Opravená běžecká formule zajistila Tománkovi titul mistra světa

Sport Sport
7. 9. 2018 11:43
Jan Tománek odjížděl do Jižní Afriky s jasným cílem – obhájit titul mistra světa v závodě Ironman 70.3. A to se mu podařilo.
Jan Tománek obhájil titul mistra světa v dlouhém triatlonu.
Jan Tománek obhájil titul mistra světa v dlouhém triatlonu. | Foto: Archiv: Jan Tománek

Jak probíhal trénink před mistrovstvím světa?
Na mistrovství světa 70.3 Ironman World Championship v Port Elizabeth jsem se cíleně připravoval jeden měsíc, během kterého jsem už nezávodil v závodech světového poháru v paratriatlonu a maximálně jsem se snažil připravit na den "D". Poloviční distance je zhruba čtyřnásobkem té paratriatlonové, tak trénink byl trošku více o objemu, delších tempových úsecích a o síle.

Jaký byl přesun na místo konání, tedy do Jižní Afriky?
Při nutnosti delších leteckých přesunů je skutečně potřeba hodně plánovat vzhledem ke specifikům handicapu, ale také s ohledem na sportovní materiál musíme eliminovat přestupy na minimum a tím snížit riziko poškození. Letěl jsem dle mého názoru nejvýhodnějším letem, ale přesto jsem se nevyhnul poškození běžecké formule, které se zprvu jevilo jako fatální. Naštěstí se mi s podporou okolí podařilo zajistit přímo v Port Elizabeth strojařkou společnost, která mi dokázala pomoci a běžeckou formuli opravili.

70.3 IRONMAN (1.9 km plavání – 90 km cyklistika – 21.1 km běh)
70.3 IRONMAN (1.9 km plavání – 90 km cyklistika – 21.1 km běh) | Foto: Jan Tománek

Jaká byla konkurence na světovém šampionátu?
Mistrovský závod 70.3 Ironman World Championship má striktní pravidla a velmi omezené kvalifikační možnosti pro start handicapovaných sportovců. Nominace je možná pouze ze tří akcí na světě vždy po jednom slotu a mými konkurenty měli být Američan Daniel Garcia a Čech Michal Šiška. Garcia svou účast odvolal a jeho slot byl využit pro domácího Pietera DuPreeze.

Jak probíhal závod, u kterého vám počasí úplně nepřálo?
Během plavecké části se mi podařilo udělat si náskok před druhým Šiškou a z vody jsem se dostal jako první. Vzhledem k mému rychlejšímu depu jsem byl na kole o několik minut dříve a svůj náskok jsem v úvodu cyklistické části ještě navyšoval. V dalším průběhu cyklistiky jsem náskok udržoval, ale již jsem ho nedokázal zvyšovat. Chladné počasí ani déšť mi moc nevadily, ale z mého pohledu byl velmi nepříjemný hrubý asfalt, který opravdu nejel podle představ. V běhu jsem cítil, že mám titul na dosah ruky, ale po technických problémech po leteckém transportu jsem se podvědomě bál, že technika selže. Proto jsem v podstatě až do cílové rovinky nepolevil a teprve když jsem viděl cílovou bránu, tak jsem zisku druhého titulu uvěřil.

Jan Tománek
Jan Tománek | Foto: Jan Tománek

Jaké byly pocity v cíli?
Byla to směsice pocitů a bylo to podstatně silnější, něž při zisku loňského titulu. Frustrace a beznaděj, kterou jsem cítil po zjištění závady na běžecké formuli a následně naděje po jejím opravení se proměnily v obrovskou euforii a nával radosti. Slavnostní ceremoniál a předání mistrovského dresu z rukou triatlonových legend Dava Scotta a Marka Allena byli pomyslnou třešničkou na dortu.

Jste profesionálním sportovcem nebo stále musíte chodit do práce?        V současné době jsem již profesionálem, kterého sport uživí, ale není to tak jednoduché. Provozování sportu je jen jednou stranou mince. Tou druhou je vrcholný sportovní marketing, zajišťování sponzorů a finančních prostředku na chod sezóny, což je spojeno s mnoha dílčími úkoly. Abych to lépe přiblížil, tak po zisku titulu sportovec Honza Tománek odpočívá, ale Honza Tománek manažer se snaží úspěch komunikovat směrem ven a v podstatě neustále řešit sportovní marketing a další dílčí cíle a projekty.

Jak moc je právě triatlon finančně náročný?
Jakýkoli sport na vrcholové úrovni je finančně velmi nákladný a u sportu handicapovaných to platí dvojnásob vzhledem k specifickému sportovnímu vybavení. Pokud budeme diskutovat pouze o tomto mistrovství světa v Jižní Africe, pohybujeme se v částce okolo 150 tisíc. Jenže zámořských závodu je ve světovém poháru v sezóně několik a tím pádem roční rozpočet dramaticky stoupá. Připočteme-li sportovní vybavení a amortizaci vozu, dostáváme se v ročním rozpočtu přes jeden milion korun.

 

Právě se děje

před 1 hodinou

Microsoft koupí za 19,7 miliardy dolarů firmu Nuance. Ta pomáhala vyrobit asistentku Siri pro Apple

Americký softwarový gigant Microsoft dnes potvrdil, že koupí společnost Nuance Communications, která se zabývá mimo jiné vývojem umělé inteligence a rozpoznávání řeči. Microsoft se snaží svou strategii přechodu ke cloudovým službám posílit i o odvětví zdravotnictví. Do hodnoty transakce 19,7 miliardy dolarů (430,3 miliardy korun) je zahrnut i čistý dluh.

Nuance asistovala společnosti Apple při spuštění osobního asistenta Siri a produkuje software, který se používá například v automobilovém průmyslu. Nuance i Microsoft nyní těží z rozmachu medicíny na dálku, neboť během pandemie covidu-19 se část styku s lékaři přesunula na internet. Produkty Nuance používá přes 55 procent amerických lékařů a 77 procent amerických nemocnic. 

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Stát zatím kompenzaci regionální dopravy nechystá, počká na stanovisko Evropské komise

Stát zatím kompenzace pro kraje za ztráty v regionální dopravě nechystá. Pro případná jednání s kraji o podpoře bude klíčový výsledek současných jednání s Evropskou komisí o kompenzacích pro železniční dopravce, pro které stát připravuje kompenzace až za 1,5 miliardy korun.

Pokud komise dotace pro dopravce schválí, bude stát jednat s kraji. To se podle ministerstva dopravy dá očekávat na konci května. Sdělil to dnes řekl mluvčí ministerstva František Jemelka. Kraje v minulých dnech oznámily, že loni na jízdném z veřejné dopravy ztratily 3,7 miliardy korun, žádají proto o pomoc stát.

Zdroj: ČTK
Další zprávy