Loprais se po hrůzné etapě nevzdává. Chystá protest

Martin Jůzek, maj
5. 1. 2009 12:12
Aleš Loprais musel být v neděli do cíle dotažen
Tatra Aleše Lopraise
Tatra Aleše Lopraise | Foto: Loprais Tatra team

Puerto Madryn - Místo idylického dojezdu k Atlantickému oceánu zažila jedna z českých posádek Tatry, jak krutý může být Dakar v Jižní Americe. A zrovna se jednalo o nejlepší tým kolem Aleše Lopraise.

Nedělní druhá etapa přinesla hodně zvratů, hodně problémů a technické potíže se nevyhnuly ani českým nadějím.

Vůbec nejdelší část letošní Rallye Dakar vedla ze Santa Rosy do Puerto Madryn. Měřila celkem 873 kilometrů, z toho úvodních 273 kilometrů bylo měřených. Na závodníky čekal průjezd z pampy do nehostinnější oblasti Patagonie.

Čtěte více: Rallye Dakar: Loprais měl problémy, Macík je sedmý

"Terén byl sice místy velmi obtížný, nicméně jsme to pokaždé zvládli naprosto bez problémů. Zkuste si představit, že prostě máte den a že vám vychází vše, co uděláte. Tak přesně tak nějak to bylo, tedy až do toho nešťastného okamžiku," vypráví Aleš Loprais na internetových stránkách Tatra teamu.

Přihodila se opravdu věc nevídaná. Porouchala se spojka, a to takovým způsobem, jaký vyloučil další možnost jízdy. Kamion se prostě zastavil. Zničen byl přítlačný kotouč a lamela spojky, což se při závodění Africe předtím snad nikdy nestalo.

Taková smůla! Přitom po první etapě figuroval synovec legendárního Karla Lopraise na slušné páté pozici. Za vedoucími Nizozemci zaostával jen minimálně a dařilo se mu i v druhé pasáži.

"Aktuálně jsme byli na druhém místě. Neudělali jsme žádnou chybu, auto jelo senzačně. Veliká škoda," smutnil řidič z českého týmu.

Podmínky by měly být podobné pro všechny

Nad Tatrou se snášela hrozba diskvalifikace či penalizace. Bylo jasné, že nepojízdný vůz může vytáhnout a odtáhnout jen některý z jiných závodníků. Aby té smůly nebylo málo, pořadatelé právě kvůli podobným místům, kde Loprais uvízl, odklonili trať.

Co to znamenalo? Zachránci se u žlutočerného kamionu ne a ne objevit. Až do doby, než se tam objevil doprovodný truck Miroslava Zapletala. Jeho pilot Robert Randýsek krajany zachránil, a ti tak mohli do cíle dojet - s velkou ztrátou, ale bez trestu.

"Mnoho kamionů jsem vůbec neviděl. Stáli jsme přímo u bodu, kterým museli všichni projet, tedy pokud nechtěli v cíli dostat dvouhodinovou penalizaci. Zapadlo tam asi 20 aut a úsek byl prakticky neprůjezdný," popisuje Loprais.

A právě tento fakt možná povede k protestu od českých závodníků. Podle nich byla poslední pasáž neregulérní a hodlají zapojit všechny síly k tomu, aby se etapa zkrátila do míst, kde ještě jeli bez problémů.

"O výsledek bych se rád porval na trati, nicméně v tomto okamžiku je třeba i trocha diplomacie," dodává muž, který ve druhé etapě ztratil více než tři hodiny a klesl až na 46. místo.

"Podmínky by měly být podobné pro všechny a pokud tomu tak není, tak by mělo dojít k narovnání. V rallye se jedná o poměrné běžné opatření, protože podobným situacím se prostě nedá zabránit," uzavřel Aleš Loprais.

Projděte si trať Dakaru:

 

Právě se děje

Další zprávy