Česku chybí už jen formule jedna

Radek Vičík Radek Vičík
6. 10. 2006 0:00
Brno - Brno bude o víkendu hostit závody formulové A1 GP. Kromě formule jedna tak na českém území byly už všechny významné závody.
Michael Schumacher startoval v Brně už v roce 1989 v německé fromuli 3.
Michael Schumacher startoval v Brně už v roce 1989 v německé fromuli 3. | Foto: Reuters

Mistrovství světa sportovních prototypů, mistrovství světa cestovních vozů, šampionát FIA GT, Evropský pohár tahačů, Interserie, mistrovství Evropy v závodech do vrchu.

Vyberte si jakýkoliv významný světový nebo evropský šampionát automobilů na silnici a uvidíte, že jej někdy hostilo území dnešní České republiky. Tedy s jedinou výjimkou - monoposty formule jedna v Brně, Mostě, Šternberku ani nikde jinde nehřměly.

Formule jedna historická a nemistrovská

I když prakticky vzato, nejvyšší kategorie se tuzemskému divákovi představila. Most od roku 1998 několikrát hostil seriál historických formulí 1. V něm se proháněly starší monoposty především ze 70. a první poloviny 80. let včetně strojů bývalých mistrů světa.

V roce 2002 se právě při tomto podniku v Mostě zabil 58letý Rakušan Frederico Careca (vlastním jménem Friedrich Glatz ), který v retardéru nezvládl předjíždění o kolo pomalejšího monopostu a se svým Arrowsem vyletěl mimo trať. Šikana byla posléze upravena a nese jeho jméno.

Také předválečná Velká cena Československa na původním Masarykově okruhu si vyžádala několikrát daň nejvyšší, přesto patřila mezi nejvýznamnější závody své doby. Vždyť Brno hostilo takové hvězdy jako byli Louis Chiron, první mistr světa F1 Giuseppe Farina, Eliška Junková, Hans von Stuck či Rudolf Caracciola.

V letech 1930 do 1937 se závodilo na trati dlouhé neuvěřitelných 29,1 kilometrů na běžných státních a okresních silnicích. A jezdilo se bez žádných únikových zón a bezpečnostních plotů.

Hvězdná hodina slávy se do Brna vrátila ještě v roce 1949, kdy již zkrácená trať o délce 17,8 km hostila poslední "velkou" Velkou cenu Československa. V té triumfoval Angličan Peter Whitehead s Ferrari.

O rok později se rozběhlo mistrovství světa F1, v němž ale kvůli studené válce a politické doktríně tehdejší komunistické vlády navždy tuzemské tratě chyběly.

Brno zdobí cestovní vozy, Most trucky

Brno pak dlouhá léta patřilo především motocyklům, až se zde v roce 1968 objevil atraktivní evropský šampionát cestovních vozů.

V té době bylo běžné, že závodníci stíhali za rok několik různých disciplin, takže do "plechovek" v brněnských boxech usedli piloti F1 Jochen Rindt, Niki Lauda, Hans-Joachim Stuck, Helmut Marko, Jochen Mass či pětinásobný vítěz 24 hodin v Le Mans Derek Bell.

Ani nový brněnský automotodrom, který byl slavnostně uveden do provozu v červnu 1987, nemusel na hvězdy čtyř kol čekat dlouho.

V roce 1989 stál na startu i pozdější král formule 1 Michael Schumacher. V té době byl ovšem mladíkem usilujícím o slávu a zúčastnil se závodu německého šampionátu F3.

Ale již o rok dříve se v Česku objevili piloti světového šampionátu prototypů, kteří se zde utkali v závodě na 360 km.

Nejsilnější sportovní prototypy nebyly pro českého diváka žádnou novinkou, neboť již od roku 1979 hostil Most (stará městská trať a později autodrom) závody Interserie, kde o podobné stroje nikdy nebyla nouze.

Také Mostečtí přilákali na své klání Jochena Masse a Hans-Joachim Stucka. Kromě nich se objevoval na startu populární Rakušan Walter Lechner a pravidelným domácím želízkem v ohni byl Miroslav Adámek.

Most také přivedl do domácích luhů a hájů závody tahačů. Poprvé se na severu Čech jely 6. 9. 1992 a od té doby se trucky staly jednou z hlavních atrakcí okruhu, na kterou se každoročně sjíždí sto tisíc diváků.

Značkou prvotřídní kvality je pro vrchaře závod Ecce Hommo ve Šternberku. Téměř osmikilometrová trať letos slavila 100 let závodění, do něhož patří sedm let na stejnojmenném okruhu.

I zde se objevily nejrůznější stroje včetně spiderů a monopostů formule 3 a F3000. Tuzemským průkopníkem spiderů do kopců jsou Jiří Mičánek a stále aktivní Otakar Krámský.

Český motorismus však nežije jen historií. Vždyť téměř všechny nejvýznamnější seriály se na tuzemských okruzích a tratích jely i letos. Nevěříte? Tak se podívejte na následující přehled.

Brno: pohár FIA GT, mistrovství světa cestovních vozů, A1 Grand Prix
Most: Evropský pohár tahačů
Šternberk: mistrovství Evropy v závodech do vrchu

 

Právě se děje

Další zprávy