DTM končí jednu kapitolu. "Formuli 1 se střechou" vystřídá boj o přežití

Radek Vičík Radek Vičík
9. 11. 2020 19:00
Šampionát DTM byl ještě před pár lety výtahem do světa F1. Automobilky ho ale začaly opouštět pod tlakem snižování výdajů i hledání nových technologií postupně a teď musí zcela změnit své DNA.
Mezi lety 2012 až 2018 se v DTM utkávaly vozy tří prestižních německých značek. Příští rok by zbylo jen BMW, proto seriál přechází k úplně jiné specifikaci závodních aut.
Mezi lety 2012 až 2018 se v DTM utkávaly vozy tří prestižních německých značek. Příští rok by zbylo jen BMW, proto seriál přechází k úplně jiné specifikaci závodních aut. | Foto: DTM Media
Start závodu DTM na Norisringu 2019 | Foto: DTM Media
Dalším německým matadorem cestovních vozů, kterému u BMW svěřili premiéru M3, byl Wilfried Vogt. Zde se prohání po britském Doningtonu. | Foto: BMW AG
DTM - volant: BMW | Foto: BMW Motorsport
DTM Moskva 2013: Mike Rockenfeller, Audi | Foto: Audi Motorsport
Walter Röhl, Audi V8 quattro - DTM 1990 | Foto: Audi MediaCenter
DTM 2015: Edoardo Mortara (Audi RS 5 DTM), Pascal Wehrlein (Mercedes-AMG C63 DTM) a Martin Tomczyk (BMW M4 DTM) | Foto: DTM Media
Start poslední letošního závodu DTM na Hockenheimu. Garry Paffett (Mercedes) v kontaktu s Joey Handem (BMW). | Foto: DTM Media
Sébastien Ogier ve voze Mercedes-AMG C 63 DTM v závodě DTM na Red Bull Ringu 2018. | Foto: DTM Media
Alessandro Zanardi slaví páté místo v závodě DTM v Misanu. | Foto: BMW Motorsport
DTM 2017: Paul di Resta | Foto: DTM media
DTM 2016, Zandvoort: Augusto Farfus, BMW M4 DTM | Foto: DTM Media
DTM 2017 | Foto: DTM Media
DTM 2016: Marco Wittmann, BMW | Foto: DTM Media
DTM 2015: start | Foto: Daimler Media
DTM 2015: Timo Glock, BMW | Foto: DTM Media
DTM 2015: Maxime Martin, BMW M4 DTM | Foto: DTM Media
DTM 2015: grid girl; Jamie Green, Audi | Foto: DTM Media
DTM 2015 | Foto: DTM Media
DTM 2014: Marco Wittmann, BMW M4 DTM | Foto: BMW AG
Susie Wolffová | Foto: Daimler Media
DTM Moskva 2013: hosteska | Foto: DTM Media - Hoch Zwei
DTM Moskva 2013: Mike Rockenfeller, Andy Priaulx, Ralf Schumacher | Foto: DTM Media - Hoch Zwei
DTM Moskva 2013: Adrien Tambay | Foto: Audi Motorsport
Timo Glock, BMW M3 DTM | Foto: BMW AG
Kanadský závodník Bruno Spengler se titulu šampiona DTM dočkal v osmé sezoně svého působení v prestižním německém šampionátu cestovních vozů. | Foto: BMW AG
Ralf Schumacher při úvodních testech DTM před sezonou 2008. | Foto: DTM Media

Nedělní drama na Hockenheimu udělalo definitivní tečku za érou DTM jako šampionátu cestovních vozů. Německý pilot René Rast svým třetím titulem symbolicky ukončil jednu etapu, vedení seriálu teď musí v konkurenci jiných sérií bojovat o holé přežití.

Seriál, který navazoval na slavnou tradici sahající do 70. let, se dostal do slepé uličky a v současné podobě mu hrozil zánik. Přitom ještě před pár lety byly vozy nazývané "formule 1 se střechou" chloubou německého motorsportu a bránou do světa Velkých cen F1.

Ostatně vůz DTM držel ještě do letošního srpna rekord mosteckého autodromu. V roce 2009 ho zajel v rámci českého okruhového mistrovství německý jezdec Stefan Mücke, bylo to v Mercedesu ve službách Antonína Charouze.

Dlouho se v DTM utkávali piloti tří prestižních domácích značek: Audi, BMW a Mercedes. Loni se přidal Aston Martin, ale vozy na netovární bázi nedokázaly soupeřům konkurovat a letos ze startovní listiny vypadly. Ještě horší ale byla ztráta Mercedesu, který pojal sezonu 2018 jako rozlučkovou.

Ekonomická krize a cílení německé vlády na elektromobily si vyžádaly další "oběť". Z DTM se pro následující ročník odhlásilo i Audi. Z prestižního seriálu by se byl rázem stal pořádně drahý značkový pohár BMW.

Hledání nové identity

Gerhard Berger, současný šéf promotérské společnosti ITR, tak měl před sebou těžký úkol: jak zachránit DTM a přitom mu udržet aspoň něco z jeho glorioly.

S těžkým srdcem opustil stávající model společných pravidel pro DTM a třídu GT500 japonského seriál Super GT, od něhož si Němci původně slibovali příchod značek Honda, Lexus a Nissan. Volba nakonec padla na nejpopulárnější třídu sportovních vozů - GT3.

Byl to logický krok, protože na rozdíl od DTM jde o vozy levnější a je k mání výběr aut od přibližně patnácti značek. Navíc díky systému dodatečných zátěží  jsou závody GT3 velmi vyrovnané a vyhrát může prakticky každá posádka.

Berger se snažil aspoň o určitou výjimečnost. Žádal tedy po výrobcích o jakousi třídu GT Pro. Mělo dojít ke zvýšení výkonu vozů pro DTM na 600 koní a úpravy spojky na pevný start místo tradičního "gétéčkového" letmého.

Německý souboj

Ale tady bývalý pilot F1 narazil na zeď mlčení a nezájmu, takže minulý pátek byl nucen oznámit, že DTM přijímá standardní regule GT3.

"Motoristický sport a celý sektor mobility jsou v přechodné fázi. Proto nyní začínáme s progresivní diverzifikací portfolia naší série s výhledem do budoucnosti. V ní kombinujeme nejvyšší nároky a inovativní trendy. Zachováme DNA legendárního DTM s fascinujícími souboji kolo na kolo," uvedl Berger.

Z původních regulí zůstane alespoň systém dvou závodů na 55 minut během jednoho víkendu a v autě bude po celý závod jeden pilot.

To je jediný zásadní rozdíl proti ostatním šampionátům GT3. V Německu má tuto kategorii "propachtovanou" už dlouhé roky seriál ADAC GT3 Masters, který byl v předchozích dvou letech také hostem mosteckého autodromu.

Proti konkurenci hodlá DTM bojovat širší nabídkou doprovodných podniků. Vedle hlavní série bude pokračovat letošní novinka, DTM Trophy pro auta specifikace GT4. Vedle toho diváci (pokud to covidová opatření dovolí) uvidí také atraktivní klání historických vozů DTM Classic a od roku 2023 i elektrickou sérii DTM Electric.

Český tým posílený o pilota DTM zářil ve slavném Spa-Francorchamps | Video: Šenkýř Motorsport
 

Právě se děje

před 13 minutami

Živnostníci budou moci využít dobrovolně paušální daň, novelu podepsal prezident

Živnostníci a další osoby samostatně výdělečně činné budou moci od příštího roku platit dobrovolně takzvanou paušální daň. Zahrne odvod na sociální i zdravotní pojištění a daň z příjmů. Využít ji budou moci podnikatelé s ročními příjmy do jednoho milionu korun. Počítá s tím novela o daních z příjmů, kterou dnes podepsal prezident Miloš Zeman.

Pro příští rok by měla podle dosavadních informací činit paušální daň 5469 korun za měsíc. Živnostníkům má ušetřit papírování a podle ministerstva financí také odpadne důvod k většině kontrol.

Paušální daň bude složena z minimálního odvodu na zdravotní pojištění, navýšeného minimálního odvodu na sociální pojištění o 15 procent a daně 100 korun. Nejvýhodnější bude paušální daň podle odborníků pro živnostníky s výdajovým paušálem, kteří ale zároveň neuplatňují daňové slevy na děti a manželku.

Zdroj: ČTK
před 54 minutami

Řidiči za první tři dny koupili přes 9000 elektronických známek

Řidiči za první tři dny od spuštění prodeje koupili přes 9000 elektronických dálničních známek. Na twitteru to dnes uvedl ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO). Systém po prvním dnu, kdy měl výpadek až do odpoledních hodin, v současnosti funguje bez problémů. Elektronické viněty od příštího roku nahradí dosavadní papírové kupony.

Stát spustil systém pro prodej nových dálničních známek v úterý ráno. Krátce na to však systém přestal fungovat, znovu zprovozněn byl po 16:00. Důvodem byla technická chyba, kterou vývojáři podle Cendisu, jenž má systém na starosti, opravili. Společnost však varovala před možnými útoky zvenčí. Výpadek systému vyvolal vlnu kritiky politiků i odborníků.

Zdroj: ČTK
Další zprávy