Úmyslná bouračka hýbe formulí 1 i po 15 letech. Massa cítí šanci na odplatu

Radek Vičík Radek Vičík
28. 9. 2023 19:32
Úmyslná havárie pilota Renaultu během Velké ceny Singapuru 2008 patři mezi největší skandály v historii seriálu. Její temné dědictví zasahuje i do současnosti, Felipe Massa právě kvůli tomuto závodu dožaduje titulu mistra světa, který ten rok o jediný bod vybojoval Lewis Hamilton.
Kontroverzní havárie Nelsona Piqueta juniora v Singapuru v roce 2008. | Video: youtube.com

To, co 28. září 2008 vypadalo nejdříve jako jezdecká chyba nezkušeného Nelsona Piqueta juniora, se proměnilo v hlavní kontroverzi sezony. Dnes, o patnáct let později, si Massa vzpomněl, že bude právními kroky bojovat za zrušení této Grand Prix a napravení údajné křivdy.

Singapur tehdy s velkou pompou připravoval první noční závod v dějinách šampionátu. V přístavišti Marian Bay vznikl osvětlený městský okruh, který měl být vzorem pro všechny budoucí obdobné podniky.

Ve světle mohutných reflektorů a mezi mrakodrapy závod sliboval vizuálně i sportovně přitažlivou podívanou. V nejlepší formě dorazilo do Singapuru Ferrari, ale za červenými vozy to pořádně vřelo.

Pilot Renaultu Fernando Alonso si v kvalifikaci vyjel až 15. pozici, vedle něj se postavil Piquet. V boxech francouzské stáje museli vykoumat opravdu kvalitní  strategii, aby se jejich vozy posunuly kupředu.

Jenže už po 13 kolech to Brazilec napálil do svodidel a na trať vyjel safety car. Zdálo se, že Alonso měl doslova z pekla štěstí, protože se díky předchozí zastávce v boxech dostal do vedení. Na trati, kde moc nešlo předjíždět, si první pozici udržel a vyhrál.

Massa, který před patnáctým podnikem ztrácel jediný bod na vedoucího Hamiltona s McLarenem, měl velkou smůlu. V boxech předčasně opustil své stání, takže utrhl tankovací hadici. Kvůli tomu hodně ztratil a skončil až třináctý. Jeho britský rival získal šest bodů za třetí místo (tedy bodovalo ještě jen nejlepších osm pilotů).

Jenže neuplynul ani rok a vybuchla velká mediální bomba. Zneuznaný Piquet, jehož Renault mezitím vyhodil, vypověděl, že byl týmovým šéfem Flaviem Briatore a technickým ředitelem Pat Symondsem donucen způsobit havárii.

Přišlo rychlé a přísné vyšetřování s drakonickými tresty. Briatore dostal doživotní zákaz působení ve formuli 1. Ten byl později zmírněn, ale všetečný Ital už žádnou funkci v padoku neobsadil.

Symonds byl potrestán pětiletým zákazem, ale i ten mu byl zmírněn. Poté se vrátil do F1 v technických a konzultačních rolích, například jako technický ředitel stáje Williams. Piquet byl Mezinárodní automobilovou federací (FIA) jako korunní svědek amnestován, ale v F1 se od té doby už nesvezl.

Nařízená havárie se stala symbolem nefér jednání a stále žije svým životem. O rozvíření kauzy se totiž postaral letos Massa. Brazilec si po 15 letech vzpomněl, že v souboji s Hamiltonem byl v důsledku pletich soupeřů a FIA okraden o svoji zaslouženou korunu mistra světa.

Bývalý pilot Ferrari se opírá o vyjádření tehdejšího bosse světa Grand Prix Bernieho Ecclestona. Podle něj FIA o zfixlování Velké ceny Singapuru věděla už koncem roku 2008. Massovi právníci z toho vyvozují, že měl být závod anulován a tím pádem by konečný bodový zisk na konci sezony vypadal jinak: Massa 97 bodů a Hamilton jen 92.

Pokud by s tímto argumentem uspěl, otevřela by se Pandořina skřínka a hrozily by právní bitvy snažící se o zvrácení finálních výsledků. Jako první na řadě by mohl být paradoxně Hamilton. Britskému jezdci stále leží v krku kontroverzní finiš závodu v Abú Dhabí před dvěma lety, kde jej Max Verstappen v posledním kole připravil o rekordní osmý titul.

 

Právě se děje

Další zprávy