Čtyřiadvacetihodinový závod je náročnou kombinací rychlosti a vytrvalosti, která si vyžaduje automobily vskutku speciální.
Královskou třídou jsou vozy LMP1, které dosahují rychlostí nad 350 km/h, ale přitom jsou schopné za 24 hodin ujet úctyhodných pět tisíc kilometrů.
Poprvé v historii závodu se mezi elitu propracoval český tým. Stáj manažera Antonína Charouze postavila na start prototyp Lola-Judd s piloty Janem Charouzem, Malajcem Alexem Yoongem a Stefanem Mückem z Německa.
Lola je v motoristickém sportu známý pojem. Britský výrobce závodních speciálů oslaví příští rok padesáté výročí od založení.
Bývalý pilot F1 Alex Yoong: Na Le Mans se těším
Jezdec české stáje pro Le Mans
odpovídal v Praze on-line
na otázky čtenářů Aktuálně.cz
ČESKÉ BARVY ZBROJÍ NA LE MANS
V dílnách v Huntingtonu se vyráběla úspěšná auta pro F1, F2, F3 a také monoposty pro zámořskou sérii CART. Dílny byly výhradním dodavatelem vozů pro Formuli 3000 a nyní staví stroje pro A1 GP. Stáj Škoda Charouz Racing System je továrním týmem britské značky.
Speciál je poháněn motorem značky Judd. Ten si mohou fanoušci motoristického sportu pamatovat jako agregát monopostů F1 na přelomu 80. a 90. let minulého století. Poháněl například Williams, Lotus, Ligier či March.
Desetiválec o obsahu 5,5 litru a výkonu 630 koní letos nasadí hned několik stájí. Vedle týmu Antonína Charouze budou stejně znít například sportovní prototypy Pescarolo či Dome.
Vůz je obut do pneumatik Michelin. Francouzský výrobce je v Le Mans hlavním dodavatelem gum pro sportovní prototypy. Pouze šest vozů z šestadvaceti z obou tříd (LMP1 a LMP2) má jiné obutí.
Česká stáj je jednou z těch, které mají tovární pneumatiky k dispozici po celou sezonu. V boxech je tedy přítomen i technik francouzského výrobce.
Lola B07/17 Judd
Motor
- JUDD GV5.5 S2
- Typ: desetiválec s rozevřením 72°
- Obsah: 5496 cm3
- Výkon: 630 koní při 7000 ot./min.
- Maximální výkon: 8500ot./min
Převodové ústrojí
- Šestistupňová poloautomatická sekvenční převodovka Lola HT
Podvozek a zavěšení
- Uhlíkový monokok Lola
- Přední a zadní zavěšení z oceli, odpovídající požadavkům leteckého průmyslu
- Rychle nastavitelný přední a zadní stabilizátor
- Plně nastavitelné nezávislé zavěšení
Elektronika
- Veškerá elektronika instalována z důvodu bezpečnosti, spolehlivosti a dostupnosti přímo do monokoku
- Přední světlomety a zadní brzdová světla
- Elektricky ovládaná zpětná zrcátka
- Vysoce výkonná baterie DMS RT40 pro starty pohonné jednotky
- Posilovač řízení Kyaba
Brzdy
- Uhlíkové kotouče Hitco se čtyřpístovými hliníkovými brzdiči AP Racing brzdiči vpředu i vzadu
- Průměr: 380 mm vpředu i vzadu
Kola a pneumatiky
- Pneumatiky 335/660 x 18" vpředu a 360/735 x 18" vzadu