Hrdina z Le Mans Lammers rád šéfuje svému týmu

Radek Vičík Radek Vičík
12. 10. 2007 8:00
Nizozemec v 51 letech stále závodí
Jan Lammers závodí a zároveň je šéfem vlastní stáje.
Jan Lammers závodí a zároveň je šéfem vlastní stáje. | Foto: Ondřej Besperát

Brno (od našeho zpravodaje) - Nizozemský závodník Jan Lammers se ani v 51 letech nevzdává závodního volantu.

Přitom by mohl, o práci by nouzi neměl. Vede tým účastnící se vytrvalostních závodů sportovních prototypů a už třetí sezonu také nizozemský tým formulové série A1GP.

Právě sportovní vozy jsou Lammersovým životním osudem. V 80. letech minulého století sice začal jako velký talent kariéru ve formuli jedna, ale po čtyřech letech zamířil do vozů se střechou.

Ve vytrvalostních závodech se pohybuje třetí desítku let, dokázal vyhrát řadu prestižních závodů. Jeho největším triumfem bylo Le Mans 1988, v němž slavil za volantem Jaguaru slavné vítězství.

Jan Lammers poskytl Aktuálně.cz rozhovor během cesty osobností A1GP Pendolinem před českou Grand Prix, která se tento víkend jede v Brně.

Chtěl byste se vrátit v čase zpátky do dob sportovních prototypů skupiny C, které ovládaly vytrvalostní závody v 80. letech?
Ve sportovních vozech jsou vždycky éry dobré a zlé. Zprvu to byly vozy Porsche 917 a Ferrari 512, později Porsche 962 versus Mercedes C9. My naskočili na tu správnou vlnu. Bylo báječné stát se součástí té éry.

S Jaguarem XJR-9 jste v roce 1988 zlomil šestileté kralování Porsche ve čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans. Co bylo hlavním plusem vašeho týmu, díky němuž jste dokázal spolu s Brity Wallacem a Dumfriesem vyhrát a Jaguaru přivézt triumf v Le Mans po dlouhých 31 letech?
Bylo to těžké, ale měli jsme k dispozici výborný vůz. Porsche mívalo technickou převahu, takže ho nešlo porazit, ale tehdy byla výhoda na naší straně a byli jsme neporazitelní. Takže to bylo vlastně snadné.

V tomto úspěšném závodě, za nějž vám britský Autoklub věnoval čestné členství, jste odjel plných 13 hodin. Co vám pomáhalo držet si stále koncentraci?
Nebyl to problém. Je to potíž, když máte problémy a jedete někde uprostřed pole kolem dvacátého místa. To se ze všeho nejvíc těšíte, až bude neděle odpoledne a vy pojedete domů. Ale když v závodě vedete, jste v pohodě a máte další energii, kterou můžete čerpat.

Co si myslíte o současných pravidlech, která v Le Mans zvýhodňují vozy s dieselovými motory?
Diesely mají svoji vlastní ligu. Pořadatelé se snaží přilákat automobilky, protože s nimi přijdou také peníze. My, jako soukromý tým, chceme závodit proti továrním stájím, protože je toužíme porazit. Ale vždycky je tu něco negativního. Na druhou stranu, bez nich by závody nebyly tak prestižní.

Mrzí vás, že jste toho moc nenajezdil ve formuli jedna? Nebo to berete prostě jako osud a šanci závodit jinde a být úspěšný ve sportovních vozech?
No (na chvíli se zamyslel) Jsem se svojí kariérou spokojený. A tím, jak stárnete, učíte se. Když jsem sledoval Sennu a jeho výsledky, samozřejmě jsem chtěl být jako on. Ale pak jsem viděl tu jeho strašlivou havárii a uvědomil si, kdo je ten šťastný muž.

Stále jste neopustil závodní okruhy, ale přitom máte vlastní tým ve vytrvalostních závodech i A1GP. Je pro vás obtížné skloubit závodění a vedení stáje?
Bylo by těžké nedělat obojí najednou. Beru to jako velkou šanci a moc mě to baví. Je to práce, kterou chci: dělat rozhodnutí, být za ně zodpovědný. Někdy se rozhodnete dobře, někdy špatně. V A1GP se nyní cítím velmi spokojený, soutěž jde správným směrem.

Co bylo pro vás tím zásadním argumentem, při rozhodování o tom, zda si vezmete pod svá křídla nizozemský tým A1GP?
Cítil jsem to jako velkou šanci. Poznal jsem lidi, kteří za projektem stáli, v první řadě šejka Maktúma. Je to veselý chlapík a byl velmi důležitý při rozjezdu seriálu. Všechno se pak přirozeným vývojem dostalo do dnešní situace.

Jan Lammers (vpravo) v rozhovoru s Johnem Watsonem na palube Pendolina.
Jan Lammers (vpravo) v rozhovoru s Johnem Watsonem na palube Pendolina. | Foto: Ondřej Besperát

Je A1GP soutěží, která může zaujmout celý svět?
Ona už zaujala. V Nizozemsku přilákaly závody A1GP k televizi víc lidí než formule jedna. Nebylo to jen kvůli našemu týmu, ale také díky atraktivní závodní podívané. Je výborné, že tu máme země jako Indie nebo Pákistán, kde je zájem o motoristický sport obrovský.

Cestou do Brna Antonín Charouz spolu s Emersonem Fittipaldim oznámili, že A1GP bude od příští sezony používat vozy i motory Ferrari. Určitě to je pro vás dobrá zpráva.
To jistě. O probíhajících jednáních jsme věděli už dávno dopředu a podporovali jsme je. Jméno Ferrari bude pro seriál velkou vzpruhou. Jedná se o značku prvotřídní jakosti a oni nikdy neudělají žádnou smlouvu, když si nejsou jistí její prospěšností. Pro týmy je to navíc další lákadlo pro sponzory.

 

Právě se děje

Další zprávy