Zajde si Vettel na oční? Upjatou touhu po titulu by měl krotit psycholog

Radek Vičík Radek Vičík
18. 9. 2017 14:01
Sebastianu Vettelovi proklouzla vlastní vinou mezi prsty šance vrátit se do čela světového šampionátu formule 1. Teď má šest závodů na to, aby stáhl 28bodový náskok Lewise Hamiltona.
Rozbitý monopost Ferrari Sebastiana Vettela v Singapuru.
Rozbitý monopost Ferrari Sebastiana Vettela v Singapuru. | Foto: ČTK

Praha, Singapur - Chtěl moc, nemá nic! Tak by se dala ve stručnosti shrnout kraťoučká anabáze Sebastiana Vettela v nedělní Velké ceně Singapuru formule 1.

Čtyřnásobný mistr světa tak moc touží po tom získat pro Ferrari po deseti letech vysněný titul mistra světa, že jde s rizikem až za hranu. Po kvalifikaci to vypadalo, že v pohodě dožene tříbodovou ztrátu na aktuálního lídra seriálu Lewise Hamiltona z Mercedesu a ještě si udělá pěkných pár bodíků "foršuš".

Stačilo jen pár vteřin od zhasnutí startovních světel a přišla katastrofa, která možná rozhodne celý šampionát. Místo vedení je tu po Britově nečekaném triumfu rázem největší rozdíl v čele za celý letošní rok - 28 bodů.

Formule 1 v Singapuru v dešti je běžná asi tak jako ledová plochá dráha v Bužumbuře. V přístavních ulicích pod umělým světlem letos pršelo poprvé v desetileté historii této Grand Prix. Vjezd do první zatáčky dokázal, že to byla pro jezdce past.

Havárie po startu GP Singapuru:

Otázkou ovšem je, nakolik v karambolu dvou Ferrari a jednoho Red Bullu  (a ještě jako dohra nevinného McLarenu) hrála roli voda na trati a nakolik jankovitý Vettel.

Právě pilot Ferrari stál na pole position a měl zaděláno na návrat do čela mistrovství světa. Vedení v závodě si chtěl pojistit tím, že hned po startu zavře vedle něj v první řadě stojícího Maxe Verstappena. Jenže co čert nechtěl, na vodě extrémně dobře odstartoval Vettelův týmový parťák Kimi Räikkönen.

Po pár desítkách metrů se tak stále ještě teenager v kokpitu Red Bullu ocitl v rudém klinči - zprava ho Vettel směroval na levou stranu, kde se ale už snažil protáhnout "Iceman". Verstappen tak dostal postupně ránu od obou Ferrari a jejich piloti si ještě pobouchali monoposty navzájem.

Nabourané vozy Räikkönena a Verstappena po startu závodu v Singapuru.
Nabourané vozy Räikkönena a Verstappena po startu závodu v Singapuru. | Foto: Reuters

Nizozemec a Räikkönen skončili okamžitě, Vettel s poničeným vozem ještě doskákal do třetí zatáčky, s autem prakticky bez brzd narazil do ochranné zídky a přes veškerou snahu to znamenalo konečnou i pro něj.

Jak už to tak bývá, strhla se vlna komentářů po vzoru známé české lidovky  "Já ne, já ne, to ty, to ty!". Vettel se tvářil jako naštvané dítě, kterému sebrali hračku. Verstappen prohlašoval cosi o tom, že Němec by si měl zajít na oční. Ferrari na svém Twitteru označilo za viníka mladého Nizozemce. A Räikkönen? Ten věren své povaze raději mlčel, protože jinak by musel týmového kolegu poslat přinejmenším do háje.

Kdo má pravdu? Ředitelství závodu se zachovalo jako chytrá horákyně, startovní melu označilo jako závodní incident a trestat se nebude. Za to může být nejvíc vděčný Vettel, protože trestné body v "řidičáku F1" se mu povážlivě hromadí. A nervozita s blížícím se koncem sezony (chybí už jen šest Grand Prix) graduje…

Havárie po startu GP Singapuru ještě jednou, tentokrát i pozpátku:

A byl to právě pilot Ferrari, kdo si i podle názoru většiny expertů za singapurskou nulu (a celou havárku) může sám. Příliš moc se soustředil na zablokování Verstappena a vůbec si neuvědomoval, že se vedle něj může ocitnout ještě jiný monopost.

"Občas mám pocit, že zapomíná, že auto nekončí tam, kde končí jeho helma," prohlásil Mark Webber, Vettelův bývalý týmový kolega z Red Bullu.

Hlas nevýkonného šéfa Mercedesu a trojnásobného mistra světa Nikiho Laudy můžeme tentokrát brát jako objektivní, protože bouračka se jeho svěřenců nedotkla: "Startovní havárii zavinil Vettel. Tím, jak se cpal doprostřed, způsobil řetězovou reakci."

Ze singapurské šlamastyky by si měli vzít ponaučení všichni piloti. V posledních letech jako by se ztrácela vzájemná úcta a hromadí se zbytečné kolize. Spolu s šampionem F1 i IndyCar Nigelem Mansellem můžeme jen povzdechnout: "Tolik bouraček v tak krátké době je nepřijatelné. Jezdci se musí chovat zodpovědně."

 

Právě se děje

před 16 minutami

Dívky unesené z internátní školy v Nigérii jsou na svobodě

Ze zajetí byly propuštěny dívky, které minulý týden ozbrojenci unesli z internátní školy ve státě Zamfara na severozápadě Nigérie. S odkazem na sdělení místního guvernéra o tom napsala agentura Reuters.

Ozbrojený gang unesl 317 dívek ze střední školy v Jengebe v noci na pátek. O jejich propuštění nyní na Twitteru informoval guvernér Bello Matawalle. O kolik dívek se jedná, neuvedl. Zveřejnil ale jejich fotografie.

"Díky Bohu! Je mi potěšením informovat o propuštění unesených studentek GGSS Jangebe," uvedl Matawalle. "Vyzývám všechny dobře to myslící Nigerijce, aby se s námi radovali, protože naše dcery jsou nyní v bezpečí," dodal.

V severní Nigérii se kvůli působení ozbrojených milic zhoršila bezpečnostní situace. Dříve za únosy v zemi stáli především bojovníci teroristické organizace Boko Haram, nyní ale stále častěji tuto taktiku využívají ozbrojené zločinecké gangy. Poslední únos dětí byl druhý za necelé dva týdny. V sobotu ozbrojenci propustili 27 dospívajících chlapců, které unesli ze školy v nigerijském státě Niger 17. února.

Zdroj: ČTK
před 55 minutami

Dálnici D8 ve směru na Německo zablokovala nehoda kamionu. Dva lidé jsou zranění

Dálnici D8 ve směru na Německo zablokovala v úterý ráno nehoda kamionu u tunelu Prackovice zhruba na 58. kilometru. Vůz narazil do čela tunelu, při nehodě byli zraněni dva lidé. Vyplývá to z informací policie a hasičů. Policisté odklánějí dopravu z dálnice ve směru do Německa na exitu 48 Lovosice.

Nehoda se stala kolem 06:00. "Kamion naboural do ostění tunelu ve směru na Německo. Dva lidé byli zraněni," oznámili krajští hasiči na Twitteru.

Zdroj: ČTK
Další zprávy