů

Pro nové záměry byla ustanovena i speciální Komise pro ochranu kontrolu nákladů. Ta by měla dohlížet na plnění rozpočtového stropu. Členové komise by přitom měli mít zkušenosti z motorismu i z finančního sektoru.

Rozpočtové omezení není pro stávající týmy povinné, ale ti kteří si ho odsouhlasí budou mít volnější možnosti v technických výhodách, jakými je pohyblivé přední a zadní přítlačné křídla a ani rozsah otáček motoru nebude u nich výrazně omezen.

Přečtěte si také: Mosley tvrdí: McLaren udělal dojem. Ale dostal facku

Dalším opatřením by pak mělo být zákaz doplňování paliva během závodu. Toto nařízení by mělo podle všeho ušetřit náklady a motivovat konstruktéry ke snaze nalezení motorů se šetrnější spotřebou paliva.

Případní zájemci musí podat žádost ve dnech 22. - 29. května 2009 a uvést, zda jsou schopny závodit v rámci rozpočtového stropu.

Konečný počet účastníků bude zveřejněn 12. června.

 

Právě se děje

Další zprávy