Formule jedna šetří kudy jezdí

Radek Vičík Radek Vičík
9. 3. 2007 14:00
Praha - Na jediné značce pneumatik a s omezením vývoje motorů začne příští víkend nový ročník světového šampionátu formule 1. Uvnitř: GRAFIKA a GALERIE

Boj za snížení nákladů je mantrou, kterou bossové formule jedna i jednotlivých týmů opakují už několik let. Nadcházející sezona má být dalším krokem k utnutí astronomických rozpočtů.

Jedna formule, jedny gumy

Pneumatikářský boj už dříve vyhrála firma Bridgestone, ale monopol začal o rok dříve, než bylo plánováno. Michelin měl totiž podle původních předpokladů ve formuli jedna pokračovat ještě letos.

Jenže francouzská firma po vleklých sporech s Mezinárodní automobilovou federací (FIA) už v prosinci 2005 oznámila, že s F1 končí už po sezoně 2006.

"Naše rozhodnutí bylo vedeno neřešitelným rozdílem mezi naší dlouholetou sportovní filozofií a způsobem, jakým stávající autority formuli jedna vedou," uvedl tehdy šéf firmy Edouard Michelin.

To znamenalo pro řadu týmů nečekané starosti. Vítězné Renaulty i monoposty McLaren totiž jezdily na francouzských gumách

Naopak ruce si mohli mnout inženýři u Ferrari, protože právě italská firma platí léta za hlavního koně Bridgestone a spolupráce mezi ní a japonským gigantem je velmi úzká.

Zástupci Bridgestone však slíbili, že se všemi týmy budou zacházet stejně bez ohledu na předchozí vazby. Do jaké míry to bude pravda ale ukáží až první závody. Jisté však je, že Japonci mají smluvní monopol jistý až do roku 2010.

Podle stanoviska FIA bude jediný dodavatel znamenat kromě úspory peněz také férovější podmínky a zvýšení bezpečnosti.

Článek pokračuje pod infografikou

Foto: Aktuálně.cz

Vývoj motorů? Na to zapomeňte!

Byl omezen počet sad pneumatik pro jednoho pilota. Na závodní víkend jich dostane 14 suchých: čtyři pouze pro páteční trénink a deset pro zbytek víkendu.

Prvního dne z prodlouženého závodního víkendu se týká i velká změna časového rozvrhu. Oba páteční tréninky byly z hodiny nataženy na plných devadesát minut. Pro slabší týmy zároveň skončila možnost nasazovat třetí monopost.

Nyní mohou všichni nasazovat jen dva vozy, ale střídat se v nich mohou tři piloti. Takže se konečně po letech dostane i na testovače špičkových stájí.

Pátek se stává svobodnějším dnem, neboť případná výměna motoru v tento den už nebude znamenat pohromu v podobě ztráty deseti míst na startu velké ceny oproti kvalifikačnímu výsledku.

Obhájce titulu Fernando Alonso pilotuje svůj nový McLaren na trati ve Valencii.
Obhájce titulu Fernando Alonso pilotuje svůj nový McLaren na trati ve Valencii. | Foto: Reuters

Právě motory jsou ve formuli jedna jedním z největších žroutů peněz, proto se týmy dohodly na zmrazení vývoje na celé dva roky. Až dokonce roku 2008 se mohou používat pouze ty agregáty, které byly vyvinuty do Velké ceny Japonska 2006.

Původně se s něčím podobným uvažovalo až od příští sezony, ale roztočená spirála výdajů donutila všechny zainteresované najít rychlé řešení. Jedním z cílů je vrátit otáčky motorů zpět k 19 000 za minutu a snížit tak náročnost některých součástí motoru.

Pravidlo jednoho motoru na dva závodní víkendy zůstalo v platnosti, ale jak již bylo uvedeno výše, netýká se pátečních tréninků.

Týmy se také dobrovolně shodly na tom, že za rok žádných z nich nenatestuje víc než 30 000 kilometrů.

Nad bezpečností mají bdít světélka

Velký důraz je kladen na bezpečnost monopostů. Vizuálně asi nejméně patrnou, ale fakticky velmi důležitou změnou byla zpřísnění crash testů. Nárazová rychlost byla ze 14 metrů za sekundu navýšena na 15 m/s, což přispělo k větší odolnosti monopostů.

Dodatečná bezpečností zpřísnění se týkají také uložení kokpitu, jezdce mají chránit ještě bezpečnější materiály.

Vozy byly vybaveny novým GPS systémem, který formou tří LED diod pilotům přesně podle jejich aktuální polohy na trati signalizuje vyvěšení vlajek oznamujících problémy a hrozící nebezpečí.

Červená, modrá a žlutá dioda musí být umístěny přímo v zorném poli pilota a musí mít minimální průměr pět milimetrů.

Žluté téčko nad kokpitem Rubenska Barrichela naznačuje, že v kokpitu Hondy sedí její jednička.
Žluté téčko nad kokpitem Rubenska Barrichela naznačuje, že v kokpitu Hondy sedí její jednička. | Foto: Reuters

Dalším novým světélkem na monopostech je varovné lékařské světlo. To slouží pro okamžitou informaci záchranářů, kteří se jako první dostanou k havarovanému vozu. Jeho rozsvícením dává pilot svému okolí na vědomí, že je ve stavu s ním komunikovat.

Poslední výrazná změna se týká zaváděcího vozidla. Nyní už není možné, aby někdo využil situace a okamžitě po jeho vyjetí na trať zamířil do boxů.

Navíc monoposty o kolo zpět, které se ocitly za safety carem ve společnosti vedoucích pilotů, mají nyní povinnost zaváděcí vozidlo předjet a zařadit se na konec startovního pole. Má tím vzniknout férovější situace na čele závodu, kterou by tolik neovlivňovaly pomalejší stroje.

Pro zjednodušení orientace diváků na okruhu i u televizních obrazovek mají mít první jezdci týmu téčko nad bezpečnostním obloukem chránícím kokpit ve žluté barvě místo dosavadní černé. Druhému pilotu zůstává červená nebo oranžová barva.

 

Právě se děje

Další zprávy