Praha - Dominik Hašek se poté, co pověsil brankářskou hokejovou výzbroj na hřebík, poslední dva roky věnuje rozvoji svého nápoje Smarty. Prodejní čísla drinku zatím nejsou tak dobrá, jak čekal, těší ho ale počet míst, kde už je Smarty k dostání.
Celé by si to na sebe prý mohlo vydělat v roce 2016, říká v rozhovoru pro aktualne.cz.
Na trhu je váš nápoj k dostání zhruba půl roku...
Dá se to tak říci. Ale téměř dva roky nám trvalo dotáhnout prvotni napad do podoby, že jsme nápoj mohli začít prodávat přesně v této podobě. Nějaký čas zabralo hledání těch správných lidí, se kterými spolupracovat. Víc než rok nám pak pod vedením doktora Fořta trvalo vyvinout nejen správné složení, ale take chuť, vůni a barvu nápoje. Každý měsíc jsme jezdili do specializované vídeňské laboratoře testovat. A následně nechávalili ochutnávat vzorky asi padesáti lidem, sbírali jejich názory a neustále to dolaďovali. A paralelně s tím jsme vymýšleli jméno. Jak jsem znal jméno, začal jsem s Terezou Talichovou pracovat na logu a kompletní grafice. Je podstatné, aby vše do sebe zapadalo. V duchu Smartyho hesla: uvolňuje, koncentruje, baví.
Proč vlastně jméno Smarty? Proč lišák?
Chtěli jsme se jednoznačně vizuelně odlišit od energy drinků. My se vymezujeme proti tomu, že jsme jakýsi energetický nápoj. Takže žádní býci, drápy, výbuchy... což jsou loga a značky energy drinků. Zvolili jsme pohodově posazeného lišáka s lehce nakloněnou hlavou. Pořád se mi však něco nezdálo a lámal jsem si s tím asi dva měsíce hlavu. Až jednou jsem večer náhodou v televizi zachytil svůj oblíbený film Policajt nebo rošťák. A viděl herce Belmonda, jak má za ušima, jaký má úsměv a jiskru v oku. Hned jsme lišákovi lehce roztáhli úsměv, dali mu jiskru do levého oka a to mi přišlo jako to správné, co ten nápoj reprezentuje.
Nejdřív jste si nechali stočit první zásobu. Čekali na zájem lidí. Už došlo na další?
Prvních čtyřicet tisíc plechovek už je téměř pryč, vyrobili jsme již druhou a nedávno třetí sérii. Plán nebo spíše přání ale bylo, že se tento rok budeme prodávat už v řádu stovek tisíc. Takže je to pomalejší. Podstatné ale je, že se pravidelne rozrůstáme co do prodejních míst, máme jich zhruba 250.
Je těžké dostávat se na nová obchodní místa?
Mnohem těžší než jsem si myslel. Majitelé a provozní podniků - barů, restaurací a kaváren, u nichž jsme chtěli v první fázi začít, nejsou vůbec hrr do zkoušení něčeho nového, neznámého, co jim v zásadě přinese i práci navíc. Kromě toho často argumentují jakousi exkluzivitou většinou vůči Coca-Cole a Red Bullu. Taková je situace a my se s ní musíme vypořádat.
Počítá se do budoucna i s retailovým prodejem v obchodních řetězcích a podobně?
Ano. Už i nyní jsme kromě jiného na některých čerpacích stanicích, v kavárenském řetězci Costa Coffee. Od příštího roku chci, abychom se pokusili dostat i do větších obchodních řetězců. Hledám obchodního ředitele, který by se kromě jiného od příštího roku soustředil na zalistovávání Smartyho do větších řetězců. Zároveň však chci být obezřetný s na to vynaloženými náklady. Je mi jasné, že budeme narážet na různé překážky a nebude to o nic lehčí, než v těch menších místech nyni.
Vy sám obcházíte jednotlivá obchodní místa a nabízíte Smarty?
Ne. Máme nyní tři obchodni zástupce, kteří mají toto v pracovním popisu. Ale pravda je, že ty větší ano. Například řetězce čerpacích stanic. Postupem času ale zjišťuju, že toto není práce, která mě zrovna naplňuje. A i to je důvod, proč začínám hledat obchodního ředitele. Mě daleko více baví práce se samotnou značkou a vše, co s tím souvisí. Třeba nad spravným slovem na facebooku a nad fotografií pro webové stránky dokáži přemýšlet hodiny, aby to bylo přesně to, co má odpovídat Smartymu. A dále mě velmi baví práce s celým Smarty týmem.
Jak se cítíte, když tu věc prezentujete někomu, kdo o tom nic neví? Samozřejmě zná Haška.
Zřejmě narážíte na mou osobu spojenou s hokejem. Jasně. Lidi na mě koukají spíš pořád jako na hokejistu. Občas chtějí i něco podepsat a najednou já jim popisuju, jak a proč jsme nápoj vyvíjeli, jak ho chceme prodávat a oni na mě u toho koukají jako na televizi. Tedy to je někdy můj pocit.
Asi jste ale věděl, do čeho jdete. Podobné zkušenosti jste musel mít s Dominatorem.
Určitě jsem věděl, že to nebude nic lehkého a že případný úspěch bude podmíněn tvrdou prací. Co se týče Dominatora, tak tam to bylo jiné. To jsem ještě hrál hokej a byl jsem více méně jen investorem. Taky jsem tam byl tváři značky. Což tady vím, že nebudu. Tady je tváří značky od prvního dne lišák Smarty.
Pomáhá celkově vaše jméno, nebo škodí?
V první fázi to většinou pomůže. Obchodní partneři si pravděpodobně řeknou, že by mě měli přinejmenším vyslechnout.
Teď Smarty rovná se dva nápoje, White, Black, jiné chuti, lehce jiné účinky. Budete pod značkou nabízet i něco dalšího?
Ne. Tento ani příští rok určitě ne. Chci se nyní soustředit pouze na toto a neplýtvat silami. Co ale bude jednou, nedokážu nyní odhadnout.
Se Smarty zatím není spojeno moc reklamy. Přibude více viditelná reklama?
Otázka je, čemu říkáte málo reklamy? Pro firmu jejíž obrat není ani v desítkách milionů korun. V létě jsme měli nemalou billboardovou a bigboardovou kampaň, která byla zaměřena hlavně na získaní povědomí o značce. Dále jsme měli inzerci v časopisech, novinách, nyní na Sport5 v televizi. Měli a máme několik partnerů jako festival Pražské jaro nebo pardubický hokej. Naše hostesky se zúčastňují Smarty parties a dalších akcí spojených se Smartym. Probíhají další jednání a máme v oblasti partnerství další různé plány jako například mít svůj cyklistický Smarty tým. Pravda ale je, že tolik jako Coca-Cola do reklamy příští rok vložit neplánuju.
Kolik jste do celého projektu vložil peněz? Kdy si to celé na sebe vydělá?
Investice do vývoje nápoje šla do jednotek milionů korun, měsíčně pak provoz vyjde na pár stovek tisíc. Platy, zásoby, vybavení firmy. Příští rok si firma na sebe nevydělá. V roce 2016 v tom nejlepším případě.