Irova tragédie připomněla, že rallye je nebezpečná. Monstra skupiny B zabíjela ohněm

Radek Vičík Radek Vičík
14. 4. 2023 7:56
Smrt Craiga Breena při testech před Chorvatskou rallye bylo prvním úmrtím člena závodní posádky ve spojitosti s MS po 17 letech. Bezpečnost soutěží se posunula mílovými kroky kupředu. Byly totiž doby, kdy se umíralo často.
Největším nebezpečím pro piloty a navigátory rallye jsou havárie v lese.
Největším nebezpečím pro piloty a navigátory rallye jsou havárie v lese. | Foto: Jaanus Ree / Red Bull Content Pool

Automobilové soutěže jsou vedle závodů do vrchu a motocyklovými závody na přírodních tratí tou nejnebezpečnější motoristickou disciplínou. Nikde jinde nejsou závodníci či posádky ochotní se řítit  po běžných cestách mezi domy, stromy a patníky někdy i více než dvěstěkilometrovou rychlostí.

Tým Hyundai zatím neuvedl podrobnosti chorvatské tragédie, ale i přes toto neštěstí se bezpečnost rallyových speciálů extrémně zlepšila. Před Breenem, který se zabil při testech, byl podnik MS naposledy osudný Němci Jörgu Bastuckovi v roce 2006 na Katalánské rallye. Jenže tehdy navigátora při výměně kola porazil Brit Barry Clark, který dostal nezvladatelný smyk.

Přímo v kabině našel svůj osud o půl roku dříve britský kopilot Michael Park, jenž nepřežil havárii vozu Estonce Markko Märtina v poslední rychlostní zkoušce Britské rallye. "Park nebyl můj navigátor, já byl jeho jezdec," ocenil svého parťáka otřesený řidič Peugeotu, jehož vůz tehdy narazil do stromu.

Skupina B: rychle a vražedně

Breen se ve čtvrtek stal dvacátou obětí v rámci světového šampionátu. Černou pověst si v polovině osmdesátých let minulého století vysloužila brutálně výkonná monstra skupiny B. Sice nepřinesla největší počet obětí, ale havárie z této éry byly spektakulární.

Extrémně lehké výkonné speciály přinesly velké oživení zájmu o světový šampionát, ale také řadu neštěstí. Problémem vozů byla skutečnost, že se chovaly nepředvídaně. Stačila drobná jezdecká chyba nebo nerovnost na silnici a bylo zaděláno na malér.

Peugeot 205 T16 patřil mezi výkonné vozy skupiny B.
Peugeot 205 T16 patřil mezi výkonné vozy skupiny B. | Foto: Peugeot

Největším nebezpečím byl oheň. Kombinace rozpáleného turbodmychadla, kevlarové karoserie a prasklé palivové nádrže znamenala okamžitý požár. Vozy shořely během několika desítek sekund, aniž by bylo možné posádku nějak zachránit.

Zvlášť, když jako posádka Henri Toivonen - Sergio Cresto vyletěla na Korsice ze silnice a z hustého porostu byl vidět jen kouř z ohnivého pekla. Finsko-americká dvojice zahynula v květnu 1986 na Korsické rallye. Stalo se tak přesně rok poté, co ve stejném podniku zemřel jiný pilot Lancie Attilio Bettega.

Ohořelé zbytky Lancie posádky Toivonen - Cresto:

V ohrožení nebyly jen životy jezdců, v sázku je dávali také diváci. Temperamentní fanoušci z jihoevropských zemí vytvářeli kolem trati dlouhé špalíry, které se rozevíraly jen při průjezdu vozů.

Bylo tak pouze otázkou času, kdy dojde k neštěstí s "civilními" oběťmi. Domácí jezdec Joaquim Santos se na Portugalské rallye 1986 snažil s Fordem RS200 skupiny B jedním takovým špalírem projet. Jenže se mu to nepovedlo, vjel mezi lidi. Výsledkem byli tři mrtví a více než třicet zraněných.

Velmi tragický ročník 1986 byla také poslední, kdy "béčka" mohla v šampionátu závodit. Množící se havárie a tragédie nejen v tomto seriálu přivedly vedení světového motorsportu k jejich zrušení.

Ještě do konce osmé dekády minulého milénia přišlo v rámci MS o život dalších šest jezdců či spolujezdců. Pak se, podobně jako ve formuli 1 po úmrtí Ayrtona Senny, ve světě rallye výrazně zlepšila bezpečnost. Ale jak stojí na každé vstupence na závody "motorsport je nebezpečný" a zvlášť v soutěžích číhá riziko za každou zatáčkou.

 

Právě se děje

Další zprávy