Kyjev (Od našeho zpravodaje) - Vlaječky s logem Euro 2012 vítají cestující po příletu do Kyjeva už na letištní ploše, ještě než vystoupí z autobusu do příletové haly. Ukrajina finišuje s přípravami na evropský šampionát, který pořádá spolu s Polskem. Svým způsobem je to historická událost nejen ze sportovního hlediska. Žádná bývalá republika Sovětského svazu od jeho rozpadu před jedenadvaceti lety ještě tak prestižní, velký, organizačně náročný podnik nepořádala.
Voják na stráži
Je vidět, že Ukrajincům na tom záleží. Letiště prošlo oproti minulým letům pozoruhodnou proměnou. Před pasovou kontrolou kyjevského letiště Borispol sice nadále postává nevlídně se tvářící voják v maskáčích a kanadách, což na příchozí působí jako první dojem z Ukrajiny ne zrovna příznivě. Zrušeno je ale protivné vyplňování příletových evidenčních karet a také pasová kontrola je nebývale rychlá. Žádná byrokracie.
Velkou očistou prošly na letišti veřejné toalety – kdysi otřesné a odpuzující – a stejně tak je rekonstruovaná příletová a odletová hala. Panuje tady nevídaná čistota a nablýskanost, která by ty, kteří do Kyjeva létali v minulosti, dozajista překvapila.
Díry jsou pryč
Opravu doznalo i parkoviště před letištěm. Hluboké díry jsou pryč.
Někteří Ukrajinci si stěžují, že veškerou výstavbu a opravy související s Eurem 2012 doprovázely předražené zakázky a rozkradené miliony ze státního rozpočtu. To jim kalí radost z toho, že jejich země se na téměř měsíc stane středem pozornosti celé Evropy. Stejně jako to, že kvůli věznění vůdkyně opozice Julije Tymošenkové evropští politici zvažují bojkot šampionátu a místo chvály za to, jak přípravu na mistrovství zvládla, je ukrajinská vláda terčem kritiky.
Taxikář šprtá angličtinu
Řidiče Anatolije Lizoguba, který vozí lidi autobusem zvaným Skybus z letiště do centra k vlakovému nádraží, ale tohle moc nezajímá. „Politiku už moc nesleduji a zvláště teď mě to nezajímá. Snažím se co nejvíc naučit anglicky, protože čekám, že až fotbal začne, budeme vozit hodně cizinců,“ říká.
A zda se těší? „Ano, ale bude to těžké. Přijede hodně lidí.“
Sám si lístky na žádný zápas nekoupil, i když jejich cena není kupodivu pro většinu Ukrajinců až tak nedostupná. Nejlevnější vstupenky byly k dostání už za 300 hřiven (kolem 600 korun).
Také vlakové nádraží by člověk, který tam byl naposledy dejme tomu před dvěma lety, nepoznal. Je zrestaurované, ubylo provizorních stánků, nápisy jsou i v angličtině. Přibyl například nápis Ticket Windows a je zde dokonce anglicky psaný seznam odjíždějících vlaků s počtem míst, která ještě nejsou obsazená…
Žádná azbuka
Nové jsou na ulicích také ukazatele v angličtině navádějící k hotelům, protože s azbukou nejspíš budou mít fanoušci ze Švédska, Francie a Anglie, kteří v Kyjevě hrají, problémy.
Hlavní hale nádraží vévodí obří míč, u kterého se pod dohledem policistů neustále někdo fotografuje. Přes všechny problémy a spory – hlavně kolem Tymošenkové – Ukrajina přece jen začíná žít fotbalem.