Michek se i přes naříznutou gumu posunul na desáté místo, Macík přeskočil Lopraise

ČTK rav ČTK, rav
Aktualizováno 14. 1. 2021 15:51
Motocyklový jezdec Martin Michek se v předposlední etapě Rallye Dakar posunul na 10. místo průběžného pořadí. Pilot kamionu Iveco Martin Macík zajel šestý čas a poskočil na průběžně čtvrté místo před Aleše Lopraise. Martin Prokop byl ve čtvrtek jedenáctý a v celkové klasifikaci automobilů si drží devátou příčku.

Organizátoři 43. ročníku slavné soutěže ve čtvrtek pro závodníky připravili nejdelší etapu. Oproti původním plánům ji sice kvůli počasí zkrátili, i tak ale účastníky čekala 464 km dlouhá rychlostní zkouška.

Macík se na start postavil jako vítěz předešlých dvou etap a ze začátku bojoval o další triumf. Na třetím kontrolním bodu ale ztratil pět minut a nakonec dojel šestý za čtyřmi posádkami Kamazu a Bělorusem Alexejem Višněvským s vozem MAZ.

Macíka potrápila technika

"Myslím si, že to byla po deváté druhá nejtěžší etapa Dakaru. Od začátku se nám jelo výborně. Udělali jsme ale pneumatiku a dvě navigační chybky, za jednu jsem mohl já," řekl Macík.

Posádka týmu Big Shock! Racing v průběhu dne řešila několik technických problémů. "Na neutralizaci jsme zjistili, že v řečišti nám kámen odstřelil čidlo na diferáku a současně šroub s olejem. To jsme dali dohromady a jelo se dál. Pak přišla pneumatika, opraveno. Letíme až do dun, ty jsou brutálně složité, zvláštně nafoukané, plné kamení. Utrhli jsme hadici na brzdách, takže nebrzdíme. Jak jsme ty duny pálili bez brzd, praskla spojovačka," popsal Macík sérii problémů.

Ani to nebylo vše, potíže měl následně i s převodovkou. "Jeden z šutrů utrhl čidlo a převodovka se hodila do nouzového režimu. Tím pádem jsme posledních 40 kilometrů dojížděli na trojku. A to nevydržel řemen. Ale jsme tady. Jsme čtvrtí celkově. A kluci mechanici mají zase o zábavu postaráno a můj velký respekt," dodal Macík.

V druhé polovině etapy výrazně ztratil i Loprais, jenž dojel se ztrátou 25 minut na nejrychlejšího Antona Šibalova z Ruska. Před pátečním závěrem Loprais zaostává za Macíkem o šest minut. V čele je stále další Rus Dmitrij Sotnikov.

260 km s poškozenou pneumatikou

Michkovi k posunu stačilo patnácté místo ve čtvrteční etapě, kterou vyhrál Sam Sunderland na KTM. Na Brita český závodník ztratil 27 minut a 47 sekund. Stále vede Argentinec Kevin Benavides.

Dvaatřicetiletý Michek byl na prvním mezičasu třetí, poté se držel na pátém, šestém místě, ale v závěru ztratil a propadl se na 15. příčku.

"Na tankovačce jsem zjistil, že mám naříznutou zadní gumu, takže jsem musel hodně hodně zvolnit do cíle. Měl jsem to do bivaku ještě 260 kilometrů, z toho 130 kilometrů bylo měřených, což nebylo úplně jednoduché, aby se ta guma nezula," vysvětlil.

I tak si ale v průběžném pořadí o dvě pozice polepšil a je desátý. Před závěrečnou etapou vyrovnal české maximum na Dakaru v kategorii motocyklů, desátý byl dosud v roce 1998 Stanislav Zloch. Člen týmu Orion Moto Racing Group předstihl Joaquima Rodriguese z Portugalska a pak i odpadnuvšího Španěla Joana Barredu.

"Královská etapa byla opravdu pěkná. Přichystala úplně všechno od terénů po písky, po duny, po kamení, po šotolinu. Organizátoři to vybrali opravdu důkladně," pochválil pořadatele 32letý závodník, který bude v pátek bojovat o životní výsledek.

"Rodrigues je za mnou čtyři minuty, Walkner čtrnáct minut. Takové dakarské hvězdy, vítěz Dakaru… Oba to jsou navíc motokrosaři, takže se známe dobře z jiných závodů, kde jsme spolu bojovali. Bože, to bude krásná etapa. Už teď jsem z toho rozsypaný jak čínský čaj. Už mě svrbí zápěstí," dodal Michek s úsměvem.

Tovární jezdec Hondy a čtvrtý muž průběžného pořadí Barreda byl ještě na pátém kontrolním bodu virtuálně na prvním místě, následně ale minul tankovací zónu a na 267. km rychlostní zkoušky mu došel benzín. Barreda se nechal přepravit do bivaku a v soutěži nepokračuje.

Zrádné duny a pochroumané prsty

Prokopa přibrzdil defekt hned v úvodu, následně musel jet za pomalejšími vozy a zajel jedenáctý čas s odstupem 15 minut a 33 sekund za nejrychlejším Násirem Al Attíjou z Kataru. Jeho odstup na průběžně osmého Jihoafričana Giniela de Villierse se o dvě minuty zvýšil.

Zkušený český jezdec byl ale rád, že vůbec dojel do cíle a může v rallye pokračovat. Vedle nepříjemného defektu byl dvakrát blízko odstoupení.

"Posledních sto kilometrů jsme jeli v dunách, ale byly nějaké zvláštní a přišly dvě horké chvíle. Nejprve jsme přeskočili dunu a za ní byla skála, skočili jsme na ni a zůstali tam břichem. Myslel jsem si, že je to konec, protože to byla taková rána, že jsem myslel, že je po Shrekovi," přiznal Prokop velké obavy o stav vozu.

Další krizový moment zažil po navigační chybě. "Minuli jsme azimut o sto metrů, jeli jinou stopu a spadli jsme z obrovské stráně. Byl jsem si jistý, že půjdeme přes střechu, a nechápu, že jsme přes ni nešli. Jen jsme udělali defekt a strašně se vylekali," popsal Prokop.

Kolize ho ale poznamenala i zdravotně. "Vypadalo to, že mám zlomené prsty, nakonec jsou jen pochroumané. Jedeme dál, ale jsme vyřízení. Shrek je úplně dodělaný a my taky," prohlásil Prokop.

Letos už pošesté denní hodnocení automobilů ovládl Al-Attíja v Toyotě. Přesto celkově dál vede Stéphane Peterhansel s Mini. Před Katařanem má francouzský pilot náskok 15 minut a 5 vteřin. Prokop na lídra soutěže ztrácí bez 37 vteřin rovné čtyři hodiny.

Josef Macháček si šestým místem pojistil vedení v buginové kategorii prototypů. Jeho týmový kolega z Buggyry Tomáš Enge byl ve čtvrtek devátý, celkově se drží na desáté pozici.

Podruhé v závodě se podařilo Tomáši Kubienovi dojet čtvrtý v kategorii čtyřkolek a v průběžném pořadí se posunul na 5. místo.

Rallye Dakar končí v pátek závěrečnou dvanáctou etapou s cílem v Džiddě, při níž závodníci absolvují posledních 225 měřených kilometrů.

Rallye Dakar - 11. etapa (Úla - Janbu, 557 km celkově/464 km rychlostní zkouška):

Automobily: 1. N. Al-Attíja, Baumel (Kat., Fr./Toyota) 4:34:24, 2. Peterhansel, Boulanger (Fr./Mini) -1:56, 3. Sainz, Cruz (Šp./Mini) -2:26, …11. Prokop, Chytka (ČR/Ford) -15:33, 31. Zapletal, Sýkora (ČR, SR/Ford) -45:47, 43. Ouředníček, Křípal (ČR/Toyota) -1:40:02

Průběžné pořadí: 1. Peterhansel, Boulanger 42:09:26, 2. N. Al-Attíja, Baumel -15:05, 3. Sainz, Cruz -1:04:14, …9. Prokop, Chytka -3:59:23, 41. Ouředníček, Křípal 

SSV: 1. Lopéz, Latrach (Chile/Can-Am) 5:10:30.

Průběžné pořadí: 1. Lopéz, Latrach 50:49:48.

Prototypy: 1. Quintero, Zenz (USA, Něm./OT3) 4:58:17,… 6. Macháček, Vyoral -34:46, 9. Enge, Tošenovský (všichni ČR/Can-Am) -40:00

Průběžné pořadí: 1. Macháček, Vyoral 56:37:21,… 10. Enge, Tošenovský -11:16:13.

Motocykly: 1. Sunderland (Brit./KTM) 4:35:12, 2. P. Quintanilla (Chile/Husqvarna) -2:40, 3. K. Benavides (Arg./Honda) -6:24, …15. Michek (ČR/KTM) -27:47, 21. Podmol (ČR/Husqvarna) -53:56, 27. Engel -1:05:23, 31. Pabiška -1:33:33, 33. J. Brabec -1:42:20 (všichni ČR/KTM), 42. Lhotský (ČR/Husqvarna) -2:08:09, 44. Krejčí (ČR/KTM) -2:12:55.

Průběžné pořadí: 1. K. Benavides 45:01:44, 2. Sunderland -4:12, 3. R. Brabec (USA/Honda) -7:13, …10. Michek -2:14:55, 19. Engel -6:11:09, 30. Podmol -10:48:21, 31. Pabiška -11:09:19, 42. Lhotský -19:52:25.

Čtyřkolky: 1. Enrico (It./Yamaha) 6:21:16, …4. Kubiena (ČR/Yamaha) -12:04.

Průběžné pořadí: 1. Andujar (Arg./Yamaha) 57:19:11, …5. Kubiena -7:07:17.

Kamiony: 1. Šibalov 4:46:38, 2. Mardějev (oba Rus./Kamaz) -4:13, 3. Višněvskij (Běl./Maz) -4:53, …6. Macík (ČR/Iveco) -7:43, 7. Šoltys (ČR/Tatra) -18:10, 8. Loprais (ČR/Praga) -25:57, 10. Valtr st. (ČR/Iveco) -47:501 19. Tomeček (ČR/Tatra) -3:06:34

Průběžné pořadí: 1. Sotnikov (Rus./Kamaz) 45:51:33, 2. Šibalov -39:58, 3. Mardějev -1:11:30, 4. Macík -1:47:48, 5. Loprais -1:54:08, …9. Šoltys -5:07:40, 12. Valtr st. -8:36:05, 17. Tomeček -32:13:36.

Klasik (jízda pravidelnosti): 1. Lamarre, Laroche (Fr./Mitsubishi) 38 bodů, …22. Klymčiw, Vlček (ČR/Škoda) 48 020.

Průběžné pořadí: 1. Douton, Etienne (Fr./Buggy) 886 …19. Klymčiw, Vlček 133 301.

 

Právě se děje

před 4 minutami

Čína vypustila poprvé více skleníkových plynů než všechny rozvinuté země

Čína vypustila do vzduchu poprvé více skleníkových plynů než všechny rozvinuté země dohromady. V roce 2019, ze kdy jsou poslední vyhodnocené údaje, jich z této země pocházela více než čtvrtina. Vyplývá to z nové studie, kterou zveřejnil americký institut Rhodium Group.

Nejlidnatější země světa přispěla v roce 2019 k celosvětovým emisím ekvivalentů CO2 sama 27 procenty, odhaduje americká společnost. Spojené státy na druhém místě byly zodpovědné jen za 11 procent skleníkových plynů a třetí Indie za 6,6 procenta emisí. Ještě o dvě desetiny procentního bodu méně činil příspěvek Evropské unie na čtvrtém místě.

Podle studie vypustila Čína do vzduchu více než 14 gigatun (jedna gigatuna je miliarda tun) ekvivalentu CO2. Ve srovnání s rokem 1990 je to trojnásobek, a za uplynulé desetiletí nárůst o 25 procent. Celosvětově se emise skleníkových plynů v roce 2019 zvýšily o 11,4 procenta na 52 miliard tun. 

Zdroj: ČTK
před 47 minutami

Zbrojařská firma Imex Group podala kvůli Vrběticím další podněty týkající se Jana Švejdara

Ostravská zbrojařská společnost Imex Group podala kvůli kauze Vrbětice další dva podněty týkající se policejního prezidenta Jana Švejdara. Za firmu o tom informoval právník Radek Ondruš. Podle něj může být účast Švejdara na schůzce s ministrem vnitra Janem Hamáčkem (ČSSD) posuzována jako kázeňský přestupek či trestný čin. Firma Imex Group měla ve Vrběticích pronajaté sklady, které v roce 2014 vybuchly.

Ondruš už 2. května na Švejdara podal trestní oznámení související s poskytováním informací prezidentovi republiky. Ve čtvrtek pak za Imex podal Generální inspekci bezpečnostních sborů (GIBS) podnět týkající se schůzky u Hamáčka.

"Účast policejního prezidenta na jednání s Hamáčkem může být posuzována jako kázeňský přestupek, protože tam neměl co dělat. Pokud se prokáže, že to, co napsal Janek Kroupa (na serveru Seznam Zprávy), je pravda, pak by se jednalo o trestný čin," uvedl Ondruš. Dodal, že situace má ještě jeden aspekt. "A to ten, že policejní rezident v případě, že se mohlo jednat o trestný čin, nesplnil ohlašovací povinnost," uvedl Ondruš.

Na schůzce se řešila Hamáčkova cesta do Ruska, Hamáček podle serveru Seznam Zprávy plánoval "výměnu mezinárodního skandálu" kolem Vrbětic za dodávky vakcíny proti covidu-19 Sputnik V. Okolnostmi jeho neuskutečněné cesty do Moskvy se zabývá Národní centrála proti organizovanému zločinu (NCOZ). Hamáček informace serveru odmítá a plánuje se bránit soudně i trestním oznámením, server na svých informacích trvá.

Zdroj: ČTK
Další zprávy