Formule jedna je byznys velmi citlivý na ekonomické pobídky a jeho boss Bernie Ecclestone rychle pozná, kde se mu rodí bohatý trh.
S tažením Evropské unie proti kouření a tabákové reklamě už cigaretové značky na monopostech F1 neuvidíte. A to je značný výpadek příjmů, který si zastřešující společnost Formula One Management (FOM) nemůže dovolit.
Proto již několik let Ecclestone hledá zdroje financí jinde. A objevil je na Blízkém a Dálném východě.
Díky tomu do kalendáře přibyly dříve netušené destinace jako Čína, Bahrajn (oba 2004) a Turecko (2005).
A to nemluvíme o stálici zvaná Malajsie, vždyť v Sepangu se jezdí bez přestávky už od roku 1999.
Šampionát však není nafukovací a Ecclestone úporně trvá na maximu 18 velkých cen ročně. Z toho logicky vyplývá, že někdo musí z kola ven. A protože expanze probíhá na východ, bitý bude západ.
Formule jedna šetří kudy jezdí
Jaké technické změny přišly před sezonou 2007?
Jak bude vypadat F1 v éře po Schumacherovi?
Pohled na novou sezomu očima agentury Reuters
Letos konkrétně Německo a Itálie, každá ze zemí přijde o jeden podnik. Tedy papírově o něj přijde San Marino, ale Imola na území toho ministátečku neleží.
V Německu se už víckrát nebude jezdit Velká cena Evropy na Nürburgringu. Naopak se tento okruh bude po roce střídat v konání tamní grand prix s Hockenheimem.
Změna nastala i v Japonsku, když po 20 letech nahradil Suzuku okruh Fuji. To je ale jen kosmetická výměna, která na faktu fungování Velké ceny Japonska nic nezměnila.
- BettingCentrum
Chcete si vsadit a nevíte jak? Naši experti vám poradí!
Z 18 loňských grand prix tak zůstalo 16. Ale po nezbytných technických úpravách se do řad elity vrátil mezi jezdci milovaný okruh ve Spa- Francorchamps. Je to vedle Monzy poslední "klasická" přírodní trať, na níž se velké ceny v současnosti jezdí.
Pomineme-li ovšem Monako, jehož legendární městský okruh je v porovnání s ostatními autodromy výjimečný. I když se o něm kdysi pilot Toyoty Ralf Schumacher vyjádřil, že "jezdit v Monaku s formulí je jako létat s vrtulníkem po obýváku" má Monte Carlo své místo prakticky jisté.
Protože ztrátou Monaka by formule jedna přišla o kus historie a patiny srovnatelné snad jedině s rudými vozy z Maranella. A marketingové ceny takového skvostu si je Ecclestone vědom.
Na mušce jsou tak jiné závody. "Dovedu si představit, že by se kolotoč F1 dokázal obejít bez britské grand prix," vyděsil například loni boss F1 své rodáky.
Mezi FOM a okruhem v Silverstone panuje už několik let studená válka kvůli problémům s přístupovými cestami, parkováním a zastaralým zázemím trati. Ecclestone se tak netají tím, že by britskou grand prix raději viděl v Doningtonu, Brands Hatch anebo nikde.
Podobně ohrožených okruhů je více, protože od roku 2009 je jistá Velká cena Spojených arabských emirátů a o rok později je naplánována i první Velká cena Korejské republiky (Jižní Korea).
Ecclestone navíc jako včelička pečlivě létá po světě a domlouvá se s novými investory. Jeho snem je například druhý závod v USA. Naposledy se zastavil začátkem tohoto týdne v Singapuru, kde však nedošel k žádné konkrétní dohodě.
Ale v rámci tohoto jednání vyplula na povrch jiná zajímavost, boss F1 by rád viděl Velkou cenu Austrálie pod umělým osvětlením. Noční závody by byly tím pravým zpestřením, po kterém Ecclestone touží.