Světová série RED BULL AIR RACE 2007

red
23. 3. 2007 13:34
Red Bull Air Race je mezinárodní série závodů konaných za účasti nejméně osmi pilotů a nejvíce šestnácti pilotů při každé akci.
Foto: Red Bull

Cílem je proletět vzdušnou dráhu, na níž jsou rozmístěny vzduchem naplněné sloupy, za co nejkratší dobu a nasbírat při tom co nejméně trestných bodů.

 

ZÁVODY

Air Race má následující fáze: trénink, kvalifikace, vyřazování a finále závodu. Kvalifikace se odehrává ve dvou mítincích (sessions).

Vyřazování sestává z jednoho mítinku.

Finále má čtyři úrovně: čtvrtfinále, semifinále, finále útěchy a finále.

O vítězi závodu se rozhoduje systémem "knokaut": dva jednotliví piloti spolu soutěží v "rozletech" (heats), i když v určitou dobu smí být na letové dráze pouze jeden pilot.

 

ZÁVODNÍ DRÁHA

Dráha závodu je dlouhá přibližně 1,4 km a je vyznačena řadou nafukovacích bran ("vzdušené brány").

Piloti musí při každém mítinku proletět předem určenou dráhu. Musejí proletět mezi rovnoběžnými vzdušnými branami v předem stanoveném pořadí a předem stanoveným způsobem, a to buď vodorovně (brány označené modře), nebo svisle (brány označené červeně); průletu ve svislé poloze se říká "průlet na ostří nože".

Foto: Red Bull

Pilot musí proletět slalomovou brankou tvořenou třemi jednotlivými vzdušnými bránami (říká se jim také překážky chicanes) a může si při tom vybrat, zda jimi proletí "naúzko" nebo "naširoko".

 

ZÁVODNÍ POŘADÍ

Závodní pořadí je pořadí, ve kterém piloti v každém mítinku poletí. Stanoví se vždy na základě výkonu v předchozím mítinku.

Pořadí je obrácené, takže nejpomalejší pilot z předchozího mítinku letí v příštím mítinku jako první a nejrychlejší pilot letí jako poslední. Kvalifikace sestává ze dvou kvalifikačních kol, započítává se lepší čas a  stanoví se tak výsledek kvalifikace.

Kvalifikace 1 podle časů pilotů při posledním tréninkovém mítinku.

Kvalifikace 2 podle časů pilotů při posledním tréninkovém mítinku.

Nejlepších 12 pilotů se může zúčastnit vyřazovacího mítinku.

Vyřazování podle časů pilotů ve výsledcích kvalifikace.

Finále závodu se zúčastní maximálně osm pilotů na základě vyřazovacího mítinku.

 

VZDUŠNÉ BRÁNY

Vzdušné brány jsou sestaveny dvěma způsoby: rovnoběžně, kde pilot musí proletět mezi dvěma bránami, nebo jako slalomová branka, kterou tvoří tři sloupy, mezi nimiž se musí pilot proplést.

Každá vzdušná brána je 20 m vysoká a jsou-li brány sestaveny rovnoběžně, je mezi každým párem mezera 10-14 metrů. Rozpětí křídel letadla je přibližně 8 metrů. Šířka brány je 10 metrů pro svislý průlet a 12 metrů pro vodorovný průlet.

 

MĚŘENÍ ČASU

Měření času se aktivuje, jakmile pilot překročí startovní čáru, a zastaví, když pilot protne cílovou čáru.

 

TRESTNÝ ČAS

Piloti mají za úkol proletět mezi vzdušnými branami po předem stanovené závodní dráze. Pokud ji neproletí správně, připočítávají se k jejich závodnímu času trestné vteřiny. Za vážnější porušení pravidel může být pilot diskvalifikován.

Foto: Red Bull

Trestné vteřiny se mohou připočítávat za nesprávný průlet některou vzdušnou bránou, nesprávný průlet slalomovou brankou, provedení obratu nesprávným způsobem a za dotek brány. Tyto trestné vteřiny se připočítávají k času pilota na konci každého kola.

Nesprávný průlet vzdušnou bránou
Pilot dostává 3 trestné vteřiny, jestliže:
proletí bránou nebo překážkou příliš vysoko,
provede nesprávný průlet svisle nebo vodorovně,
provede svislý průlet na nesprávné straně. Stane se tak, jestliže pilot nakloní letadlo vlevo, přestože mělo být nakloněno vpravo, nebo je nakloní vpravo, i když mělo být nakloněno vlevo.

Nesprávný obrat
Jestliže pilot neprovede obrat správně, dostává 3 trestné vteřiny.

Dotek brány
Deset trestných vteřin se připočítá, jestliže se pilot:
dotkne sloupu křídlem nebo vrtulí (je-li takové dotknutí hodnoceno jako nebezpečné, může vést k diskvalifikaci).

 

DISKVALIFIKACE

Pilot může být diskvalifikován za nebezpečné létání nebo jestliže neproletí dráhu správně.

Nebezpečné létání
jakákoli forma nebezpečného létání
nebezpečné přiblížení
let příliš nízko
překročení linie prostoru pro diváky

Foto: Red Bull

Nedodržení dráhy
odchylka od předepsané dráhy
neprovedení předepsaného obratového manévru

 

POROTA

Porotu (jury) závodů tvoří minimálně tři rozhodčí, oficiálně nazývaní pořadatelé (stewards), kteří kontrolují, zda piloti správně prolétávají branky a provádějí manévry. Hlavní rozhodčí uděluje trestné vteřiny. O diskvalifikaci rozhoduje ředitel závodu.

 

VÍTĚZ ZÁVODU

Vítězem je pilot, který se umístí jako první ve finálovém (posledním) "rozletu" finále závodu. V případě nepříznivého počasí si komise vyhrazuje právo vynechat kvalifikaci, vyřazování nebo mítinky závodu.

 

VÍTĚZ SVĚTOVÉ SÉRIE RED BULL AIR RACE WORLD SERIES CHAMPION

Vítězem světové série Red Bull Air Race se stává pilot, který v daném roce nasbírá nejvyšší celkové skóre na základě minimálního povinného počtu závodů. V roce 2007 musí pilot závodit v deseti ze dvanácti závodů Red Bull Air Race, aby mohl získat titul World Series Champion.

 

BODY ZA UMÍSTĚNÍ

Po každém závodě Red Bull Air Race se udělují body za umístění, které na konci sezóny rozhodují o vítězi světové série, takto:

1. místo 6 bodů
2. místo 5 bodů
3. místo 4 body
4. místo 3 body
5. místo 2 body
6. místo  1 bod
7. místo 0 bodů
8. místo 0 bodů

Umístění družstva
Základem pro každoroční hodnocení světové série Red Bull Air Race je celkový počet bodů získaných piloty určitého družstva za jednotlivé závody. Družstvo s nevyšším počtem bodů se stává vítězem a získává cenu pro vítězné družstvo "Red Bull Air Race World Series Team Trophy". Je-li výsledek nerozhodný, vítězí družstvo s vyšším počtem vyšších umístění.

 

PILOTI

V roce 2007 se světové série závodů Red Bull Air Race zúčastní čtrnáct pilotů. Noví piloti, kteří se chtějí zúčastnit světové série, se musejí zúčastnit kvalifikačního soustředění Air Race, které se pořádá na konci sezóny.

 

Právě se děje

Další zprávy