Berlín - Z výsledku hokejového mistrovství světa v Německu se neraduje jen Česká republika, která získala zlaté medaile, ale i jeho pořadatel - Německý hokejový svaz (DEB).
Podle předběžných odhadů na něm totiž vydělá.
Na jeho začátku by přitom funkcionáři považovali za obrovský úspěch, když šampionát neskončí ve ztrátě.
"Zaznamenali jsme velkou černou nulu," oznámil hrdě den po nedělním vyvrcholení turnaje prezident DEB Uwe Harnos, že se organizátorům už podařilo vyrovnat náklady na jeho pořádání. Ty dosáhly 17 milionů eur (436 milionů korun). "Vycházím z toho, že na konci vykážeme zisk," dodal optimisticky šéf DEB.
Čtěte také:
Šampionát možná překoná Prahu a její divácký rekord
Ruský tisk o ´výbuchu´: Zastavila nás chatrná překážka
Češi se posunuli na páté místo. Rusové jdou před Kanadu
Svaz hodnotí mistrovství jako velký úspěch i ze sportovního hlediska. Zatímco loni německou reprezentaci od sestupu z elitní skupiny zachránilo pořádání dalšího šampionátu, letos skončila na nečekaném čtvrtém místě.
Úvodní zápas ve fotbalové aréně v Gelsenkirchenu vidělo na vlastní oči rekordních 77.803 diváků, celkem si během mistrovství světa našlo cestu do hlediště 548.768 fanoušků. Nepadl tak sice návštěvnický rekord z Česka v roce 2004, i tak je ale DEB se zájmem hokejových příznivců nadmíru spokojený.
"Chtěli jsme dosáhnout 400.000 až 450.000 (diváků), náš sen bylo 500.000. Teď jsme se probudili s 548.000," prohlásil sportovní ředitel svazu a generální sekretář organizačního výboru MS Franz Reindl. Za největšího vítěze ale považuje německý hokej, který se dosud krčil ve stínu mnohem populárnějšího fotbalu nebo házené.
Dlouhodobý přínos pro Německo? Až 20 miliard
Právě od návštěvnosti se případný zisk šampionátu odvíjel. Ze sedmnáctimilionového rozpočtu akce pokryli sponzoři 14,5 milionu eur (372 milionů korun). Aby se organizátoři dostali alespoň na nulu, potřebovali prodat nejméně 400.000 vstupenek. To se tak o více než 100.000 kusů podařilo. Harnos totiž upozornil, že 20.000 až 30.000 lístků rozdali pořadatelé zdarma, například v rámci PR akcí.
O konečný zisk se DEB bude muset podle Harnose ještě rozdělit se švýcarskou marketingovou firmou Infront, která se na organizaci 74. mistrovství světa v hokeji spolu s ním podílela. Kolik Němci nakonec vydělají, bude známo až za několik týdnů. Při předcházejícím hokejovém světovém šampionátu v zemi v roce 2001 si DEB přišel asi na milion eur (dnes 25,6 milionu korun). Tehdy turnaj navštívilo 407.000 diváků.
Z konání sportovní akce tohoto druhu profituje ale i celá ekonomika příslušného státu. Loňský hokejový šampionát přinesl podle studie Lucernské univerzity pořádajícímu Švýcarsku celkem 175 milionů franků (dnes 3,2 miliardy korun). V případě Německa se středně- až dlouhodobý hospodářský přínos odhaduje na 800 milionů eur (20,5 miliardy korun).