Havárie ve formuli poslala Kanaďana na vozík. Přesto znovu vítězí a bourá bariéry

Radek Vičík Radek Vičík
4. 7. 2024 21:25
I když havárie ve formuli upoutala Kanaďana Roberta Wickense na vozík, na závodní okruhy nezanevřel a předvádí jeden velký návrat za druhým.

35letý rodák z jihozápadu Kanady zůstal ochrnutý od pasu dolů po těžké havárii v závodě IndyCar na oválu Pocono Raceway v roce 2018.

Přesto se nevzdal, bojoval s nepřízní osudu, vrátil se na závodní okruhy a už dosáhl pozoruhodných úspěchů.

16. října loňského roku se Wickens zapsal do historie motorsportu. Bez ohledu na zdravotní obtíže dokázal spolu s Američanem Harry Gottsackerem triumfovat v kategorii cestovních vozů TCR v rámci zámořského seriálu IMSA Michelin Pilot Challenge.

Duo, které se střídalo ve voze Hyundai Elantra N s řízením přizpůsobeným Wickensovu zdravotnímu omezení, si zajistilo titul po dramatickém finále sezony na okruhu Road Atlanta.

Posádce korejského vozu stačilo k historickému triumfu skončit v první osmičce. Na mokru dojela za dramatických okolností čtvrtá a zajistila tak svému týmu Bryan Herta Autosport cenné vítězství.

Titul byl pro dvojici Wickens, Gottsacker zasloužený. Z celého závodního pole předvedli nejvyrovnanější výkony, v šesti z deseti závodů dojeli na druhém místě. "Měl jsem letos pocit, že jsem prostě lepší profesionál. Myslím, že za mě mluví výsledky," konstatoval Kanaďan.

Wickensovým osudem se staly formule. K nešťastné havárii, na niž doplatil přetrvávajícími problémy s hybností dolních končetin, došlo v monopostu Schmidt Peterson Motorsports v premiérové sezoně v IndyCar.

Koncem června se po dlouhých šesti letech vrátil za volant monopostu. Před Grand Prix Portlandu si mohl vyzkoušet speciál elektrické formule E.

Vůz specifikace GEN3, který je nejrychlejším a nejlehčím závodním elektromobilem na světě, měl upravené ruční řízení tak, aby vyhovoval Wickensovým potřebám.

Kanaďan objel na okruhu Portland International Raceway jedenáct kol. Dokázal tak nejen svoji vůli, ale i to, že s takovým omezením je možné pilotovat vůz ze světového šampionátu.

"Řídit vůz GEN3 byla úžasná příležitost. Formule E už nějakou dobu bedlivě sleduji. Ale nikdy jsem nevěděl, jak bych mohl dostat se za její volant. Velké díky formuli E a výrobci vozu Spark za jejich vynalézavost a za vývoj systému ručního ovládání, abych mohl v Portlandu vůz řídit," prohlásil jezdec.

Harry Gottsacker, Robert Wickens, šampioni TCR v IMSA Michelin Pilot Challenge
Harry Gottsacker, Robert Wickens, šampioni TCR v IMSA Michelin Pilot Challenge | Foto: FIA Formula E

Wickensova účast v testu nebyla jen symbolickým gestem. Šlo o důležitou zkoušku, která měla ukázat, zda se může naplno vrátit do světa formulových závodů.

"Je to výsada nabídnout jezdci Robertova kalibru jízdu ve voze GEN3 formule E. Robertova vášeň a odhodlání vrátit se k závodům monopostů jsou jasné a já doufám, že tento test mu otevře dveře do budoucnosti," prohlásil šéf formule E Jeff Dodds.

Wickensova cesta motoristickým sportem začala v motokárách a postupovala přes různé nižší formule včetně vítězství v šampionátu formule Renault 3.5 a v roce 2011.

V té samé sezoně se stal rezervním jezdcem stáje F1 Virgin Racing. Po šesti sezonách v německém seriálu cestovních vozů DTM zamířil roku 2018 za moře do IndyCar.

Navzdory nehodě, která mu změnila život, je patrná Wickensova neochvějná touha znovu závodit. Úspěšný návrat do třídy TCR a průlomový test v upraveném voze formule E jsou důkazem Kanaďanovy vůle a zároveň i velkého pokroku v závodních technologiích. Jen díky nim se vozíčkář mohl úspěšně vrátit do monopostu.

 

Právě se děje

Další zprávy