Investor Jacques R. Sicotte chce ve spolupráci s Antonínem Charouzem vybudovat do konce roku 2009 v pražských Strašnicích sportovně-obchodní komplex s víceúčelovou arénou pro 10 000 diváků a hotelem o 150 pokojích.
A protože obchodník nechce nechat ladem ani obslužné komunikace, vznikl plán vybudovat závodní okruh.
V současné fázi pro F1 nevhodné
Existují tři verze. Tou nekratší je krátká celoroční dráha kolem hotelu a arény. Druhá, dlouhá celoroční dráha, je protažena na plánované velké parkoviště.
Tou poslední a nejdelší je příležitostný okruh fungující jen v případě pořádaní významných závodů. Vozy by se proháněly po silnicích, které jsou zbytek roku určeny pro návštěvníky a obsluhu sportovního centra.
Pražskou raritou má být průjezd halou, jenž by na tribunách mělo sledovat až deset tisíc diváků.
Ambicí Antonína Charouze je pořádat grand prix formule jedna. Proto si přizval dvorního tvůrce okruhů F1 Hermanna Tilkeho. Německý architekt se může prokázat tratěmi v Sepangu, Bahrajnu, Šanghaji, Istanbulu nebo zkrácením Hockenheimringu.
Z Tilkeho tvůrčí dílny vyšel první základní návrh. A jak přiznává Antonín Charouz, stávající varianta trati o délce 2313 metrů je pro F1 příliš krátká.
Zatím chybí i takové "detaily" jako je umístění tribun, podrobné zázemí okruhu a další nutné maličkosti, bez nichž vy závodní okruh nemohl hostit světovou elitu. To vše má být v zatím nepublikovatelných fázích návrhů
Takže pokud Pražané chtějí snít svůj formulový sen, musí počkat na další etapy projektu, které přinesou okruh ještě delší a vhodnější.
Po silnici se jezdí i v Le Mans
Vhodná trať pro F1 by potřebovala minimálně o třetinu protáhnout. Vzniklo by tak malé české Monte Carlo, neboť komunikace tvořící dráhu jsou určeny k běžnému provozu.
To však není z hlediska šampionátu problém. Podobně je řešen okruh nejen ve zmiňovaném Monaku, ale také v Montrealu či Melbourne. Konec konců i slavná čtyřiadvacetihodinovka v Le Mans si vypůjčuje dlouhé kilometry státních silnic.
Trať však musí být dostatečně atraktivní a nabízet dostatek míst na předjíždění. Jinak nemá šanci zaujmout bosse formule jedna Bernie Ecclestonea. Druhé Monte Carlo, kde si vozy mohou vyměnit pozici na třech čtyřech místech, nemá šanci.
Monacká trať se v kalendáři drží zuby nehty jen díky své tradici. Jen ona se totiž může pyšnit gloriolou okruhu, bez něhož by formule jedna už nikdy nebylo formulí jedna.
Kde najít termín?
Kdo postavil trať splňující nejpřísnější požadavky Mezinárodní automobilové federace (FIA), nemá ještě vyhráno. Fronta uchazečů o velkou cenu je delší než seznam potenciálních premiérů české vlády.
A společnost vyvolených je omezená. Jen osmnáct měst na světě smí každý rok hrdě hlásit: U nás se jezdí formule jedna. FIA o dalším rozšiřování kalendáře nechce ani slyšet, šancí je tedy jen vyšoupnout někoho jiného. Navíc v příštím roce bude závodů jen sedmnáct.
Ekonomický potenciál České republiky zatím není na takové výši, aby mohl konkurovat zemím, kam Bernie Ecclestone míří. V jeho hledáčku momentálně stojí Dálný a Blízký Východ.
Od roku 2010 má jistý závod Jižní Korea, mezi zájemci najdeme Libanon, Katar či Indii. Tam všude by grand prix mohly zavítat. A zdá se, že na úkor Evropy. O druhý podnik přišli Němci i Italové, naopak po roce se monoposty vrací na rekonstruované tratě v belgickém Spa.
Z geografického hlediska bude mít manažer Antonín Charouz hodně těžkou situaci. Německo má místo dvou závodů jeden, maďarský Hungaroring vlastní sám Bernie Ecclestone a o slovo se budou chtít znovu přihlásit Rakušané s přebudovaným A1 Ringem.
Šancí může být totální ztráta zájmu o formuli 1 v Německu po odchodu Michaela Schumachera. Může to znít jako bláznovství, ale kde vlna tenisománie z poloviny 90. let? Stačilo, aby dohráli Boris Becker a Steffi Grafová a tenis se v německých médiích rázem zařadil do rubriky "ostatní sporty".
Nejoptimističtější varianta zní 2010
Návrh pražského sportovního centra má hotovou základní studii proveditelnosti. Ta ještě neznamená vůbec nic, klíčová rozhodnutí přijdou ve stavebním řízení a při posuzování vlivu na životní prostředí.
Tam musí investor přesvědčit patřičné orgány, že závodní okruh jen 1500 metrů od bytové zástavby nebude obyvatele Strašnic a Malešic rušit hlukem ani splodinami.
Dalším oříškem je hrozba silničních kalamit, když by se věčně ucpanou Jižní spojku vrhly tisíce vozidel návštěvníků grand prix. Spásou by byl vnější pražský okruh. Ten však bude stěží hotový dříve než v roce 2010.
Ani tak se investoři zřejmě nevyhnou nutnosti vybudovat na své náklady přípojky na stávající silnice. Starosta Prahy 10 Milan Richter i pražský primátor Pavel Bém se totiž zaklínají, že město do projektu nebude muset investovat ani korunu.
Největší optimisté by se mohli chystat na Velkou cenu České republiky formule jedna v druhé polovině roku 2010.
To by ovšem před tím projekt získal bez úhony všechna povolení a okamžitě by byla připravena "ostrá" varianta okruhu pro F1.
Kromě toho by areál měl patřičnou homologaci od FIA a hlavně vylobbované místo v kalendáři. To je vedle patřičně tlusté šekové knížky zřejmě největší překážka.
Realisté počítají s nejrůznějšími průtahy počínaje územním řízení, přes stavební práce až po jednání s bossem F1. Pro ně by byl optimální rok 2015.
A konečně pesimisté jsou přesvědčení, že formule jedna se v Praze nikdy nepojede. Mohou mít dva důvody. Buďto nebudou mít manažeři českého okruhu dostatečně silné lokty probít se ve světové konkurenci, anebo celý návrh na strašnický okruh padne.
Každopádně cesta k závodům formule jedna v hlavní městě Česka je ještě hodně dlouhá.
Myslíte se, že by závodní okruh v Praze-Strašnicích byl přínosem? Těšíte se na Velkou cenu Česka F1? Nesouhlasíte s návrhem investorů postavit v Praze trať pro formuli jedna? Napište nám svůj názor na mail [email protected].