Král (Schumacher) je mrtev. Ať žije král

Radek Vičík Radek Vičík
16. 3. 2007 9:56
Praha - Bez fenoménu Michaela Schumachera začíná o víkendu světový šampionát formule 1. Přijde úpadek, nebo nová éra s novými hvězdami? Uvnitř: GRAFIKA, GALERIE a ANKETA

My tři králové jedeme k vám

Ferrari versus McLaren versus Renault. Tak by měla vypadat ve stručném náčrtku letošní sezona nejprominentnějších okruhových závodů. Právě tyto tři značky mají podle výše svých rozpočtů i dosažených časů v předsezonních testech největší naděje bojovat o titul.

Foto: Aktuálně.cz

První trénink v dějiští úvodní Velké ceny Austrálie naznačil, že nejlépe je na tom Ferrari. Felipe Massa zajel nejrychlejší čas, druhý byl jeho stájový kolega Kimi Räikkönen. Až za nimi skončili nejlepší piloti McLarenu a Renaultu.

Před letošním ročníkem nastalo v rozložení sil hned několik zásadních věcí. Ring opustil sedminásobný mistr světa Michael Schumacher, který boj o osmý titul prohrál až v závěru sezony, kdy jej podruhé za sebou pokořil Fernando Alonso.

Pilot formule 1 stáje Ferrari Felipe Massa v depu při testování na okruhu v Bahrajnu.
Pilot formule 1 stáje Ferrari Felipe Massa v depu při testování na okruhu v Bahrajnu. | Foto: Reuters
Experti i bookmakeři favorizují hlavně Ferrari
Anketa Aktuálně.cz mezi českými formulovými
odborníky + kurzy sázkových kanceláří


Ale odchod z kokpitu neznamená, že se "Schumi" ztratil ze světa F1. Naopak o jeho dalším možném angažmá se napsaly stohy papíru. A mohl by si vybírat od šéfa stáje Ferrari až po majitele týmu Toro Rosso. O tom všem média referovala, ale nic se zatím nepotvrdilo.

Co je jasné, je nové složení maranellského týmu. Vedle Brazilce Felipe Massy přišel z McLarenu Kimi Räikkönen z Finska. A v nových barvách se uvedl výborně, byť většinou zajížděl rychlejší časy Massa.

Fernando Alonso s Renaultem na trati v Monaku při čtvrtečním tréninku.
Fernando Alonso s Renaultem na trati v Monaku při čtvrtečním tréninku. | Foto: Reuters
F1 se vrací do Spa, ale Evropu opouští
Na kterých tratích se letos pojede,
proč ubývá evropských grand prix?


"Netrápí mě, že byl Felipe lepší, byl prostě rychlejší. Je mezi námi jen minimální rozdíl, ale nemyslím si, že dojde k nějakým problémům," nechal se slyšet Räikkönen.

Brazilec je podle časů považován za největšího favorita letošního šampionátu. Sám se však, stejně jako jeho stájový kolega, význam těchto výkonů snaží bagatelizovat.

"Někteří lidé to zveličují. Byl jsem o zlomek rychlejší než Kimi, ale to neznamená nic závažného. Něco jiného jsou testy a něco jiného samotné závody. Ale přiznám, že jsem spokojený s tím, jak se nám přes zimu dařilo," uvedl Massa.

Obhájce i tajný favorit pod jednou střechou

McLaren přišel o oba své loňské piloty. Räikkönen už měl asi dost věčných technických problémů a ohlásil odchod do Ferrari. Montoya stáj opustil ještě před koncem sezony, když oznámil podpis smlouvy v sérii NASCAR. Loňský rok  tak "dořídil" testovač Pedro de la Rosa.

Foto: Aktuálně.cz

Zkušený Španěl byl jedním z kandidátů na volné místo, ale nakonec dostal přednost nadějný 22letý Lewis Hamilton. Mladý Brit, první černoch v historii F1, je velkou nadějí své země vybojovat poprvé od roku 1996 titul světového šampiona pro zemi koruny královny Alžběty II.

Mladík, který je považován za černého koně šampionátu, se nemůže dočkat prvního závodu a hned myslí na bodované příčky. "Chci vyhrávat, ale musím být realistický. Takže by bylo báječné, kdybych se letos dostal aspoň jednou na stupně vítězů," uvedl v rozhovoru pro server Pitpass.

Lewis Hamilton.
Lewis Hamilton. | Foto: Reuters
V F1 se chystá zazářit černá hvězda
Kdo je Lewis Hamilton,
nový pilot stáje McLaren?


Fernando Alonso ukázal, že se na nové zázemí adaptoval dobře. Jen teď musí doufat, že se nezopakují chronické potíže spojení McLaren-Mercedes, kvůli nimž Räikkönen loni šestkrát nedojel.

Na tiskové konferenci před prvním letošním podnikem přiznal, že má stále potíže s přechodem z pneumatik Michelin na Bridgestone. Japonská firma totiž zůstala jediným dodavatelem seriálu.

"Auta se na nových gumách chovají velmi odlišně. Ztratili jsme přilnavost i výkon a uřídit auto je podle mě mnohem náročnější," uvedl dvojnásobný světový šampion. Právě on by však měl být tím, kdo nejvíce znepříjemní život favorizované dvojici v kokpitech Ferrari.

Renault věří kombinaci zkušenosti a mládí

Obhájce titulu v Poháru konstruktérů, tým Renault čeká zřejmě propad z piedestalu. Tým prošel velkými změnami. Opustil jej Alonso i dosavadní hlavní sponzor, takže místo modrožlutých barev nyní na monopostu dominuje bílá a oranžová.

Zůstal zkušený harcovník Giancarlo Fisichella. Ital, který bývá považován za vůbec nejrychlejšího aktivního pilota formule jedna, má velkou motivaci. Celý život toužil po tom, aby usedl do Ferrari. A když jej Maranello odstrčilo i tentokrát, bude se chtít pomstít.

Situaci má velmi těžkou, také Renault bojuje s přechodem na Bridgestone, i když v testech dokázal občas porazit i McLaren.

Formule jedna šetří kudy jezdí
Souhrn všech technických změn a novinek
v pravidlech, které přišly před sezonou 2007


Volné místo po Alonsovi zaplnil další z celé řady nadějných Finů, Heikki Kovalainen. 25letý vítěz Světové série Nissan a Závodu šampionů 2004 a druhý z GP2 v roce 2005 je především příslibem do budoucnosti a nelze od něj očekávat žádný razantní vstup do bojů o titul. Což ovšem neznamená, že se nemůže dostat na stupně vítězů nebo dokonce grand prix vyhrát.

Střední třída, která chce zbohatnout

Za "velkou trojku" se tlačí hned několik stájí, které mají jediný cíl - dostat se na výsluní,  občas potrápit ty nejlepší a prosadit se alespoň do první trojky.

Největší skok během zimní přípravy předvedl BMW Sauber. Mnichovská automobilka si už švýcarský tým upravila k obrazu svému a zdá se, že toto spojení perfektně funguje.

Z toho mají asi největší radost v Polsku, kde se z téměř neznámého Roberta Kubicy stal za rok národní hrdina, který jako první jezdec zpoza Železné opony dosáhl na stupně vítězů ve formuli jedna.

Robert Kubica.
Robert Kubica. | Foto: Reuters
Ve formuli 1 nastupuje éra mladíků
Věková hranice se za 50 let posunula,
z dneších veteránů by kdysi byli zelenáči


Letos na sever od českých hranic čekají ještě víc a vzhledem k výkonům jeho monopostu to nemusí být očekávání marné. Stájovým kolegou zůstává 29letý Nick Heidfeld, který absolvoval už 115 velkých cen.

Pilot Toyoty Ralf Schumacher při testech v Barceloně.
Pilot Toyoty Ralf Schumacher při testech v Barceloně. | Foto: Reuters

Téměř jako dvojčata se chovají japonské stáje Honda a Toyota. Obě si ponechaly stejně jezdecké dvojice, obě lijí do formule jedna miliardy dolarů a stále se nějak nemohou dočkat nějakých velkých úspěchů.

Tedy Honda jeden má, konečně dokázal vyhrál velkou cenu - stalo se tak loni na Hungaroringu. Tento skalp Toyotě ještě chybí, loni nedosáhla ani na pole position. 

Honda se rozhodla odlišit se od ostatních tím, že na monopostu nebudou žádná loga sponzorů, ale jen vesmírný pohled na Zemi. Má tak upozornit na ekologická nebezpečí, která naší planetě hrozí.

Monopost F1 Honda se zeměkoulí místo reklamy.
Monopost F1 Honda se zeměkoulí místo reklamy. | Foto: Honda
Formule Honda propaguje ochranu Země
Reklamy na monopostech F1 Honda
nahradí v této sezoně obrázek planety Země


Chudí příbuzní se perou

Aby byli vítězové, musí se po okruhu pohybovat i nějací poražení. Do této role jsou v roce 2007 stavěny týmy Williams, Red Bull, Toro Rosso, Spyker a  Super Aguri.

Zvlášť pro tým sira Franka Williamse je to hořké zjištění. Neustál rozchod s BMW a s náhle ztenčeným rozpočtem se v dnešním světě F1 nedají dělat zázraky. To poznal i talentovaný Fin s německým pasem Nico Rosberg.

Pomoci má velezkušený testovač Alex Wurz z Rakouska, jenž se do závodů vrací na místě stabilního pilota po dlouhých sedmi letech. A také motory Toyota, jež nahradily agregáty Cosworth.

Red Bull je dalším případem promrhaných stovek milionů dolarů. Stáj rakouského nápojového magnáta Dietricha Mateschitze má sice dva výborné piloty, Brita Davida Coultharda a nově Australana Marka Webbera z Williamsu, a motory Renault, ale o hvězdných výšinách si může nechat jen zdát.

Jak bude vypadat F1 v éře po Schumacherovi?
Pohled na právě začínající
sezonu očima agentury Reuters


Sesterská stáj Toro Rosso, v níž drží polovinu bývalý pilot F1 Gerhard Berger, nahradí Ferrari výpadek v dodání zákaznických motorů, protože i ona opustila značku Cosworth.

Spolu se Super Aguri čelí nařčení, že proti zněním regulí jsou její monoposty pouhou kopií jiných vozů, což je zakázáno. Zatím však proti nim nebylo zahájeno žádné řízení, takže mohou v Austrálii vyrazit na trať.

Podle informací britského Autosportu však mají nůž na krku a hrozí jim, že kvůli neoriginalitě svých monopostů si nebudou moci v šampionátu připisovat body. Za právnickými kroky mají stát konkurenční Spyker a Williams.

Spyker je už čtvrtým názvem téhož týmu za jediný rok. Z Jordanu byl začátkem roku 2006 Midland, ale ještě na podzim stáj koupila malá nizozemská automobilka Spyker. Sezonu dokončily vozy pod značkou Spyker MF1 Racing a letos je to již jen Spyker F1.

Super Aguri je fenoménem pouze v Japonsku. Tam je jeho pilot Takuma Sató národním idolem, ale na sponzorech se to zatím moc neprojevilo a stáj žije hlavně díky dobročinnosti Hondy, která dodává motory.

To, zda předsezonní úvahy jsou jen planá slova, nebo se ukáží být realitou, naznačí až první letošní velká cena. V australském Melbourne startuje ve 4:00 ráno našeho času a v přímém přenosu ji vysílá TV Nova.

Start závodu třídy MotoGP v Estorilu. V čele jsou Valentino Rossi (46) a Colin Edwards (5) na Yamaze. Za nimi jsou jezdci Hondy Daniel Pedrosa (26) a Nicky Hayden (69).
Start závodu třídy MotoGP v Estorilu. V čele jsou Valentino Rossi (46) a Colin Edwards (5) na Yamaze. Za nimi jsou jezdci Hondy Daniel Pedrosa (26) a Nicky Hayden (69). | Foto: Reuters
Obrazovky budou plné dvou i čtyř kol
V nabídce tuzemských televizí
jsou i přímé přenosy z formule jedna


 

Právě se děje

Další zprávy