MotoGP i formule 1 cílí na americké fanoušky. Zámořská expanze však není bez rizika

Radek Vičík Radek Vičík
18. 4. 2023 19:23
Oba elitní motoristické šampionáty lačně baží po nových závodech v USA, jenže expanze na lukrativní trhy s sebou přináší komplikace a nečekané situace.
Francesco Bagnaia (1) a Alex Rins na trati GP Ameriky MotoGP
Francesco Bagnaia (1) a Alex Rins na trati GP Ameriky MotoGP | Foto: Ducati Corse

"Vzhůru do Ameriky!" Toto heslo razí už několik dekád promotéři formule 1 i MotoGP (coby vlajkové lodi MS silničních motocyklů).

Zatímco na dvou kolech se letos jelo jen v texaském Austinu, formule bude mít tento rok ve Státech vysněnou třetí Grand Prix. Po Texasu, kde těží z velkého počtu mexických příznivců, a loňské miamské premiéře se chystá spektakulární noční závod v Las Vegas.

Od bezedných košů k motorkám

Dobývání amerického trhu není snadná záležitost. Motorky se dříve jezdily v legendárním Indianapolisu a na náročném okruhu v Laguně Seca. Opuštěné americké pozice by rád znovu obsadil nový obchodní ředitel promotérské organizace Dorna.

Dan Rossomondo o amerických milovnících sportu ví své, protože byl v basketbalové NBA léta viceprezidentem pro globální partnerství a média a má také zkušenosti z hokejové NHL.

Mladé fanoušky má zaujmout nový formát závodů MotoGP. Hlavní nedělní asi 45minutové Velké ceně předchází v sobotu sprint o délce cca 20 minut. Inu, doby, kdy závod MS trval hodinu, jsou dávno tytam. Noví příznivci zvyklí těkat po sociálních sítích tak dlouho pozornost prostě neudrží.

Specifickým problémem amerického závodu je ale povrch texaského okruhu. I když prošel opravou, jezdci si stále stěžují na to, že jsou některé úseky hrbolaté.

"Není to zrovna oblíbená trať. Opravili ji, ale stále má nějaký problém s podložím, na kterém dráha leží. Ale proti předchozímu stavu došlo k řadě velkých zlepšení," uvedl trojnásobný mistr světa "pětistovek" Wayne Rainey, který je dnes prezidentem organizace MotoAmerika, pořádající americký šampionát silničních motocyklů.

Z nuly na tři za 11 let

Formuli 1 se první "americký sen" rozplynul už v 80. letech. V roce 2005 mu přidal další ránu nepovedený závod v Indianapolisu, do něhož kvůli problémům s pneumatikami Michelin odstartovalo pouhých šest vozů. Proto se také mezi sezonami 2008 až 2011 v USA nejelo vůbec.

Pak přišel okruh v Austinu, kde seriál brzy zapustil kořeny. Loni přibyla Velká cena Miami a tento rok je naplánována velká show v Las Vegas. Popularita světa Velkých cen je do značné míry dána velmi sledovanou dokumentární sérií Netflixu Drive to Survive, která se snaží vylíčit šampionát jako kolbiště vypjatých emocí.

Slovo show je pro podnik ve "městě hříchu" namístě, protože závody vypadají jen jako kulisa velkolepé společenské události. Tomu odpovídá cena aktuálně dostupné třídenní vstupenky od 1825,41 eura (asi 42 600 korun). Levnější lístky už byly rozebrány a pořadatel pro rok 2024 slibuje navýšit kapacitu tribun.

Pro skalní fanoušky je zcela nepochopitelná nabídka 30 tisíc vstupenek do tzv. "festivalové zóny". Ta je sice levnější než lístky na tribuny, ale je tu jeden malý zádrhel. Ti, kteří se rozhodnou navštívit tuto součást Grand Prix Las Vegas, neuvidí na trať.

To je jen důkazem toho, že pro mnohé Američany není důležitý samotný závod a klidně by na Stripu místo formulí mohli prohánět koně nebo hrát americký fotbal. Hlavně že bude postaráno o zábavu.

Takový přístup se ale promotérovi F1, americké společnosti Liberty Meida, může snadno vymstít. Zájem o Drive to Survive nemusí vydržet věčně a v řadě čeká více podobně ambiciózních sportovních projektů.

Pokud se ovšem podaří naučit Američany tyto "evropské" závody milovat a pravidelně sledovat, bude z toho zlatý důl. To už majiteli práv na formuli 1 za takové riziko evidentně stojí.

 

Právě se děje

Další zprávy