Po deseti letech na vozíčku první kroky. Celý svět běžel pro ty, kteří sami nemohou

sport
9. 5. 2019 10:30
Více než sto dvacet tisíc běžců a vozíčkářů se zúčastnilo již šestého pokračování globálního charitativního závodu Wings for Life World Run. Největší senzací letošního roku byl start Davida Mzee, muže, který se po poranění páteře postavil na vlastní nohy. V pražské Stromovce se skrze aplikaci Wings for Life proběhli i čeští olympionici.
Překážkou není 13 časových pásem, na 150 různých národností, ani věk soutěžících. Nejstaršímu bylo zatím 95 let.
Překážkou není 13 časových pásem, na 150 různých národností, ani věk soutěžících. Nejstaršímu bylo zatím 95 let. | Foto: Lukáš Wagneter, Red Bull Media House

Závod, jehož kompletní výtěžek putuje na výzkum léčby poranění míchy, přináší každým rokem doslova neuvěřitelné příběhy. David Mzee je jedním z prvních tří pacientů, kteří pod hlavičkou nadace Wings for Life absolvovali nový druh léčby, který pomáhá lidem se spinálním poraněním páteře.

V neděli pátého května se jednatřicetiletý Švýcar stal ztělesněním toho, o co nadace usiluje. Celý svět sledoval, jak muž, který strávil deset let na vozíčku, vstává a vydává se na trať závodu.

"Bylo to ohromující. Mé dosavadní maximum bylo šest minut chůze na hladkém povrchu na klinice. Teď jsem zvládl jít třicet minut s pěti nebo šesti zastávkami. Navíc v takovém počasí," usmíval se i přes proudy deště Mzee chvíli po tom, co ho po 390 metrech dohonil catcher car.

"Je vzrušující vidět, že lidé se zajímají o můj příběh a že pro ně může být inspirací. Když jsem na začátku viděl všechny ty lidi kolem, kteří mi tleskali a podporovali mě, bylo to úžasné," dodal. Start překročil v rodném Nizozemsku i další účastník léčby Gert-Jan Oskam.

Letošní ročník se díky nim již teď stal milníkem v úspěšnosti léčby a jejich účast do budoucna přinese naději dalším pacientům s vážným poraněním páteře. Více než 120 tisíc účastníků 186 národností, kteří se objevili na startu, zdolalo dohromady 1 103 276 kilometrů. Unikátní běh se konal na 323 místech v 72 zemích světa.

Mužem, který zvládl největší vzdálenost, se v tureckém Izmiru stal ruský běžec Ivan Motorin s 64,37 kilometry. Ženám vévodila jeho krajanka Nina Zarina, jež zdolala 53,72 kilometru.

V Česku se závod uskutečnil v Praze, Pardubicích a v Hluboké nad Vltavou, kde ho uspořádali vozíčkáři.
V Česku se závod uskutečnil v Praze, Pardubicích a v Hluboké nad Vltavou, kde ho uspořádali vozíčkáři. | Foto: Josef Šulc/ Red Bull Content Pool

Běželo se i v České republice

Praha sice letos nepatřila mezi jedno z dvanácti oficiálních pořadatelských měst. Díky mobilní aplikaci Wings for Life si ale atmosféru závodu, v němž běžec končí, když ho dojede pohyblivý cíl, mohl užít doslova každý. Tři organizované App Runy se konaly i v Hluboké nad Vltavou, Pardubicích a v pražské Stromovce. Tam vyrazili podpořit dobrou věc tradiční účastníci z řad českých sportovců. Účastníci závodu si mohli zaběhnout po boku Evy Samkové, Alexandera Choupenitche, Maxima Habance nebo Martina Fuksy.

"Všechny závody, které pomáhají ostatním lidem, jsou pro mě unikátní. Všem, kteří stojí za Wings for Life, patří veliký dík," neskrýval nadšení kanoista Fuksa. "Je skvělé, že peníze vybrané ze závodu jsou správně využity a jsou vidět první výsledky v léčbě," doplnil šermíř Choupenitch. Do této chvíle se v roce 2019 díky startovnému a finančním příspěvkům podařilo vybrat přes 3,5 milionu eur.

V pražské Stromovce se proběhla i mistryně světa Eva Samková.
V pražské Stromovce se proběhla i mistryně světa Eva Samková. | Foto: Lukáš Wagneter, Red Bull Media House

O závodě Wings for Life Word Run

Celá částka ze startovného putuje na výzkum léčby poranění míchy, kterou se zabývá nezisková nadace Wings for Life. Tento charitativní běh se svým neobvyklým konceptem proslavil už téměř po celém světě. Překážkou není 13 časových pásem, na 150 různých národností ani věk soutěžících. Nejstaršímu bylo zatím 95 let.

Kromě jedinečné podpory handicapovaných má závod ještě další specifikum. Trasa a délka závodu není přesně daná, je pro každého individuální. Půl hodiny po tom, co vyrazí poslední běžec, vyjede ze startu catcher car, které představuje pohyblivý cíl. Když vás dojede, váš závod je u konce.

 

Právě se děje

před 27 minutami

Policie v Hongkongu znovu nasadila slzný plyn, ale demonstrace slábnou

Policie v Hongkongu dnes zasáhla slzným plynem a vodními děly proti další vlně demonstrací prodemokratického hnutí. Původně pokojný povolený protest na předměstí Tuen Mun se proměnil v potyčky s policií poté, co někteří demonstranti začali házet na policisty kamení a zápalné lahve.

Nepokoje tam během odpoledne utichly a několik stovek lidí se přesunulo ke stanici Yuen Long, kde se pokojná demonstrace opět zvrhla ve střety s policií. Protestů se podle policie zúčastnilo kolem 4300 lidí, tedy několikanásobně méně, než v minulých týdnech.

Zdroj: ČTK
před 2 hodinami

Česko podepíše smlouvu na nákup dvanácti amerických vrtulníků ještě letos. Vyjdou na 14,5 miliardy korun

Stvrzení kontraktu do konce roku přislíbil ministr obrany Lubomír Metnar (ANO). "Jsme ve fázi finalizace dohody. Pevně věřím, že do konce roku uzavřeme smlouvu se Spojenými státy na nákup vrtulníků. Já se budu velmi těšit na dobu, až ty vrtulníky budou mít označení a znaky Armády České republiky," řekl Metnar.

O nákupu systému H1, který tvoří osm víceúčelových vrtulníků UH-1Y Venom a čtyři bojové vrtulníky AH-1Z Viper, ministerstvo obrany rozhodlo v srpnu. V české armádě nahradí bitevní vrtulník Mi-24/35. Metnar řekl, že ho zaujala kompatibilita obou typů helikoptér, které mají 85 procent náhradních dílů společných, a také zbraňové vybavení a univerzálnost systémů.

Náčelník Generálního štábu Armády ČR Aleš Opata dodal, že dosavadní vrtulník Mi-24/35 významně zaostává v oblasti zbraňového vybavení, zbraňových systémů i systému vlastní ochrany. "Je to prostě jiná generace vrtulníků, je to zastaralé, je to něco jako Škoda 120 v porovnání s oktávkou," řekl Opata.

Vrtulníky Bell jsou podle něj velice pohyblivé s velmi významným výkonem motoru. "A hlavně mají to, co nás zajímá - komplexní zbraňový systém pro podporu pozemních sil. Na dnešním bojišti se prostě bez bojových vrtulníků nebo univerzálních neobejdete," řekl Opata.

Zdroj: ČTK
Další zprávy