Red Bull Air Race:Tohle prostě musíte znát

red
23. 3. 2007 14:22
Mluvíte-li nebo píšete-li cokoli o závodech Red Bull Air Race, nepoužívejte slovo "letecká akrobacie"
Foto: Red Bull

Pilotům neříkejte "letečtí akrobati", ale "závodní piloti", místo "akrobatické létání" používejte pojem "letecké závody".

Někdy není možné se těmto pojmům zcela vyhnout, protože schopnosti a předpoklady pilotů zahrnují "leteckou akrobacii" a mnoho cen získali při "soutěžích v akrobatickém létání", snažte se však tyto pojmy nepoužívat zejména ve spojení s Air Race.

"Air Show" versus "Air Race"

O závodech se nikdy nezmiňujte jako o Air Show (letecké přehlídce). Je to něco zcela jiného a my se chceme od tradičních "leteckých přehlídek" nebo "leteckých dnů" odlišovat. "Air Race" je náročný podnik v oboru motorového létání, vyžadující vysoké výkony.

Manévry

Protože se od pilotů nepožadují žádné specifické "manévry" (kromě obratu), nepoužívejte toto slovo při popisech závodů, pokud se nezmiňujete o "manévru při obracení".

Dříve se používal popis "Piloti musejí provést řadu obtížných akrobatických manévrů". Tento popis je třeba odstranit a místo něho se uvádí věta: "Piloti musejí proletět náročnou závodní dráhu ve vzduchu za co nejkratší dobu."

Myšlenka Air Race

Nápad na uspořádání závodů Red Bull Air Race pochází od týmu "sports idea think-tank".
 
Koncepce "Air Race" je často připisována Peterovi  Besenyeimu. Není to však tak docela pravda, i když Peter pomohl s úpravou konceptu, původní nápad pochází od týmu "sports idea think-tank".

Foto: Red Bull

Vývoj myšlenky Air Race můžete popisovat takto: "Nápad na Red Bull Air Race vznikl v roce 2001 a přišel s ním tým "sports idea think-tank", který již vymyslel mnoho zajímavých sportovních akcí na celém světě. Cílem bylo uspořádat zcela nový letecký závod, který vyzkouší schopnosti nejlepších světových pilotů. Společnost Red Bull chtěla vytvořit závod ve vzduchu, aby při něm nešlo pouze o rychlost, ale také o přesnost a dovednosti.

Šlo o to, postavit zvláštní závodní dráhu, kterou by piloti museli proletět vysokou rychlostí. Společnost Red Bull se potom obrátila na dvojnásobného mistra světa v letecké akrobacii Petera Besenyeie z Maďarska a jeho znalosti a zkušenosti pomohly při dotvoření koncepce závodů."

Vzdušné brány

Vzdušné brány (Air Gates) jsou vysoké 20 metrů. Brány sestavené ze tří samostatných sloupů se nazývají "slalomové branky" (slalom gates).

Terminologie závodů

Závodní dráhu (race track) nazývejte raději "dráha" než "trať"

Závody Air Race mají tyto fáze: trénink, kvalifikace, vyřazování a finále závodů.

Foto: Red Bull

Finále závodů má 4 úrovně: čtvrtfinále, semifinále, finále útěchy a finále.

Při popisech závodů nepoužívejte slovo "kolo" (round), raději používejte "mítink" (session). Takže také "kvalifikační mítink" nebo "vyřazovací mítink".  

Nejvyšší napětí: knokautový systém

Ve své třetí sezóně nasazuje Red Bull Air Race laťku ještě výše. Aby byly závody ještě napínavější a náročnější, musí se piloti v tomto ročníku vyrovnat s novým "knokautovacím" způsobem vyřazování.

V řadě vyřazovacích závodů budou postaveni vždy dva piloti proti sobě v individuálním závodě s časem a pouze rychlejší z nich postoupí.

V předchozích letech kvalifikace pouze určovaly startovní pořadí pilotů v závodě. Od roku 2007 však budou piloti při kvalifikacích, které se uskuteční v den předcházející závodu, pod dvojí palbou, protože pouze dvanáct nejrychlejších se dostane do finále v den závodu.

Foto: Red Bull

Proces vyřazování bude v den závodů dokonce ještě náročnější.

Nejprve se utká 12 postoupivších pilotů o místo v jednom z osmi čtvrtfinálových závodů a zároveň se budou snažit dosáhnout co nejkratšího času a co nejméně trestných vteřin, aby získali co nejlepší startovní postavení pro další fázi. "Bude to dramatické," řekl španělský pilot Alejandro Maclean.

Umístění ve vyřazovací fázi určí pořadí na startu ve čtvrtfinále. Nejrychlejší pilot se utká ve čtvrtfinále s osmým nejrychlejším, druhý nejrychlejší se sedmým, třetí se šestým a čtvrtý s pátým.

Piloti z každé dvojice poletí ve svém přímém souboji bezprostředně po sobě a vítěz postoupí do semifinále.

Semifinále je pak podívaná, ve které se utkají dva neporažení z "knokautovací" fáze. "Bude to pro naše piloty obrovsky náročné, protože finalisté poletí každý den čtyřikrát," řekl ředitel pro leteckou část závodů (Aviation Director) Heinze Moeller.

 

Právě se děje

Další zprávy