Jako v F1. Mercedes v DTM použil týmovou režii, pomohla k zisku titulu

Radek Vičík Radek Vičík
12. 10. 2021 16:25
Seriál DTM sice letos přešel k závodům sportovních vozů třídy GT3, některé manýry z éry "formule 1" se střechou ale zůstaly. Například rozkazy, kdo má komu uhnout v cestě za triumfem.
Maximilian Götz z Mercedes-AMG Teamu HRT slaví triumf v DTM
Maximilian Götz z Mercedes-AMG Teamu HRT slaví triumf v DTM | Foto: Daimler Media

Loni se v drahých speciálech označených Class 1 proháněli v prestižním německém seriálu cestovních vozů DTM jen jezdci dvou značek. Šampionát byl před krachem a jeho boss, bývalý úspěšný jezdec formule 1 Gerhard Berger, hledal cestu ze začarovaného kruhu.

Našel ji v pokoře. DTM se vzdalo ambiciózního plánu společné kategorie s Japonci ze Super GT a přešlo na výrazně levější vozy specifikace GT3. Tedy auta, která s výjimkou Le Mans dominují světu vytrvalostních závodů a sportovních vozů vůbec.

Byl to dobrý krok, protože na startovním roštu se v této sezoně objevily vozy hned sedmi značek. DTM si muselo najít své místo na slunci v konkurenci zavedených německých šampionátů stejné kategorie ADAC GT Masters (sprinty) a Nürburgring Langstrecken Serie (vytrvalostní). O celoevropské GT World Challenge Europe nemluvě.

Tady Deutsche Tourenwagen Masters svůj úkol splnilo na jedničku. Klání pod tradiční značkou přilákala renomované týmy a také kvalitní piloty a o titulu rozhodly poslední okruhy závěrečného závodu.

Drama na dohled od Zeppelinfeldu

Ovšem závěr sezony na Norisringu připomněl, že ne všechny manýry někdejší "formule 1 bez střech" byly s příchodem na novou platformu zapomenuty.

Na krátký, leč náročný okruh vytyčený v Norimberku, hned vedle někdejšího nacistického shromaždiště Zeppelinfeld, v neděli vyrazili s nadějí na titulu stále ještě tři piloti.

Teprve 19letý chráněnec Red Bullu Liam Lawson měl po vítězné kvalifikaci za tři body luxusní náskok 19 bodů na svého soka Kelvina van der Lindeho v Audi. Jako poslední s šancí na titul zbyl o další tři body zpět Maximilian Götz s Mercedesem. 

Jeho ztráta 22 bodů se při zisku posledních 25 bodů za triumf na Norisringu zdála astronomická. Jenže už první kolo ukázalo, že šance německého jezdce nejsou vůbec marné.

Podobně jako v sobotní jízdě došlo v úvodní vlásence ke kontaktu obou lídrů seriálu, který Lawson odskákal rozbitým zavěšením svého Ferrari.

Jenže ani Van der Linde nebyl zrovna na koni. Za to, že si při nájezdu do zatáčky zkrátil trať, dostal pětivteřinový trest. Proto se Jihoafričan snažil z taktických důvodů co nejvíc oddalovat cestu do boxů na povinnou zastávku.

Rušný provoz v éteru

Po ní se sice vrátil na trať na třetím místě bohatě zajišťujícím titul, jenže ani jezdci týmu ABT nebylo přáno. Po kontaktu s jedním ze soupeřů přišel defekt a propad až někam do suterénu průběžného pořadí k Lawsonovi.

Götz se rázem ocitl na třetím místě, tedy pouhých deset bodů od titulu. V té chvíli se u Mercedesu rozvzpomněli na to, jak to dělají jejich kolegové ve formuli 1. Začala horečnatá komunikace do rádia jezdců Mercedesu na předních pozicích.

Nejdříve německému jezdci uhnul z cesty na druhém místě jedoucí Philip Ellis v barvách Mercedes-AMG Teamu Winward. Netrvalo to ani další tři kol a Götzovi uctivě přepustil vedení Rakušan Lucas Auer ze stejné stáje jako Ellis.

Poslední čtyři okruhy si obrýlený jezdec z Uffenheimu užíval pocity šampiona. Po protnutí cílové čáry mohly vypuknout mohutné oslavy. "Dal jsem tomu všechno. Celý závod jsem na to šlapal. Chtěl jsem využít svoji šanci, ať už byla sebemenší. A na konci jsme skutečně uspěli," radoval se Götzovi.

"Ti samí idioti dělají ty samé chyby."

I přes nelibost mnohých fanoušků zástupci Mercedesu týmovou režii obhajovali. "Na startu máme sedm aut. Všichni jezdci vědí, že něco dostanou a něco dávají. To jsou výhody našeho systému," vysvětlil šéf zákaznického programu Mercedes-AMG Thomas Jäger.

Horký favorit na titul Lawson nebyl naštvaný ani tak na Mercedes, jako na svého rivala Van der Lindeho a jeho nevybíravý závodní styl.

"Každý víkend jsem tomu dal absolutní maximum a opravdu jsme se chtěl týmu odvděčit titulem. Jenže občas si nemůžete pomoct, když ti samí idioti dělají ty samé chyby," připomněl 19letý Novozélanďan, že se do něj pilot z jihu Afriky navezl v první zatáčce obou závodů na Norisringu.

"Vždycky jsem říkal, že brzdit tady do první zatáčky je hodně těžké. Upřímně, byl jsme překvapen tím, co se stalo. Brzdy nefungovaly podle mých představ. Tak jsem pak musel udělat úhybný manévr, určitě jsem do něj nechtěl najet," bránil se Van der Linde.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

Aktualizováno před 33 minutami

Pražská energetika od začátku srpna zdražila elektřinu pro nově příchozí zákazníky

Pražská energetika (PRE) od začátku srpna zdražila elektřinu pro nově příchozí zákazníky, kteří nechtějí fixovat cenu. Současný produkt nahrazuje jiným, dražším. Cena za megawatthodinu tak stoupla o 63 procent z 4174 korun na 6800 korun. ČTK informaci potvrdil mluvčí PRE Karel Hanzelka. Nové ceny se týkají necelých dvou procent současných zákazníků a nově příchozích, nejde tedy o plošné zvýšení cen. O řadě změn v cenících platných od srpna firma informovala už dříve. Kvůli růstu velkoobchodních cen zvyšují výrazně ceny i další dodavatelé.

"Skladba produktového portfolia se v čase vyvíjí a mění. I na nás samozřejmě dopadají skokově rostoucí ceny elektřiny na burze, které minulý týden překročily hranici 400 eur (asi 9800 korun) za megawatthodinu. Nemáme jinou možnost, než současný stav promítnout do ceníku," řekl Hanzelka. PRE proto původní produkt nahrazuje novým. Oba produkty nabízí takzvanou hybridní smlouvu, která je uzavřená na dva roky s nefixovanou cenou, při její změně ale může zákazník smlouvu ukončit.

Kromě nefixovaných produktů změnilo PRE ceny také u produktu PREekoproud, kde firma garantuje dodávky stoprocentně zelené elektřiny. Cena megawatthodiny se zvýšila o 2626 korun z původních 4454 korun na 7080 korun. "U produktu PREekoproud je uvedená cena pro nové zákazníky. Nejde tedy o plošné zvýšení cen, stávajících zákazníků se nový ceník z velké části netýká," dodal Hanzelka. Pražská energetika zdražila od 1. srpna také nefixovaný produkt PRE Proud Nefix z původních 4879 korun na 7505 korun za megawatthodinu, tedy zhruba o polovinu.

Zdroj: ČTK
Další zprávy