Formuli 1 ujíždí marketingový vlak, žena za volantem citelně chybí. Ale kde brát?

Radek Vičík Radek Vičík
26. 9. 2023 18:36
Krach ženské W série a úspěch nedávného MS žen ve fotbale staví před vedení formule 1 otázku: jak dostat ženy do kokpitu?
Jessica Hawkinsová při testech monopostu F1 Aston Martin
Jessica Hawkinsová při testech monopostu F1 Aston Martin | Foto: Aston Martin Aramco Cognizant F1 Team

Tým Aston Martin oznámil s velkou pompou, že Britka Jessica Hawkinsová minulý týden na Hungaroringu otestovala jeho loňský monopost. Osmadvacetiletá závodnice se stala první ženou, která se oficiálně svezla ve formuli 1 po dlouhých pěti letech.

Znamená to, že se brzy dočkáme nástupkyně Susie Wolffové, která za volantem Williamsu odjela v letech 2014 a 2015 čtyři páteční volné tréninky v rámci Grand Prix? To stěží. Hawkinsová byla loni průměrná i ve výkonnostně tristním závodním poli ženské W série.

Ta se stala jasnou ukázkou, že samostatný šampionát pro dámy nestačí. Jeho jediná hvězda, jiná Britka Jamie Chadwicková, ho sice třikrát vyhrála, jenže ani to jí nestačilo k tomu, aby sehnala sponzory aspoň do F3. Nakonec se letos vydala hledat štěstí za moře. V "juniorce" Indy Car skončila dvanáctá, když v jednotlivém závodě obsadila nejlépe šesté místo.

Další potenciální uchazečky o místo v F1 si nevedou o moc lépe. Tak třeba Tatiana Calderónová z Kolumbie propadla v GP3 i formuli 2, kde část sezony odjela také v týmu Antonína Charouze. Teď se uchytila ve světě vytrvalostních závodů, ale na stupně vítězů zatím nedosáhla.

V MS ve vytrvalostních závodech je několik žen, které si to s muži rozdávají jako rovné s rovnými. Francouzka Lilou Wadouxová vyhrála v posádce Ferrari týmu AF Corse jeden závod ve třídě LM GTE am. V téže kategorii bojují "železné dámy" Sarah Bovyová, Rahel Freyová a Michelle Gattingová o celkový titul.

Ale do formule 1 je ze sportovního auta cesta ještě hodně dlouhá. Navíc to obvykle bývá naopak. Piloti, kteří se z nižších formulí neprosadili mezi absolutní elitu, vymění monopost s odkrytými koly za kapotovaný závodní vůz.

Američtí majitelé práv na F1 ze společnosti Liberty Media však cítí, že čas jde proti nim. Jako protřelí obchodníci pečlivě sledují trendy a marketingový úspěch nedávného MS fotbalistek, hlavně v anglofonních zemích, jim nemohl uniknout.

Nic není vzdálenější tomuto boomu než dění ve světě závodních formulí. Jenom seznam věřitelů, kterým po svém pádu W série dluží peníze, je depresivní četba. 

Nový ženský šampionát, Akademie F1, nemá ani své místo v přenosech oficiální aplikace F1TV, která jinak vysílá všechny tréninky F2 i F3 a také závody doprovodného Porsche Super Cupu. Jenže právě teď citelně chybí podpora mladých ženských fanynek, jež při nedávném boomu formule 1 získala.

V čele akademie stojí zkušená manažerka Wolffová, která dříve vedla i tým v elektrické formuli E. Manželka šéfa stáje Mercedes se snaží najít nové cesty, jež by přilákaly pozornost fanoušků i peníze sponzorů. Zde je tedy ještě hodně co napravovat a své k tomu chce říct i český miliardář Karel Komárek a jeho iniciativa More Than Equal.

V souvislosti s absencí žen ve světě Grand Prix se stále přetřásá otázka, zda je ženské tělo vůbec schopné zvládnout všechny nástrahy, které na něj v monopostu číhají. Existují výrazné anatomické a fyziologické rozdíly mezi mužem a ženou, jako je odlišná svalová hmotnost a distribuce tělesného tuku.

Je tedy načase, aby se objevila schopná Amazonka, jež "nevěřící Tomáše" dokáže přesvědčit o opaku. Z téměř osmi stovek jezdců, kteří se od roku 1950 postavili na start závodů F1, jich jen 34 dosáhlo na titul mistra světa. Dočkáme se na tomto seznamu také dámského zápisu?

 

Právě se děje

Další zprávy