Hanikovi Brno nesvědčí. I když tu dvakrát vyhrál

Radek Vičík Radek Vičík
13. 8. 2014 10:33
Rozhovor s motocyklovým závodníkem Karlam Haniku před Velkou cenou České republiky silničních motocyklů.
Karel Hanika.
Karel Hanika. | Foto: KTM Images

PrahaKarel Hanika se počátkem letošní sezony stal nejnovějším českým přírůstkem ve startovní listině MS silničních motocyklů. 18letý mladík z Brna si triumfem v prestižním Red Bull MotoGP Rookies Cup vysloužil pozor firmy KTM a dostal příležitost v jejím továrním týmu ve třídě Moto3.

I přes několik pádu se mezi elitou nejslabší kubatury neztratil a má na svém kontě už dvě umístění v nejlepší desítce. Pohodový jezdec ví, že se nic nesmí uspěchat, ale ve víkendové Velké cenu České republiky v Brně chce zajet co nejlépe.

„Do Brna se moc těším. Díky fanouškům by mohl být můj výkon ještě o pár procent lepší než obvykle,“ uvedl  jezdec, jenž čerstvě spojil svoji kariéru s agenturou Sport Invest.

Domácí Grand Prix je pro každého závodníka velkou události, na co se do Brna nejvíc těšíte?

Samozřejmě se na svůj první domácí závod MS těším. Loni a předloni jsem v Brně jel Red Bull Rookies Cup a pokaždé jsem vyhrál, takže se mi tu daří. Teď to ale bude úplně jiné. Konkurence je silná, takže bude těžké předvést hodně kvalitní výkon. Pro mě i pro většinu pilotů je Brno jednou z nejtěžších tratí. Věřím, že už v pátek můžeme najít hodně dobré nastavení a pak se začít soustřeďovat na zrychlování. Nechci mít žádné přehnané ambice, protože každý ví, jaké to v tak vyrovnané třídě je.

Nebojíte se tlaku ze strany domácího publika, které po vás bude chtít zajet co nejlepší výsledek? Někteří jezdci ten tlak nemají rádi.

Já vím, že Abaja (Karel Abraham, pozn. red.) to nemá rád (smích). V Brně jsem jel asi nejvíc závodů své kariéry, takže si ty zatáčky vcelku pamatuju (smích). Moc se tam těším. To, že budou kolem trati fanoušci, cítím spíš jako výhodu. Budu chtít podat co nejlepší výkon a díky nim by mohl být ještě o pár procent lepší než obvykle. Snad mi bude přát štěstí.

Jaký budete mít v Brně program a chystáte něco speciálního?

Helmu i motorku budu mít ve stejných barvách jako vždy. Rozdíl proti jiným závodům bude v tom, budu spát doma. Tým s tím souhlasí, každé ráno v určený čas musím být na okruhu.

Kromě toho, že Brno vaší domácí tratí, kam ji řadíte v oblíbenosti mezi ostatními okruhy světového šampionátu a v čem spočívá její náročnost?

Brno je hezká trať, ale mám ještě oblíbenější okruhy: Assen a Sachsenring. Styl jízdy v Brně mi úplně nesvědčí. Zatáčky jsou tam hodně podobné a nejtěžší je výškový rozdíl. Když má zatáčka sklon, je to hodně cítit a když jedete mimo stopu, hned ztrácíte. Mým cílem je se v pátek naučit tu ideální stopu pro náš stroj. To bude klíč k úspěchu. Důležité bude do zatáčky vjet co největší rychlostí a co největší rychlostí z ní i vyjet. Některé zatáčky bývají do véčka, ale v Brně jsou všechny kulaté (smích), takže to bude hodně o rychlosti v zatáčkách.

Vaše závodní KTM je ze své podstaty motocykl spíš na rychlý průjezd zatáčkami, nebo na maximální rychlost?

KTM je lepší z hlediska ovládatelnosti. V tom jsme v paddocku číslo jedna. V Brně je hodně překlapávaček a hodně rychlých zatáček. V tom máme určitě navrch a věřím, že KTM může v Brně vyhrát.

Nebojíte se, že vám v závěrečném táhlém stoupání Masarykova okruhu bude chybět rychlost?

V kopci to nebude ani tak o motorce, jako spíš o pilotovi. V posledním kole půjde o to, jak projedete zatáčku před stoupáním. Výjezd do kopce bude extrémně důležité. To je místo, na které se na brněnské trati nejvíc soustředím. Tady může být rozdíl setinek a tisícinek vteřiny větší než normálně, dá se tu hodně ztratit i získat a možná je to poslední šance k předjetí.

Ve světovém šampionátu jste momentální tři čeští stálí jezdci. Jak s Karlem Abrahamem a Jakubem Kornfeilem vycházíte?

Myslím, že hodně dobře (smích). S Kájou na okruzích trávíme hodně času, hodně se podporujeme a sledujeme svoje závody. S Kubou jsme ve stejné kategorii, takže to je trochu jiné.  Jsme kamarádi, určitě nejsem žádní rivalové. Naposledy v Indianapolis jsme si v zahřívacím kole navzájem popřáli, aby nám ten závod vyšel. Uvidíme, jak to bude v Brně. Bylo by hezké, kdybychom se oba umístili v Top 10.

Jak se ze svého pohledu hodnotíte první polovinu své premiérové sezony ve světovém šampionátu?

Začátek nebyl vůbec špatný. Už při předsezonních testech jsme byli pravidelně vysoko. Samozřejmě pro mě všechno bylo nové. Hned v prvním závodě jsem bodoval a v druhém závodě jsem byl v Top 10. Pak přišla nějaká chyba i moje chyby. Když se to bere celkově, tak se s každým závodem posunuji dopředu a přibližuji se špičce v mé kategorii. V Assenu a na Sachsenringu jsem dlouho jezdil vpředu, ale pak jsem si drobnou chybou zavinil pád. Ale osobně je považuji za své nejlepší závody. Jestli budeme takhle pracovat dál, může už tuto sezonu přijít nějaký kvalitní výsledek. A když ne, tak věřím, že se, co se teď naučím, zúročíme příští rok.

Co vám chybí k tomu, abyste byl ve výsledkové listině ještě výš?

Chybí tomu hlavně najeté závody. S každým dalším tréninkem nebo závodem se posouvám dál. A tím, že jsou tam jezdci, kteří jednou třetí, pátou nebo dokonce sedmou sezonu, díky svým zkušenostem mohou být vepředu. Náš cíl s týmem je získávat zkušenost a zlepšovat se závod od závodu, ale především se soustředit na příští rok.

Jak těžké bylo si před sezonou zvyknout na motocykl třídy Moto3?

V Red Bull MotoGP Rookies Cupu jsme loni měli už také stroj specifikace Moto3, ale to byla úplně jiná motorka. Zvykat si na tovární KTM nebylo až tak těžké. Dolaďujeme už jen pár drobných věcí. Klíčový rozdíl je v tom, jaké máte soupeře a jaký máte tým. V Rookies Cupu jsem byl všude jen s taťkou a jedním mechanikem, tady jsem jen proto, abych závodil. Už takový detail, že si mi táta nemusí shánět letenky a všechno mám zařízení, je příjemný. Nejtěžší asi bylo orientovat si ve všech těch telemetrických grafech, na kterých s týmem analyzujeme jízdu. Vůbec jsem netušil, co která čára znamená (smích). Ale hodně to pomáhá, vím, kde mám jinak brzdit nebo jinak pracovat s plynem.

Jak vycházíte s týmovým parťákem Jackem Millerem?

S Jackem máme výborný vztah. Náš tým je asi výjimečný v tom, že jeden jezdec jede ve špičce a druhý se teprve učí. Pomáháme si v kvalifikaci, třeba o víkendu v Indianapolis Jack zajel ve větrném pytli za mnou svoje nejrychlejší kol a já se pak v tom svém schoval za něj. Díky tomu, že v týmu jezdím s lídrem šampionátu, mám k porovnání jeho data a to je obrovské plus.

V této sezoně se potkáváte s několika úplně novými tratěmi, jakým způsobem si na ně co nejrychleji zvykáte?

Není to jen věc samotného okruhu, ale také atmosféry, kterou pak vnímáte jinak. Napoprvé je to okoukávání okolí a samozřejmě i tratě. Je hodně cítit, že už máte na okruhu něco najeto. Tratě, na kterých jsem nebyl, mám samozřejmě natrénované na PlaySation (smích). Ale skutečnost je úplně něco jiného a nedá se to vůbec srovnat. Zatím se mi na tratích, kde jsem před tím nebyl, docela dařilo. V prvním tréninku mám jen jednu zastávku v boxech a kroužím jedno kolo za druhým, abych toho co nejvíc najezdil.

Další velkou změnou proti Red Bull MotoGP Rookies  Cupu jsou starty více než třicetičlenné skupiny jezdců. Jak se v takovém množství motorek orientujete?

Je to těžké, ale myslím, že se mi starty docela daří a dokážu se při nich posunout dopředu. Z průzoru helmy toho moc nevidíte, takže musíte spoléhat na svoji zkušenost a intuici. Důležité jsou také zvuky, poznáte třeba, že se pod vás řítí motorka, takže musíte jet do první zatáčky trochu širší stopou.

Vyhraje Marc Marquez letos všechny závody MotoGP?

Nás v paddocku už ani nebaví se na ty závody dívat (smích). Marc má svůj jedinečný osobitý styl, kterým je o třídu výš, než všichni ostatní. Nejspíš bude mistrem světa v několika následujících letech. Myslím, že má na to vyhrát všechny Grand Prix MotoGP v tomto roce.

Facebooková stránka autora: Radek Vičík - Aktuálně.cz

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 51 minutami

Pět mrtvých po atentátu na vozidlo Tálibánu v afghánském Dželálábádu

Vozidlo radikálního hnutí Tálibán, které od poloviny srpna vládne v Afghánistánu, se stalo v neděli ve městě Dželálábád terčem dalšího bombového útoku. Podle prvních zpráv agentury AP si vyžádal pět mrtvých, včetně dvou civilistů, z nichž jedno bylo dítě. Tálibán se k incidentu dosud nevyjádřil.

Další zprávy