Praha - Největší motorhome letos v servisní zóně při Portugalské rallye patřil továrnímu týmu korejské značky Hyundai. Jeho rozměry redaktor Aktuálně.cz, který na místě tři dny sledoval průběh letošní ho čtvrté části třináctidílného seriálu WRC 2014, odhadl na zhruba 40 x 20 metrů. Je dvoupatrový, přičemž v jeho spodní části jsou tři servisní místa pro závodní speciály a také pódium pro fanoušky, kteří jsou zvědaví na práci mechaniků. Nahoře pak je zázemí týmu.
I tento detail svědčí o tom, že se světová rallye opět vzmáhá a že ji na kolena nesrazí ani taková rána, jakou byl třeba definitivní ochod legendárního Sebastiana Loeba.
O body, které nakonec rozhodnou zisku titulu Mistra světa sezony 2014 letos bojují jezdci ve speciálech značek Volkswagen, Hyundai , Ford a Citroën.
Prokop jako zjevení
V minulosti mohli sice diváci vídat na tratích více typů vozů, ale i pro ně je v současné době kategorie WRC poměrně zajímavá. Například právě v Portugalsku zvítězil Volkswagen pilotovaný úřadujícím mistrem světa Sebastianem Ogierem, druhá ale skončila posádka Hirvonen-Lehtinen jedoucí ve Fordu a třetí byli Mads Ostberg s Jonasem Anderssonem. Sedmé a osmé místo pak obsadily posádky Hyundai. Před ně se dokázala vtěsnat posádka soukromého týmu Jipocar Martin Prokop – Jan Tománek.
Když už je řeč o nich - mezi továrními či polotovárními týmy působí Prokop tak trochu jako zjevení. „Kdo za ním stojí, kdo to platí,“ ptal se mě kolega z rakouských novin. Když se mu dostalo odpovědi, že kapitál pochází především z rodinné logistické firmy, konstatoval kolega lapidárně: “Inu, šťastný muž…“
Právě v Portugalsku bylo na startovní listině kategorie WRC 15 automobilů, tedy velmi slušná účast. Sami jezdci i týmy si to pochvalovali.
„My chceme být nejlepší, ale nejvíce nás baví, když to dokážeme při soupeření s konkurencí,“ tvrdí Luis Moya, bývalý spolujezdec dvojnásobného mistra světa v automobilových soutěžích Carlose Sainze.
Nový promotér se snaží
Od poloviny minulého desetiletí oba pracují pro Volkswagen Motorsport a právě od něho redaktor Aktuálně.cz mohl získat exkluzivní informace ze zákulisí současného rallyového světa.
„Proto jsme rádi, že můžeme nyní soupeřit také s Hyundai a věříme, že brzy také s Toyotou, komentoval Moya zvěsti o přípravách japonské automobilky na návrat do světa WRC.
Mimochodem Moya, byť je Španěl, je i v Portugalsku velmi známou osobností. Rozhovory s novináři musel velmi často přerušit, aby vyhověl žádostem fanoušků o autogram či společné foto.
Od loňského roku má WRC nového promotéra. Jsou jimi společně agentury The Sportsman Media Group a Red Bull Media. Díky jejich aktivitám mohou nyní diváci vidět například přímé přenosy z posledních zkoušek světových automobilových soutěží .
Vše ale není zdaleka dořešeno. Svědčí o tom drobná událost právě z čerstvě skončené portugalské rallye, kde jezdci přestali dávat odpovědi oficiálním štábům promotéra. Ten totiž přišel s požadavkem o dodatečném placení poplatků za užití videí na svých stránkách. Promotér nejprve odmítl vydat video z páteční etapy, týmy pak zase pohrozily, že s ním nepodepíšou novou smlouvu. Nakonec ale horké hlavy vychladly a také šéf týmu Volkswagen mohl konstatovat: „Bylo to konstruktivní jednání, které zdejší problémy vyřešilo,“ sdělil.
Fanoušci mají k rally blízko
I nadále však rallye zůstává sportem, který je poměrně velmi vstřícný k běžným fanouškům. Je jen poměrně málo míst, která jsou jim během závodního víkendu zapovězena.
Diváci například mohou ze vzdálenosti několika málo metrů v servisních zónách sledovat práci mechaniků továrních týmů. Dokonce i jezdci v tomto přesně vymezeném období chodí mezi fanoušky a osobně rozdávají podpisové kartičky, bez problémů pózují při společných fotografiích a odpovídají na otázky. Například ve srovnání s formulí 1, již také zaštituje automobilová federace FIA, jde o naprosto jiný přístup.
Jedoucí auta pak lze stále na řadě míst ve vymezených zónách jednotlivých rychlostních zkoušek sledovat z bezprostřední blízkosti, takřka na dosah ruky. Samozřejmě tam, kam vstup dovolují natažené pásky a plastové mantinely. Při okruhových závodech jsou diváci chráněni několika vrstvami plotů a k okraji dráhy to mají vždy nejméně několik desítek metrů.
Na druhou stranu, pokud některý z diváků nerespektoval, že rallye může sledovat pouze z vymezeného prostoru a překročil natažené pásky, pořadatelé neváhali okamžitě vyběhnout za ním a donutit ho návratu. Faktem ale je, že toho jsme byli svědkem pouze dvakrát. Ukázněnost portugalských (ale také švédských, finských či dokonce českých diváků) byla vesměs příkladná a člověka, který zná prostředí tuzemských rally, a tudíž někdy až sebevraždné chování celých skupin fandů, poměrně překvapovala.