FIA na rozdíl od sesterské motocyklové federace umožnila občanům Ruska a Běloruska i po agresi na Ukrajinu závodit na svých akcích, ale stanovila si řadu podmínek, které se odvíjí od doporučení mezinárodního olympijského výboru.
Mezi ně patří zákaz užívání státní vlajky a dalších symbolů na vozech, kombinézách i sociálních sítích, piloti budou závodit pod neutrální hlavičkou a na stupních vítězů neuslyší svoji hymnu. To vše jako odpověď na válečné běsnění na Ukrajině.
Ovšem Rusinov, který vede jeden ze špičkových týmů nižší prototypové kategorie LMP2, se proti krokům federace ohradil. O víkendu je na sociálních sítích tvrdě kritizoval. "Dnes jsem já, pilot ruského týmu G-Drive Racing, odmítl akceptovat diskriminační podmínky FIA," uvedl 40letý Rus.
"Vztyčili jsme ruskou vlajku, slyšeli a zpívali jsme ruskou hymnu. V zájmu svých fanoušků, v zájmu svých kolegů z týmu a sportovní cti tento dokument nepodepíšu. Raději nejezdit vůbec," dodal Rusinov.
Tým G-Drive vznikl z francouzské stáje TDS Racing a pravidelně se účastní vytrvalostních podniků. Sám Rusinov se v jeho barvách stal roku 2015 nečekaně mistrem světa třídy LMP2, o dva roky později vyhrál seriál European Le Mans Series a předloni Asian Le Mans Series.
Letos stáj v MS počítala s jedním vozem pilotovaným ruským expilotem F1 Daniilem Kvjatem, Rakušanem Rene Binderem a Jamesem Allenem z Austrálie. Vedle toho chtěl G-Drive nasadit v Le Mans ještě druhý speciál.
Právě kvůli nejistotě ohledně startu Rusů pořadatelská organizace ACO dlouho oddalovala podání přihlášek a otevřela jej až v pondělí.
Vedle nesouhlasu se zákazem užití ruské vlajky a hymny může k důvodům, proč se G-Drive rozhodl stáhnout z mezinárodní scény, patřit komplikovaná situace jejich velkého sponzora, plynárenského gigantu Gazprom.
Navíc odstřihnutí velké části ruských peněžních ústavů od platebního systému SWIFT komplikuje převod peněz z Ruska do Evropy a tím i financování závodění. "Nyní zvažujeme různé možnosti projektů rozvoje motorsportu u nás," naznačil další plány Rusinov.