Slavné Le Mans plné Čechů. Uspějí?

Radek Vičík Radek Vičík
15. 6. 2007 8:44
Čtyřiadvacetihodinovku pojede český tým i čeští jezdci
Jan Charouz za volantem Loly-Judd při deštivé druhé části kvalifikace na 24 hodin v Le Mans.
Jan Charouz za volantem Loly-Judd při deštivé druhé části kvalifikace na 24 hodin v Le Mans. | Foto: BPA/Martin Straka

Praha - Jako mají žokejové Trojkorunu, tak automobiloví závodnici uznávají trojici špičkových závodů: Velkou cenu Monaka F1, zámořských 500 mil v Indianapolis a vytrvalostních 24 hodin v Le Mans.

75. ročník posledně jmenovaného podniku startuje ve Francii v sobotu v 15:00 a letos přilákal nevídanou českou účast.

Foto: Aktuálně.cz
Vše o 24 hodin v Le Mans
Speciál Aktuálně.cz o atraktivním vytrvalostním závodě.
Všechny novinky a zajímavosti včetně videoreportáží
 

V elitní třídě sportovních prototypů LMP1 se po poprvé v historii objeví vůz s českou vlajkou u startovního čísla. Manažer Antonín Charouz se dohodl s firmou Lola a nasazuje tovární speciál Lola B07/17 s morem Judd.

Ve voze se budou střídat Jan Charouz, který je v 19 letech nejmladším účastníkem závodu,  malajský expilot F1 Alex Yoong a bývalý jezdec DTM Stefan Mücke z Německa.

Tomáš Enge u vozu Aston Martin DBR9, s nímž absolvuje závod 24 hodin Le Mans.
Tomáš Enge u vozu Aston Martin DBR9, s nímž absolvuje závod 24 hodin Le Mans. | Foto: BPA/Prodrive
VIDEO: Enge před Le Mans: Chyba a je konec 

Tým i jeho jezdci jsou s výjimkou Yoonga v Le Mans nováčky, takže cíle si nekladou vysoké.

"Naším hlavním úkolem je vidět v neděli v patnáct hodin šachovnicový prapor," uvedl Antonín Charouz.

Pokud by se vůz podařilo dostat do cíle, bylo by podle něj výborně dostat se do první desítky.

"Umístění v první šestce by bylo snové," dodal šéf týmu, který startuje pod hlavičkou Škoda Charouz Racing System.

Alex Yoong však varuje před přílišným optimismem. "Le Mans je velmi specifický závod. Nikdo tu nevyhrál hned na první pokus. Ale v týmu pana Charouze vidím velké pokroky. Dokonce tu některé věci fungují lépe než ve stáji zkušeného Jana Lammerse, za kterou jsem jel loni," chválil bývalý pilot F1.

Zvenku Rusové, uvnitř Češi

Nejsilnější české zastoupení v jezdeckém poli nabízí třída sportovních vozů LMGT1. Tým Convers Menx sice nastupuje pod hlavičkou Ruska, ale jedná se v podstatě o stáj českou. Vždyť i dva ze tří pilotů jsou tuzemští.

Do Ferrari F550 Maranello usednou Robert Pergl a Tomáš Kostka a spolu s nimi pojede Rus Alexej Vasiljev.

Foto: Aktuálně.cz

Také tato parta chce především dojet. "Náš cíl pro tento závod je vcelku jednoduchý, chceme dokončit závod, což se loni po nehodě nepodařilo. Spolehlivost vozů a jezdců je klíčová," uvedl technický ředitel stáje Convers Menx Ivo Horn.

Mnohem větší ambice má Tomáš Enge. Jediný český pilot formule jedna se v Le Mans představuje už pošesté. V předchozích v pěti letech zajel ve své třídě LMGT1 pokaždé nejrychlejší čas v kvalifikaci.

Na okruhu Circuit de la Sarthre usedne třetí po sobě do Astonu Martin DBR9 a rád by navázal na rok 2003, kdy s Ferrari svoji třídu vyhrál.

"Jednoznačně chci být nejlepší mezi vozy GT1. Bude to třetí start Astonů v řadě, přičemž vždy jsme byli nejrychlejší, ale výhra nám pokaždé unikla. Věřím, že teď se to podaří. Jenže to bude velmi těžké. Kromě tradičních soupeřů, amerických továrních Corvett, přibyla další kvalitní konkurence," přemítá Enge.

Start českého jezdce visel na vlásku. Koncem března měl vážnou havárii v závodě zámořské série ALMS v St. Petersburgu. Se zarputilostí sobě vlastní se ze šrámů dokázal vylízat a jak sám říká, cítí se jako znovuzrozený.

V Le Mans pojede opět s "bondovským" číslem 007 a spolu s bývalým pilotem F1 Johny Herbertem a zkušeným jezdcem sportovních vozů Peter Koxem z Nizozemska.

Jaroslav Janiš se Spykerem při tréninku na závod 24 hodin v Le Mans.
Jaroslav Janiš se Spykerem při tréninku na závod 24 hodin v Le Mans. | Foto: BPA/Martin Straka

Také v nejnižší třídě, slabších sportovních vozech LMGT2, se bude prezentovat česká vlajka. Jaroslav Janiš pojede v barvách továrního týmu Spyker s vozem C8 Spyder.

Malá nizozemská automobilka, která se angažuje i ve formuli jedna, nasadila hned dva vozy. V tom Janišově pojedou ještě ostřílený Nizozemec Mike Hezemans a Jonny Kane z Velké Británie.

"V Le Mans jedu úplně poprvé, proto je vše pro mě novou zkušeností. Musím říct, že trať je velice pěkná s extrémně dlouhými rovinkami a není tak náročná na řízení," liboval si Janiš po prvních testech.

Prototypům vládne nafta

V absolutním pořadí se čeká velký souboj továrních týmů Audi a Peugeot. Díky pravidlům se do Le Mans vyplatí přivézt automobily jezdící na naftu.

Audi s modelem R10  loni slavilo první triumf dieselu ve slavné čtyřiadvacetihodinovce a na vítězství myslí i letos.

Pomoci k sedmému vítězství za posledních osm má německé automobilce i rekordman, sedminásobný vítěz závodu Tom Kristensen.

Rekordman v počtu vítězství ve čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans Tom Kristensen za volantem Audi R10 při první části kvalifikace na 75. roční tohoto závodu.
Rekordman v počtu vítězství ve čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans Tom Kristensen za volantem Audi R10 při první části kvalifikace na 75. roční tohoto závodu. | Foto: Audi

Dán je na tom podobně jako Tomáš Enge. Také on měl na jaře vážnou havárii, ale na rozdíl od českého závodníka se do kokpitu závodního vozu posadil až při závěrečných testech na Le Mans.

Dieselový motor pohání i novinku na startovním roštu, Peugeot 908 HDi FAP. Francouzský výrobce je plný odhodlání porušit dosavadní hegemonii Audi.

K dispozici má sextet zkušených borců, vždyť všichni už seděli za volantem formule jedna. A  nejslavnější z nich, Jacques Villeneuve, má doma dokonce titul mistra světa.

Kvalifikaci ovlivnil déšť

Posádka české stáje Škoda Charouz Racing System s vozem Lola/Judd obsadila v kvalifikaci 11. místo. Ve čtvteční druhé části se kvůli dešti pořadí po středě neměnilo. Tým se může pochlubit třetí největší absolutní rychlostí, lepši byla jen dvě Audi.

"Naše časy jsou velmi konkurenceschopné. Auto je výborně připravené a podobně jako na suchu i v dešti velmi příjemně ovládá. Každým kolem jsem cítil zlepšení," řekl po kvalifikaci spokojený Yoong.

Déšť nejvíce limitoval Tomáše Engeho, jehož tým zůstal až na desátém místě ve své třídě. Ještě hůře dopadli jezdci od Convers Menxu, kteří skončili mezi stroji LMGT1 poslední, patnáctí.

Janišův Spyker je mezi sobě rovnými devátý, na první vůz nizozemské stáje ztratil necelou vteřinu. V absolutním pořadí se radoval domácí Peugeot, jehož vůz se startovním číslem 8 o půl vteřiny porazil Audi.

Výsledky - kvalifikace:
1. Team Peugeot Total (Lamy/Sarrazin/Bourdais; Peugeot 908 Hdi FAP) 3:26.344, 2. Audi Sport North America (Capello/Kristensen/McNish; Audi R10 TDI) -0.572, 3. Team Peugeot Total (M. Gené/Minassian/Villeneuve; Peugeot 908 Hdi FAP) -1.380, 4. Audi Sport North America (Biela/Pirro/Werner; Audi R10 TDI) -1.957, 5. Audi Sport Team Joest(Luhr/Premat/Rockenfeller; Audi R10 TDI) -3.392, 6. Pescarolo Sport (Collard/Bouillion/Dumas; Pescarolo Judd) -7.246,
7. Courage Competition (Gounon/Moreau/Johansson; Courage LC70 AER) -8.827, 8. Rollcentre Racing (Barbosa/Hall/Short; Pescarolo Judd) -9.215, 9. Racing For Holland (Lammers/Hart/Bleekemolen; Dome S101.5 Judd) -9.316, 10. Creation Autosportif Ltd (Campell-Walter/Ortiz/Nakano; Creation Judd CA07) -9.935, 11. Škoda Charouz Racing System - Lola/Judd (Yoong/Mücke/Charouz; Lola B07/17 Judd) -11.3931,... 34. (10. v LMGT1) Aston Martin Racing (Enge, Herbert, Kox; Aston Martin DBR9) -29,370, 46. (15. v LMGT1) Convers Menx Team (Pergl/Vasiljev/Kostka; Ferrari 550 Maranello) -42,744, 49. (9. v LMGT2) Spyker Squadron (J. Janiš, Hezemans, Kane; Spyker C8 Spyder GTR2) -45,254.

O tom, jak si čeští závodníci i ostatní účastníci čtyřiadvacetihodinovky v Le Mans povedou, se může přesvědčit od soboty 15:00 do neděle 15:00, kdy bude probíhat na stránkách Aktuálně.cz ON-LINE přenos závodu - více ZDE.

 

Právě se děje

Další zprávy