Macík ustál tlak Kamazů, vyhrál poprvé na Dakaru etapu

ČTK rav ČTK, rav
Aktualizováno 12. 1. 2021 14:57
Pilot kamionu Iveco Martin Macík vyhrál 9. etapu Rallye Dakar a připsal si premiérový triumf v kariéře. Celkově je i nadále pátý za Alešem Lopraisem. Martin Prokop ve Fordu byl šestý a průběžně je stále osmý. Vedení si upevnil Francouz Stéphane Peterhansel. Motocyklista Milan Engel si v úterý dojel pro svůj nejlepší letošní výsledek. Byl dvanáctý, od první desítky jej dělilo deset minut.

Účastníky soutěže v úterý čekala druhá letošní smyčka se startem a cílem v Naúmu ležícím na břehu Rudého moře. Z 583 km bylo plných 342 měřených.

Macík vyhrál o dvě a půl minuty před dvojicí jezdců v Kamazech. Druhý byl Airat Mardějev a třetí lídr soutěže Dmitrij Sotnikov. Těsně za top 3 byl klasifikován Loprais. Ten má před Macíkem v celkovém pořadí náskok téměř 19 minut.

Pilot týmu Big Shock! Racing startující na devátém Dakaru je prvním českým jezdcem, jenž dokázal letos na slavné soutěži vyhrát etapu. Macík k tomu měl nakročeno již v 5. etapě, kdy byl na několika kontrolních bodech nejrychlejší, ale po technických problémech v závěru skončil devátý.

"Devět let to trvalo a konečně to vypadá na první etapové vítězství," radoval se Macík. "Zatím ale není z čeho se radovat. Částečné vítězství v etapě ano, ale to pro nás není nic důležitého. Pro nás jsou teď důležité časy. Musíme bojovat, máme ještě tři etapy před sebou," podotkl Macík, který dokázal stáhnout odstup od Lopraise jen o čtyři minuty a v průběžném pořadí na něj ztrácí ještě téměř 19 minut.

"Odstartovali jsme z osmého fleku a pořád jsme jeli v prachu. Na prvních jedenácti kilometrech, které se jely po nádherné pláži, jsme docvakli Mardějeva i Lopíka (Lopraise). Pak jsme jeli sto kilometrů v prachu, protože jsme nebyli schopní se přes ně dostat. Pak se nám to podařilo a všichni nám uhli, klobouk dolů a díky za to," řekl Macík.

"Nejtěžší erzeta letošního Dakaru."

Prokop odvedl svůj standardní výkon a nakonec za nejrychlejším mužem dne a lídrem soutěže Stéphanem Peterhanselem zaostal o 16:37 minuty. V průběžném pořadí se přiblížil sedmému Vladimiru Vasiljevovi z Ruska, zároveň se ale také snížil jeho náskok na Jihoafričana Giniela de Villierse, který v úterý zajel třetí čas.

"Určitě to byla nejtěžší erzeta letošního Dakaru. Strašně složitá z pohledu navigace a milionu kamenů, co byly všude po trati. Spousta lidí dělalo defekty, my jsme se všemu vyvarovali a Viktor (Chytka) odvedl skvělou práci. Neztratili jsme se," řekl Prokop a byl s výsledkem maximálně spokojený. "Je to náplast na všechno špatné, co se v minulých dnech událo. Je vidět, že když máme čistou hlavu, tak to jde," dodal pilot týmu Benzina Orlen.

Tvrdá etapa pro motorkáře

Engel je v průběžném pořadí na 21. pozici. Klíčem k úspěchu byla podle něj pozornost. "Protože na trase byly skryté waypointy a musel si člověk pro ně zajet. Kdo jel hlavou, tak měl navrch. Duny nebyly žádné, byl tam hlavně písek a v něm vylezlé šutry. Bylo to strašně ubíjející a velmi dlouhé na psychiku," sdělil motocyklista.

Pro etapové vítězství si dojel argentinský jezdec Kevin Benavides. V čele i nadále zůstává Chilan José Ignacio Cornejo.

Martin Michek sice poškodil stroj při havárii a měl potíže s navigací, přesto se posunul na 13. místo průběžného pořadí. V etapě jezdec týmu Orion-Moto Racing Group skončil osmnáctý.

"Mám z toho dneska smíšené pocity. Pochopitelně jsem rád, že jsem živý a zdravý. To, co se dneska dělo na trati, bylo drsné. U všech pádů jsem projížděl, u Poláka Giemzy jsem se zastavoval a ptal se, jestli je v pořádku. Já si bohužel vybral svůj den a dělal chyby. Od dvacátého kilometru jsem bloudil, což mi stálo 25 minut," uvedl Michek.

Pád měl na konci etapy v řečišti. "Vjel jsem do pole kamenů, jeden z nich mi nakopl zadní kolo, přetočil jsem se a mě to katapultovalo do vzduchu," popsal závodník.

Nehoda na 155. kilometru ukončila rallye pro dvojnásobného dakarského vítěze a druhého muže průběžného pořadí Tobyho Price z Austrálie. Tovární jezdec KTM si poranil levou ruku a rameno a musel být letecky převezen do nemocnice v Tabuku na vyšetření.

Porucha motoru znamenala konec pro Rosse Branche z Botswany, který byl po osmi etapách průběžně třináctý. Soutěž předčasně skončila také pro Benavidesova bratra Luciana. Argentinec, který byl v průběžném hodnocení etapy třetí, spadl na 242. kilometru rychlostního testu. Poranil si rameno a vrtulník jej dopravil do nemocnice v Tabuku.

Enge sahal po etapovém triumfu

V buginové kategorii prototypů se Josef Macháček po úterku dostal do čela. Dodavadní lídr, teprve 18letý Američan Seth Quintero, kvůli poruše skončil na trati a do cíle nedojel.

"Pořadatel si dal dnes opravdu záležet. Navigačně složité, všude samý kámen a už na šestém kilometru začaly první nehody. Bylo to hodně dlouhé. My měli problém s elektronikou. I tak jsme se snažili jet tak, abychom si pohlídali to naše druhé místo. Na trati jsme viděli stát vedoucího muže, tak uvidíme, jak bude pořadí po dnešním dnu vypadat," řekl Macháček.

V etapě byl z českého dua Buggyry dopadl lépe Tomáš Enge. Bývsalý pilot formule 1 skončil druhý, pouhých od 17 vteřin od etapového triumfu.

Čtyřkolkář Tomáš Kubiena byl v etapě osmý. Průběžně tak klesl na sedmou pozici. V čele zůstává Manuel Andjuar z Argentiny.

Rallye Dakar - 9. etapa (Naúm - Naúm 579 km celkově/465 km rychlostní zkouška):

Automobily: 1. Peterhansel, Boulanger (Fr./Mini) 4:50:27, 2. N. Al-Attíja, Baumel (Kat., Fr./Toyota) -12:00, 3. De Villiers, Haro Bravo (JAR, Šp./Toyota) -12:19, …6. Prokop, Chytka (ČR/Ford) -16:37, 44. Ouředníček, Křípal (ČR/Toyota) -1:49:57.

Průběžné pořadí: 1. Peterhansel, Boulanger 34:26:16, 2. N. Al-Attíja, Baumel -17:50, 3. Sainz, Cruz (Šp./Mini) -1:02:25, …8. Prokop, Chytka -3:36:01, 43. Ouředníček, Křípal -21:09:37.

Motocykly: 1. K. Benavides (Arg./Honda) 4:49:15, 2. R. Brabec (USA/KTM) -1:18, 3. Cornejo (Chile/Honda) -1:34, …15. Engel -36:16, 20. Michek -44:34, 26. J. Brabec (všichni ČR/KTM) -1:04:10, 30. Podmol (ČR/Husqvarna) -1:14:34, 35. Krejčí -1:33:51, 36. Pabiška -1:36:15, 46. Lhotský (ČR/Husqvarna) -2:34:59.

Průběžné pořadí: 1. Cornejo 36:51:00, 2. K. Benavides -11:24, 3. Sunderland (Brit./KTM) -14:34, …13. Michek -1:50:59, 21. Engel -4:55:53, 32. Pabiška -8:41:07, 35. Podmol -9:23:10, 44. Lhotský -16:10:22.

SSV: 1. Lopéz, Latrach (Chile/Can-Am) 5:31:41.

Průběžné pořadí: 1. Lopéz, Latrach 42:05:20.

Prototypy: 1. Gutierezová, Cazalet (Šp., Fr./ OT3) 6:17:40, …2. Enge, Tošenovský -00:47, 7. Macháček, Vyoral (všichni ČR/Can-Am) -17:34.

Průběžné pořadí: 1. Macháček, Vyoral 47:05:35, …9. Enge, Tošenovský -11:15:11.

Čtyřkolky: 1. Enrico (It./Yamaha) 6:24:41, …8. Kubiena (ČR/Yamaha) -1:26:08.

Průběžné pořadí: 1. Andujar (Arg./Yamaha) 46:35:11, …7. Kubiena -6:29:35.

Kamiony: 1. Macík (ČR/Iveco) 5:05:54, 2. Mardějev -2:27, 3. Sotnikov (oba Rus./Kamaz) -2:37, 4. Loprais (ČR/Praga) -3:41, …9. Šoltys (ČR/Tatra) -47:13, 11. Valtr st. (ČR/Iveco) -1:08:06, 19. Tomeček (ČR/Tatra) -2:03:15

Průběžné pořadí: 1. Sotnikov 37:42:49, 2. Šibalov (Rus./Kamaz) -45:03, 3. Mardějev -1:13:05, 4. Loprais -1:30:15, 5. Macík -1:49:09, …9. Šoltys -3:53:30, 12. Valtr st. -7:45:34, 17. Tomeček -24:48:49.

Klasik (jízda pravidelnosti): 1. Revuelta, Sanchez (Šp./Toyota) 69 bodů, …21. Klymčiw, Vlček (ČR/Škoda) 41 659.

Průběžné pořadí: 1. Douton, Etienne (Fr./Buggy) 735, …15. Klymčiw, Vlček 46 956.

Martin Macík mladší musel ve 3. etapě dakarské rallye bleskurychle zareagovat. Po přejetí jedné z dun ho čekal manévr, který zabránil srážce. | Video: BIG SHOCK!
 

Právě se děje

před 6 minutami

Čína vypustila poprvé více skleníkových plynů než všechny rozvinuté země

Čína vypustila do vzduchu poprvé více skleníkových plynů než všechny rozvinuté země dohromady. V roce 2019, ze kdy jsou poslední vyhodnocené údaje, jich z této země pocházela více než čtvrtina. Vyplývá to z nové studie, kterou zveřejnil americký institut Rhodium Group.

Nejlidnatější země světa přispěla v roce 2019 k celosvětovým emisím ekvivalentů CO2 sama 27 procenty, odhaduje americká společnost. Spojené státy na druhém místě byly zodpovědné jen za 11 procent skleníkových plynů a třetí Indie za 6,6 procenta emisí. Ještě o dvě desetiny procentního bodu méně činil příspěvek Evropské unie na čtvrtém místě.

Podle studie vypustila Čína do vzduchu více než 14 gigatun (jedna gigatuna je miliarda tun) ekvivalentu CO2. Ve srovnání s rokem 1990 je to trojnásobek, a za uplynulé desetiletí nárůst o 25 procent. Celosvětově se emise skleníkových plynů v roce 2019 zvýšily o 11,4 procenta na 52 miliard tun. 

Zdroj: ČTK
před 49 minutami

Zbrojařská firma Imex Group podala kvůli Vrběticím další podněty týkající se Jana Švejdara

Ostravská zbrojařská společnost Imex Group podala kvůli kauze Vrbětice další dva podněty týkající se policejního prezidenta Jana Švejdara. Za firmu o tom informoval právník Radek Ondruš. Podle něj může být účast Švejdara na schůzce s ministrem vnitra Janem Hamáčkem (ČSSD) posuzována jako kázeňský přestupek či trestný čin. Firma Imex Group měla ve Vrběticích pronajaté sklady, které v roce 2014 vybuchly.

Ondruš už 2. května na Švejdara podal trestní oznámení související s poskytováním informací prezidentovi republiky. Ve čtvrtek pak za Imex podal Generální inspekci bezpečnostních sborů (GIBS) podnět týkající se schůzky u Hamáčka.

"Účast policejního prezidenta na jednání s Hamáčkem může být posuzována jako kázeňský přestupek, protože tam neměl co dělat. Pokud se prokáže, že to, co napsal Janek Kroupa (na serveru Seznam Zprávy), je pravda, pak by se jednalo o trestný čin," uvedl Ondruš. Dodal, že situace má ještě jeden aspekt. "A to ten, že policejní rezident v případě, že se mohlo jednat o trestný čin, nesplnil ohlašovací povinnost," uvedl Ondruš.

Na schůzce se řešila Hamáčkova cesta do Ruska, Hamáček podle serveru Seznam Zprávy plánoval "výměnu mezinárodního skandálu" kolem Vrbětic za dodávky vakcíny proti covidu-19 Sputnik V. Okolnostmi jeho neuskutečněné cesty do Moskvy se zabývá Národní centrála proti organizovanému zločinu (NCOZ). Hamáček informace serveru odmítá a plánuje se bránit soudně i trestním oznámením, server na svých informacích trvá.

Zdroj: ČTK
Další zprávy