Formule jedna hledá nové atrakce

Radek Vičík Radek Vičík
4. 4. 2007 13:00
Praha - I když se ve formuli jedna točí miliardy dolarů, její boss Bernie Ecclestone stále hledá cesty, jak seriál zatraktivnit a rozšířit. Uvnitř: GRAFIKA

Astronomický příjem je jedna věc, ale občasná nuda, která velké ceny postihuje, může mít v budoucnosti smrtelné následky. Jako ohař totiž v závětří na svoji šanci čeká motocyklová MotoGP, kde o předjíždění a dramatickou akci není nikdy nouze.

A Ecclestonovým velkým štěstím je, že Mezinárodní automobilová federace (FIA) vedená jeho kamarádem Maxem Mosleyem drží na uzdě dalšího konkurenta, světový šampionát v automobilových soutěžích.

Nabídne Singapur noční podívanou?

Vedení F1 nechce usnout na vavřínech a neustále vymýšlí způsoby, jak přilákat k obrazovkám nové diváky a jejich prostřednictvím i nové sponzory.

Fernando Alonso (vlevo) a Michael Schumacher se usmívají před startem Velké ceny Brazílie.
Fernando Alonso (vlevo) a Michael Schumacher se usmívají před startem Velké ceny Brazílie. | Foto: Reuters
Formule jedna šetří kudy jezdí
Jak se F1 snaží snížit náklady

F1 se vrací do Spa, ale Evropu opouští
Kde se ltos bude závodit?

David Coulthard přeletěl při Velké ceně Austrálie se svým Red Bullem přes předek Williamsu Alexe Wurze.
David Coulthard přeletěl při Velké ceně Austrálie se svým Red Bullem přes předek Williamsu Alexe Wurze. | Foto: Reuters
Král (Schumacher) je mrtev. Ať žije král
Kompletní servis před letošní sezonou formule 1

Vládce F1? Bookmakeři favorizují Ferrari
Jak vidí letošní sezony čestí experti a bookmakeři?

Finský pilot Kimi Räikkönen z Ferrari slaví vítězství ve Velké ceně Austrálie.
Finský pilot Kimi Räikkönen z Ferrari slaví vítězství ve Velké ceně Austrálie. | Foto: Reuters
Suverénní Räikkönen panoval v Austrálii
Sezonu začalo v Austrálii
nelépe spojení Räikkönen - Ferrari


Jedním z lákadel má být noční velká cena pod umělým osvětlením. Především v zámoří to není nic nového. Například formulová série IRL začala 24. března nočním podnikem v Homesteadu. A v plánu má další čtyři podobné akce.

Stejně tak není umělé osvětlení nic neznámého i pro závody NASCAR. Vozy obou sérií nemají stejně jako monoposty F1 světla, takže určitý model proveditelnosti by tu byl.

Bernie Ecclestone si je toho vědom a už na noční grand prix pečlivě pracuje. Jeho vysněným cílem se stal Singapur, kde už v půlce března jednal.

Zatím nebylo nikde nic oficiálně ohlášeno, ale myšlenka "osvíceného" podniku mu nedá spát. Už proto, že by tím zabil dvě mouchy jednou ranou. "Asie je pro noční velkou cenu ideální, protože by se tím vymazal časový posun vůči Evropě," uvedl Ecclestone.

Ve výhledu je dvacet závodů

Problémem však je, že kalendář velkých cen není nafukovací. Momentálně je v něm 17 podniků. Ale boss F1 jich v budoucnosti chce vidět alespoň dvacet. Už v roce 2009 má své místo jisté Jižní Korea, ale jsou tu i další eminentní zájemci: Rusko, Indie či Mexiko.

Jak na to? Jednou z cest je postupné omezování evropských podniků. Své o tom vědí v Itálii a Německu, kde shodně přišli o jeden závod. A to, že se Imola jela jako Velká cena San Marina, je jen kosmetický detail.

Foto: Aktuálně.cz

V ohrožení jsou však i bašty formule jedna, Francie a Velká Británie. Ecclestone touží místo Magny Course po závodě v Paříži a s majiteli tratě v Silverstone je na kordy už léta.

Další z možností je zvýšení počtu grand prix. Vždyť NASCAR má téměř čtyřicítku závodů, a oproti tomu je F1 skutečná popelka.

Obchodník Ecclestone to moc dobře ví, proto už nyní hovoří o navýšení počtu velkých cen. "Dokážeme si velice snadno představit, že by počet velkých cen v jedné sezoně stoupl na dvacet," nechal se slyšet 77letý vitální boss formule jedna.

S tím, že by týmy na větší počet podniků neměly dostatek peněz, si hlavu neláme. "Čím více závodů pojedeme v "dobrých zemích", tím více sponzorů se nám podaří nalákat," uvedl. Co je to "dobrá země", však odmítl specifikovat.

Americký sen v režii klanu Andrettiových

Ecclestoneovým snem je po léta druhá velká cena v USA. Jenže najít v zámoří dalšího Tony George, majitele trati v Indianapolis potřebující celosvětový věhlas, není vůbec lehké. 

Foto: Aktuálně.cz

Nyní se však zdá, že svůj vysněný "měšec dolarů" našel. Jmenuje se St. Petersburg. Tamní městský okruh v přístavních ulicích je sice na podmínky F1 docela krátký (2,89 km), ale když jde o peníze, jdou takové detaily stranou.

Mnohem zajímavější je, kdo za tímto relativně novým, ale velmi zajímavým podnikem stojí. Je to rodinný klan Andrettiových a firma CSS-Stella. Její šéf Julian Jakobi byl manažerem takových hvězd F1 jako byli Alain Prost či Ayrton Senna.

Nejmladší člen klanu Andrettiů, Marco - vnuk mistra světa formule jedna z roku 1978 Maria, míří do formule jedna. Už testoval monopost Honda a tým o něj projevil eminentní zájem. A ejhle, kdo je hlavním sponzorem závodů v St. Petersburgu? Honda!

Tedy další pozitivní kamínek do Bernieho americké mozaiky. Navíc Andrettiové budou mít eminentní zájem svůj nejmladší poklad ve světě pořádně proslavit.

Andretti: Značka kvality už pět dekád
Vše o rodinném klanu Andrettiových,
který vyhrává už padesát let


Změn a novinek ve Formuli jedna však může být mnohem víc. Ze závodů se už před lety stal velký byznys. A v něm, jak je známo, není nikdy nic jisté.

Chcete důkaz? Tak například se Eccletone nechal slyšet, že by rád změnil bodovací systém, neboť rozdíl mezi prvním a druhým jezdcem v cíli je příliš malý. A to je možná jen začátek.

 

Právě se děje

Další zprávy