Sto milionů od státu na dráhu? Drzost, říká majitel okruhu v Mostě o brněnské žádosti

Sport ČTK Sport, ČTK
19. 11. 2020 17:28
Majitel Autodromu Most Josef Zajíček se pozastavil nad požadavkem na státní dotaci na obnovu asfaltového povrchu na Masarykově okruhu v Brně. Zaskočila ho i jeho výše.
Výměna asfaltu na mosteckém autodromu
Výměna asfaltu na mosteckém autodromu | Foto: Autodrom Most

Spolek města a kraje pořádající na jihu Moravy závod mistrovství světa silničních motocyklů požaduje po ministerstvu pro místní rozvoj 100 milionů korun, které chce použít na opravu dráhy, kterou požaduje promotér šampionátu.

"Nevycházím z údivu. Asi jsem dělal všechno špatně, když jsem si myslel, že jako soukromý podnikatel se musím o financování investic do obnovy a modernizace svého majetku postarat sám. Ale svou filozofii evidentně změním. Zvláště, má-li někdo tu drzost požadovat za obnovu povrchu dráhy 100 milionů korun," uvedl předsedu představenstva společnosti Autodrom Most a majitel areálu Josef Zajíček v tiskové zprávě.

"To by stačilo v příští sezoně na uspořádání všech vrcholných tuzemských motoristických podniků včetně jubilejní 50. Barum Czech rallye Zlín," podotkl Zajíček a konstatoval, že na severu Čech dráhu a areál postupně vylepšuje sama jeho společnost.

"Povrch závodního okruhu měníme po etapách. Nyní nám zbývá už jen cílová rovinka, na níž zatím kvalita asfaltu vyhovuje. Loni se nám tak například podařilo obnovit 50 procent povrchu trati. Stálo nás to ale kupodivu jen 15 milionů korun," řekl Zajíček.

Dráha mosteckého Autodromu je 4,212 km dlouhá a má homologaci Mezinárodní automobilové federace (FIA) i evropské federace motocyklistů FIM Europe.

Brněnský Masarykův okruh je dlouhý 5,403 km a kvalita jeho povrchu je v současnosti nedostatečná. I proto zástupci promotéra MS podmiňují konání závodů v příštím roce provedením kompletní rekonstrukce dráhy.

Podle statutární ředitelky Automotodromu Brno Ivany Ulmanové jsou ale vyčíslené náklady adekvátní. "Věřím, že v Mostě si sami dobře uvědomují, že porovnávají naprosto neporovnatelné," prohlásila.

"Brno je okruhem světového významu. Každoročně hostí nejprestižnější motocyklový šampionát na světě. Pro pořádání mistrovství světa silničních motocyklů musí závodní trať projít tzv. homologací nejvyššího typu A. To znamená splňovat nejpřísnější měřítka FIM," uvedla Ulmanová.

Trať na Masarykově okruhu podle ní musí splňovat výrazně vyšší podmínky. "Vše se řeší do posledního detailu. Tedy nejen kvalita svrchní vrstvy dráhy, ale i kvalita podkladní vrstvy, která je velmi důležitým faktorem při zvlnění povrchu. Dále se řeší kvalita a uspořádání bezpečnostních zón, obrubníků, kluznost dráhy, obslužné komunikace a tak dále," vypočítala Ulmanová.

Podle smlouvy mezi spolkem a Automotodromem Brno má náklady na opravu trati hradit subjekt, který tvoří zástupci kraje a města, nikoliv majitel okruhu. Primátorka Brna Markéta Vaňková ale uvedla, že město potřebné finance nemá a požádala o ně stát. Mluvčí ministerstva pro místní rozvoj Vilém Frček ve středu naznačil, že ani zde se svým požadavkem spolek neuspěje.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 23 minutami

Záchranářům se nepodařilo dostat k horníkům uvězněným v mexickém dole

Potápěčům ze záchranné služby se nepodařilo sestoupit k deseti horníkům uvězněným v zatopeném dole v Mexiku, uvedly úřady. První pokus potápěčů zmařily sutiny a také tma, uvedla agentura AP. Neštěstí v dole se stalo před týdnem a od té doby nejsou o hornících žádné zprávy.

Ve středu se dvojice potápěčů ponořila do jedné ze tří zatopených šachet, aby odstranila část sutin. Ani potom se jim ale nepodařilo dostat do dolu. "Ačkoliv měli zapnutá světla, neměli dostatečnou viditelnost, aby rozeznali, co hledají," uvedl ministr obrany Luis Cresencio Sandoval. Podle ministra se potápěči a záchranáři znovu pokusí dostat do uhelného dolu.

Úřady se snaží snížit hladinu vody v dole pomocí pump. Odčerpávání vody znovu spustili po ukončení prvního pokusu o sestoupení k horníkům.

Neštěstí se stalo v mexickém státě Coahuila, kde se těží uhlí, ve středu 3. srpna odpoledne místního času, když se propadla stěna šachty a důl byl zaplaven. Uvnitř bylo v tu chvíli 15 horníků; pěti z nich se podařilo dostat na povrch. Se zbylou desítkou se od té doby nepodařilo navázat kontakt.

Zdroj: ČTK
Aktualizováno před 1 hodinou

V bavorském Legolandu se srazily dvě soupravy horské dráhy, zranění utrpělo 34 lidí

V bavorském Legolandu se ve čtvrtek srazily dvě soupravy horské dráhy, při nehodě utrpělo zranění nejméně 34 lidí, píší německá média. V zábavním parku ve městě Günzburg při rozsáhlé operaci zasahovali hasiči a záchranáři se třemi vrtulníky. Zatím není jasné, co nehodu zapříčinilo.

Jeden z vlaků horské dráhy Feuerdrache (Ohnivý drak) narazil u stanice do soupravy před ním, když prudce zabrzdila. Podle agentury DPA ani jeden z vlaků nevykolejil a ani z něj nevypadli cestující. Někteří z pasažérů ale uvázli ve větší výšce a záchranáři se k nim do odklizení jedné ze souprav nemohli dostat. Podle zábavního parku soupravy na této dráze jezdí rychlostí okolo 29 kilometrů za hodinu.

"Mezi zraněnými jsou dospělí i děti," uvedl mluvčí místní policie. Nejméně dva lidé mají zranění vážná, napsala agentura AP, podle které je zraněných 34. Agentura DPA uvedla, že zraněných je 31, z toho deset dětí, jeden dospívající a 20 dospělých.

Zábavní park zůstal po nehodě otevřený, potvrdila policie. Návštěvníci uvedli, že nehodu zaznamenali až po telefonátech od známých nebo z médií. Policie si v rámci vyšetřování mimo jiné prohlédne záběry bezpečnostních kamer, na místo byl také povolán odborník. Podle listu Süddeutsche Zeitung mohla nehodu způsobit závada elektronického systému.

Zdroj: ČTK
Další zprávy