Seznamte se. Pedro Diniz, narozen 22. května 1970 v Sao Paulu.
Šest sezon patřil ke stálému osazenstvu startovního roštu formule 1. Přestože za svoji kariéru nasbíral jen deset bodů, šampionát na konci milénia by si bez něj fanoušci nedokázali představit. Už proto, že se na trati zúčastnil několika divokých okamžiků.
Syn úspěšného obchodníka a majitele maloobchodního řetězce měl vzpurnou pubertu. Problémový student vystřídal několik prestižních škol.
Se závoděním začal poměrně pozdě, do motokár usedl až v osmnácti. Táta pochopil, že konečně našel způsob, jak usadit nezbedného synka a rychlé hobby mu štědře podporoval.
Do formule 1 za tátovy peníze
V brazilské formuli Ford sice skončil nejlépe devátý, přesto v 21 letech zamířil do Británie do tamní formule 3. O rok později se v ní dočkal dvou umístění na stupních vítězů. Přes následující nevalné výsledky ve formuli 3000 Dinizovi otevřela otcova peněženka cestu do formule 1.
Debut přišel symbolicky v domácí Velké ceně Brazílie 1995. Vůz Forti ale nepatřil mezi špičku a Brazilec ve své premiérové sezoně na body nedosáhl. O rok později přestoupil do Ligieru. V Argentině se poprvé dostal do hlavních zpráv.
Po tankování zůstal otevřený palivový ventil, unikající palivo dopadalo na rozpálený motor a modrý monopost se za jízdy vzňal. Brazilec z ohnivého pekla včas unikl, ale na titulce britského bulvárního listu The Sun se druhý den skvěl legendární titulek "Diniz v troubě".
‘DINIZ IN THE OVEN!’
— F1 in the 1990s 🚦🏎🏁🏆🍾 (@1990sF1) April 7, 2020
Pedro Diniz's Ligier Mugen-Honda makes a fiery exit from the Argentine GP on Lap 29 under safety car conditions after a safety valve in the fuel tank had jammed open. Diniz was unhurt & the safety car stayed out for an extra 3 laps. 7th April 1996. #F1 pic.twitter.com/GCxTAtgtXu
Na další dva roky brazilský jezdec vyměnil Ligier za monopost Arrows. Ten mu přinesl nejlepší výsledek kariéry, jímž bylo páté místo v Belgii roku 1998.
Jako přelétavý pták v roce 1999 Diniz naposledy měnil barvy, tentokrát našel útočiště v Sauberu. A ještě jednou se dočkal svých pěti minut drsné slávy.
V neděli 26. září se do Velké ceny Evropy na Nürburgringu vydal ze sedmé řady startovního roštu. Jenže po stovkách metrů se Brazilcův vůz dostal do kontaktu s Benettonem Alexe Wurze. Sauber se otočil o 180 stupňů. Protože se urazil vršek krytu motoru, Diniz doslova ryl helmou v zemi.
Pedro Diniz (Sauber) was lucky to escape injury in this first corner crash after clipping Alex Wurz’s Benetton as the Austrian avoided the slowing Damon Hill. The roll bar was torn off his Sauber after digging into the ground. European GP, Nurburgring, 26th September 1999. #F1 pic.twitter.com/TSQQ0DrJnp
— F1 in the 1990s 🚦🏎🏁🏆🍾 (@1990sF1) September 26, 2018
Lékařům a záchranářům trvalo dlouhé minuty, než pilota vyprostili z poničeného vozu. Naštěstí si z havárie odnesl jen pohmoždění kolenu a rameno a mohl nastoupit hned v dalším závodě.
Dohoda s Prostem nevyšla
V Sauberu odjel ještě jeden rok, načež se z formule 1 definitivně vytratil. Tomu předcházela neúspěšná snaha bohaté rodiny koupit 40procentní podíl v týmu Prost a převzít jeho vedení.
Diniz zůstal věrný motoristickému sportu aspoň ve své rodné vlasti. Byl promotérem formule Renault 2.0 Brazil a vedle toho se naplno vrhl do rodinného byznysu. Ten dnes tvoří řetězec supermarketů a ekologická farma s mlékárnou.