Michek se i přes naříznutou gumu posunul na desáté místo, Macík přeskočil Lopraise

ČTK rav ČTK, rav
Aktualizováno 14. 1. 2021 15:51
Motocyklový jezdec Martin Michek se v předposlední etapě Rallye Dakar posunul na 10. místo průběžného pořadí. Pilot kamionu Iveco Martin Macík zajel šestý čas a poskočil na průběžně čtvrté místo před Aleše Lopraise. Martin Prokop byl ve čtvrtek jedenáctý a v celkové klasifikaci automobilů si drží devátou příčku.

Organizátoři 43. ročníku slavné soutěže ve čtvrtek pro závodníky připravili nejdelší etapu. Oproti původním plánům ji sice kvůli počasí zkrátili, i tak ale účastníky čekala 464 km dlouhá rychlostní zkouška.

Macík se na start postavil jako vítěz předešlých dvou etap a ze začátku bojoval o další triumf. Na třetím kontrolním bodu ale ztratil pět minut a nakonec dojel šestý za čtyřmi posádkami Kamazu a Bělorusem Alexejem Višněvským s vozem MAZ.

Macíka potrápila technika

"Myslím si, že to byla po deváté druhá nejtěžší etapa Dakaru. Od začátku se nám jelo výborně. Udělali jsme ale pneumatiku a dvě navigační chybky, za jednu jsem mohl já," řekl Macík.

Posádka týmu Big Shock! Racing v průběhu dne řešila několik technických problémů. "Na neutralizaci jsme zjistili, že v řečišti nám kámen odstřelil čidlo na diferáku a současně šroub s olejem. To jsme dali dohromady a jelo se dál. Pak přišla pneumatika, opraveno. Letíme až do dun, ty jsou brutálně složité, zvláštně nafoukané, plné kamení. Utrhli jsme hadici na brzdách, takže nebrzdíme. Jak jsme ty duny pálili bez brzd, praskla spojovačka," popsal Macík sérii problémů.

Ani to nebylo vše, potíže měl následně i s převodovkou. "Jeden z šutrů utrhl čidlo a převodovka se hodila do nouzového režimu. Tím pádem jsme posledních 40 kilometrů dojížděli na trojku. A to nevydržel řemen. Ale jsme tady. Jsme čtvrtí celkově. A kluci mechanici mají zase o zábavu postaráno a můj velký respekt," dodal Macík.

V druhé polovině etapy výrazně ztratil i Loprais, jenž dojel se ztrátou 25 minut na nejrychlejšího Antona Šibalova z Ruska. Před pátečním závěrem Loprais zaostává za Macíkem o šest minut. V čele je stále další Rus Dmitrij Sotnikov.

260 km s poškozenou pneumatikou

Michkovi k posunu stačilo patnácté místo ve čtvrteční etapě, kterou vyhrál Sam Sunderland na KTM. Na Brita český závodník ztratil 27 minut a 47 sekund. Stále vede Argentinec Kevin Benavides.

Dvaatřicetiletý Michek byl na prvním mezičasu třetí, poté se držel na pátém, šestém místě, ale v závěru ztratil a propadl se na 15. příčku.

"Na tankovačce jsem zjistil, že mám naříznutou zadní gumu, takže jsem musel hodně hodně zvolnit do cíle. Měl jsem to do bivaku ještě 260 kilometrů, z toho 130 kilometrů bylo měřených, což nebylo úplně jednoduché, aby se ta guma nezula," vysvětlil.

I tak si ale v průběžném pořadí o dvě pozice polepšil a je desátý. Před závěrečnou etapou vyrovnal české maximum na Dakaru v kategorii motocyklů, desátý byl dosud v roce 1998 Stanislav Zloch. Člen týmu Orion Moto Racing Group předstihl Joaquima Rodriguese z Portugalska a pak i odpadnuvšího Španěla Joana Barredu.

"Královská etapa byla opravdu pěkná. Přichystala úplně všechno od terénů po písky, po duny, po kamení, po šotolinu. Organizátoři to vybrali opravdu důkladně," pochválil pořadatele 32letý závodník, který bude v pátek bojovat o životní výsledek.

"Rodrigues je za mnou čtyři minuty, Walkner čtrnáct minut. Takové dakarské hvězdy, vítěz Dakaru… Oba to jsou navíc motokrosaři, takže se známe dobře z jiných závodů, kde jsme spolu bojovali. Bože, to bude krásná etapa. Už teď jsem z toho rozsypaný jak čínský čaj. Už mě svrbí zápěstí," dodal Michek s úsměvem.

Tovární jezdec Hondy a čtvrtý muž průběžného pořadí Barreda byl ještě na pátém kontrolním bodu virtuálně na prvním místě, následně ale minul tankovací zónu a na 267. km rychlostní zkoušky mu došel benzín. Barreda se nechal přepravit do bivaku a v soutěži nepokračuje.

Zrádné duny a pochroumané prsty

Prokopa přibrzdil defekt hned v úvodu, následně musel jet za pomalejšími vozy a zajel jedenáctý čas s odstupem 15 minut a 33 sekund za nejrychlejším Násirem Al Attíjou z Kataru. Jeho odstup na průběžně osmého Jihoafričana Giniela de Villierse se o dvě minuty zvýšil.

Zkušený český jezdec byl ale rád, že vůbec dojel do cíle a může v rallye pokračovat. Vedle nepříjemného defektu byl dvakrát blízko odstoupení.

"Posledních sto kilometrů jsme jeli v dunách, ale byly nějaké zvláštní a přišly dvě horké chvíle. Nejprve jsme přeskočili dunu a za ní byla skála, skočili jsme na ni a zůstali tam břichem. Myslel jsem si, že je to konec, protože to byla taková rána, že jsem myslel, že je po Shrekovi," přiznal Prokop velké obavy o stav vozu.

Další krizový moment zažil po navigační chybě. "Minuli jsme azimut o sto metrů, jeli jinou stopu a spadli jsme z obrovské stráně. Byl jsem si jistý, že půjdeme přes střechu, a nechápu, že jsme přes ni nešli. Jen jsme udělali defekt a strašně se vylekali," popsal Prokop.

Kolize ho ale poznamenala i zdravotně. "Vypadalo to, že mám zlomené prsty, nakonec jsou jen pochroumané. Jedeme dál, ale jsme vyřízení. Shrek je úplně dodělaný a my taky," prohlásil Prokop.

Letos už pošesté denní hodnocení automobilů ovládl Al-Attíja v Toyotě. Přesto celkově dál vede Stéphane Peterhansel s Mini. Před Katařanem má francouzský pilot náskok 15 minut a 5 vteřin. Prokop na lídra soutěže ztrácí bez 37 vteřin rovné čtyři hodiny.

Josef Macháček si šestým místem pojistil vedení v buginové kategorii prototypů. Jeho týmový kolega z Buggyry Tomáš Enge byl ve čtvrtek devátý, celkově se drží na desáté pozici.

Podruhé v závodě se podařilo Tomáši Kubienovi dojet čtvrtý v kategorii čtyřkolek a v průběžném pořadí se posunul na 5. místo.

Rallye Dakar končí v pátek závěrečnou dvanáctou etapou s cílem v Džiddě, při níž závodníci absolvují posledních 225 měřených kilometrů.

Rallye Dakar - 11. etapa (Úla - Janbu, 557 km celkově/464 km rychlostní zkouška):

Automobily: 1. N. Al-Attíja, Baumel (Kat., Fr./Toyota) 4:34:24, 2. Peterhansel, Boulanger (Fr./Mini) -1:56, 3. Sainz, Cruz (Šp./Mini) -2:26, …11. Prokop, Chytka (ČR/Ford) -15:33, 31. Zapletal, Sýkora (ČR, SR/Ford) -45:47, 43. Ouředníček, Křípal (ČR/Toyota) -1:40:02

Průběžné pořadí: 1. Peterhansel, Boulanger 42:09:26, 2. N. Al-Attíja, Baumel -15:05, 3. Sainz, Cruz -1:04:14, …9. Prokop, Chytka -3:59:23, 41. Ouředníček, Křípal 

SSV: 1. Lopéz, Latrach (Chile/Can-Am) 5:10:30.

Průběžné pořadí: 1. Lopéz, Latrach 50:49:48.

Prototypy: 1. Quintero, Zenz (USA, Něm./OT3) 4:58:17,… 6. Macháček, Vyoral -34:46, 9. Enge, Tošenovský (všichni ČR/Can-Am) -40:00

Průběžné pořadí: 1. Macháček, Vyoral 56:37:21,… 10. Enge, Tošenovský -11:16:13.

Motocykly: 1. Sunderland (Brit./KTM) 4:35:12, 2. P. Quintanilla (Chile/Husqvarna) -2:40, 3. K. Benavides (Arg./Honda) -6:24, …15. Michek (ČR/KTM) -27:47, 21. Podmol (ČR/Husqvarna) -53:56, 27. Engel -1:05:23, 31. Pabiška -1:33:33, 33. J. Brabec -1:42:20 (všichni ČR/KTM), 42. Lhotský (ČR/Husqvarna) -2:08:09, 44. Krejčí (ČR/KTM) -2:12:55.

Průběžné pořadí: 1. K. Benavides 45:01:44, 2. Sunderland -4:12, 3. R. Brabec (USA/Honda) -7:13, …10. Michek -2:14:55, 19. Engel -6:11:09, 30. Podmol -10:48:21, 31. Pabiška -11:09:19, 42. Lhotský -19:52:25.

Čtyřkolky: 1. Enrico (It./Yamaha) 6:21:16, …4. Kubiena (ČR/Yamaha) -12:04.

Průběžné pořadí: 1. Andujar (Arg./Yamaha) 57:19:11, …5. Kubiena -7:07:17.

Kamiony: 1. Šibalov 4:46:38, 2. Mardějev (oba Rus./Kamaz) -4:13, 3. Višněvskij (Běl./Maz) -4:53, …6. Macík (ČR/Iveco) -7:43, 7. Šoltys (ČR/Tatra) -18:10, 8. Loprais (ČR/Praga) -25:57, 10. Valtr st. (ČR/Iveco) -47:501 19. Tomeček (ČR/Tatra) -3:06:34

Průběžné pořadí: 1. Sotnikov (Rus./Kamaz) 45:51:33, 2. Šibalov -39:58, 3. Mardějev -1:11:30, 4. Macík -1:47:48, 5. Loprais -1:54:08, …9. Šoltys -5:07:40, 12. Valtr st. -8:36:05, 17. Tomeček -32:13:36.

Klasik (jízda pravidelnosti): 1. Lamarre, Laroche (Fr./Mitsubishi) 38 bodů, …22. Klymčiw, Vlček (ČR/Škoda) 48 020.

Průběžné pořadí: 1. Douton, Etienne (Fr./Buggy) 886 …19. Klymčiw, Vlček 133 301.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 1 hodinou

Některé britské čerpací stanice přerušily provoz. Nemá jim kdo dovézt palivo

V Británii muselo dočasně přerušit provoz několik čerpacích stanic, protože jim došly pohonné hmoty. Ty na ně kvůli chybějícím řidičům nákladních aut nemá kdo dovézt, v rafinériích je přitom benzinu i nafty dost. Ministr dopravy Grant Shapps dnes vyzval motoristy, aby se nesnažili natankovat si do zásoby, informovala veřejnoprávní BBC na svých internetových stránkách.

Agentura Reuters napsala, že u některých čerpacích stanic v Londýně a jihoanglickém hrabství Kent se dnes tvořily fronty aut. Asociace prodejců pohonných hmot doporučila motoristům, aby měli v nádrži tolik paliva, aby jim vystačilo na cestu k záložní stanici pro "vzácný" případ, že na první nebude k dostání.

V některých britských médiích se objevily informace, že britská vláda v situaci, kdy v zemi chybí až 100.000 řidičů nákladních aut, uvažuje o nasazení vojáků. "Pokud by to pomohlo, povoláme je," řekl Shapps BBC. Dodal ale, že není jasné například to, zda vojáci mohou řídit vozidla s civilní registrací.

Už měsíce zástupci supermarketů a zemědělců upozorňují, že vzhledem k nedostatku řidičů jsou narušené dopravní řetězce, kvůli čemuž mají problémy dostat zboží na pulty obchodů.

V televizi Sky Shapps řekl, že nedostatek řidičů je celosvětový problém kvůli tomu, že během pandemie covidu-19 se nekonaly zkoušky pro nové šoféry. Británie podle něho proto počet zkoušek zdvojnásobuje. Těm současným je v průměru 55 let a stěžují si na špatné pracovní podmínky i platy.

Řidičů je v Británii nedostatek ale i kvůli brexitu, po němž je pro pracovníky z jiných evropských zemí těžší získat pracovní povolení. Asociace silniční nákladní dopravy (RHA) vyzvala vládu, aby v blízké době tato pravidla zmírnila. K tomu Shapps řekl, že nechce, aby britské řidiče vytlačili jejich kolegové ze zemí Evropské unie, kteří mají nižší nároky na mzdy.

Rod McKenzie z RHA podle BBC řekl, že více řidičů profesi opouští, než do ní přichází. "Je to takhle jednoduché: všechno, co v Británii máme, se dováží nákladními auty. Takže pokud je nedostatek řidičů, je nevyhnutelné, že všechny věci, které chceme, nedostaneme, kdy chceme," řekl.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

San Marino bude v nedělním referendu rozhodovat o legalizaci potratů

Obyvatelé San Marina budou v neděli hlasovat v referendu o tom, zda chtějí povolit interrupce během prvních 12 týdnů těhotenství. Návrh dále žádá, aby úřady legalizovaly umělé přerušení těhotenství i po tomto období, pokud je ohrožen život či psychické zdraví ženy kvůli anomáliím nebo vývojovým vadám plodu, napsala dnes agentura AP. San Marino je jedním z posledních států v Evropě, které potraty zcela zakazují.

Zákaz interrupcí v San Marinu platí už od roku 1865. Tamní ženy proto cestují kvůli tomuto zákroku do Itálie, která maličký stát obklopuje ze všech stran, a kde jsou potraty legální od roku 1978. Pokud obyvatelé San Marina podstoupí v Itálii jiné lékařské zákroky, které v jejich vlasti nejsou dostupné - jako kupříkladu transplantace - veřejný zdravotnický systém náklady proplatí. To však neplatí pro potraty, jelikož je stát považuje za nelegální, píše AP.

Zastánci změny zákona proto upozorňují, že tato situace představuje finanční zátěž pro ženy, které interrupce podstupují. Kritici zákazu potratů rovněž tvrdí, že je trestem pro ženy, které byly znásilněny. "Pokud nechcete, aby se vědělo, že nemáte v úmyslu pokračovat v těhotenství, je mnohem méně pravděpodobné, že se obrátíte na policii a nahlásíte znásilnění," upozorňuje Joanna Nellesová z Rady Evropy, kde šéfuje oddělení, jež monitoruje dodržování Istanbulské úmluvy o potírání násilí na ženách a domácího násilí.

Antonella Mularoniová, která je pro zachování zákazu, podle agentury AP argumentuje tím, že ženy a dívky v San Marinu mohou dostat v lékárnách bezplatně antikoncepci včetně přípravku, jenž se používá po pohlavním styku.

Úřady San Marina, kde žije na 33 000 lidí, podle AP k referendu přistoupily poté, co k němu vyzvalo zhruba 3000 obyvatel v petici. Přičemž většina z nich byly ženy. Žádné průzkumy veřejného mínění však nejsou před hlasováním k dispozici. Pokud zvítězí zastánci změny restriktivního zákona, parlament San Marina bude nucen potraty legalizovat, poznamenala AP.

Mezi další malé země v Evropě, kde jsou interrupce zakázány, patří Malta, Andorra nebo britský Gibraltar. Některé z nich změnu zákonů zvažují. Například na Maltě, kde za potrat hrozí až tři roky vězení, letos jeden z poslanců předložil návrh zákona, který by tuto směrnici změnil. Podle maltských úřadů se nicméně trest uplatňuje jen zřídka a poslední známý rozsudek vězení kvůli potratu padl v 80. letech minulého století, píše AP.

Obyvatelé britského zámořského území Gibraltaru pak letos v červnu schválili zmírnění tamního zákona zakazujícího potraty. Odsouhlasili mimo jiné, aby byly interrupce možné do 12 týdne těhotenství v případě ohrožení fyzického nebo duševního zdraví ženy, či v případě, že bude poškození plodu neslučitelné s jeho životem. Interrupce má být také možná v případě početí při znásilnění nebo incestu.

Další zprávy