Loprais udržel vedení i v den svých 43. narozenin. Za nejrychlejším Janusem van Kasterenem z Nizozemska zaostal o 11:09 minuty. V průběžném pořadí na něj však má náskok 26:54 minuty.
Téměř 50 minut ztratil Martin Macík, přesto je nadále průběžně čtvrtý. Přiblížil se mu ale dnes třetí Valtr. Stejně jako Macík na 136 kilometrech nabral ztrátu i Nizozemec Martin van den Brink.
"Dneska jsem bojoval za všechny kluky, za celý tým. Hlavně za mechaniky, kteří se dva dny nadřeli, aby dali auto dohromady. Čekala nás technická rozbitá trať, nechyběla ani řečiště. Zase jako stvořená pro Tatru. Bylo to rozbité i v rychlých pasážích, takže občas ty velké rány bolely," popsal své pocity Valtr, pilotující Tatru Phoenix v barvách týmu Tatra Buggyra ZM Racing,
"Nebudeme lhát, nepovedlo se to," řekl o dnešní etapě Macík. Až do osudového místa, kde zapadl, jel výborně. Na 136. kilometru ale ztratil podle oficiálního webu rallye 53 minut.
Podle Macíka to bylo o něco později a "zasekl" se tam na hodinu. "Na 160. kilometru měla končit voda. Byl tam velký přejezd řeky, my jsme ji zdolali, vyjeli jsme na takový ostrůvek. Byli jsme tam první, což byl hlavní problém. Otočili jsem se tam, zvolili cestu, po 70 metrech jsme spadli do velké díry ve vodě a tak jsme zůstali viset," uvedl pilot týmu MM Technology.
Zpět na trať se Macík dostal jen díky pomoci soupeřů v čele s Mitchelem van den Brinkem a Valtrem. "Museli jsme spojit asi osm lan, abychom se mohli vytáhnout. Zkusíme zabojovat, ale tohle je bohužel pro nás prohraný Dakar. Kvůli takové blbé chybě," řekl Macík.
Tragédie za dunou
Muž, který byl identifikován jako italský turista, se v okamžiku neštěstí nacházel za dunou skrytý výhledu pilota. Zraněním podlehl při transportu záchranářským vrtulníkem do nemocnice. Pořadatelská společnost A.S.O. oznámila, že zahájila vyšetřování nehody.
Podle dostupných údajů při Rallye Dakar přišlo od roku 1979 o život zhruba osm desítek lidí, přesný počet úmrtí se podle různých zdrojů liší. Závodníků bylo 27, ostatní byli členy doprovodu, novináři a diváci. V roce 1986 nepřežil v průběhu závodu havárii vrtulníku zakladatel dakarské rallye Thierry Sabine.
Motocyklový jezdec Martin Michek zajel devátý čas a po vyrovnání svého nejlepšího výsledku v kariéře na slavné soutěži se v průběžném pořadí posunul na 12. místo. V čele je i nadále Skyler Howes z USA, který byl dnes třetí.
Čtyřiatřicetiletý Michek měl před pondělním dnem volna zdravotní problémy. V nedělní etapě si pochroumal pravou nohu, do druhé části rallye ale vstoupil ve velkém stylu.
Na 358 kilometrech rychlostní zkoušky zaostal za nejrychlejším Lucianem Benavidesem z Argentiny jen o 9:58 minuty. Devátým místem zopakoval kariérní maximum. Stejný etapový výsledek zaznamenal člen týmu Orion Moto Racing Group vloni a celkově popáté se vešel do první desítky.
Původně ve výsledkové listině figuroval dokonce na sedmém místě, ale organizátoři po několika hodinách pořadí upravili, podle informací z Michkova týmu zřejmě na základě časových kompenzací u jezdců, kteří pomáhali na trati jiným účastníkům.
"Sedmé místo v etapě je až neuvěřitelné po tom, co mám trochu problém s naraženým kotníkem na pravé noze. Ráno mě museli dostat do bot mechanici, skoro až násilím jsme to tam nasoukali," uvedl Michek ještě před úpravou výsledků na sociálních sítích.
Etapa se mu líbila. "Chvilku jsme se brodili v takové řece, vodu jsme měli až po motor. Fakt moc hezká a rychlá trasa. Je to mé životní etapové maximum. Fakt neuvěřitelné, krásný výsledek. Ještě máme pět dní před sebou, musím dát dohromady hlavně nohu," dodal Michek s tím, že jej lékařská péče čeká opět v bivaku.
Podle Davida Pabišky nebyl itinerář dnešní etapy úplně dokonalý. "Dnešní etapa byla podle mě hodně nebezpečná. Na trati byly připraveny nástrahy, které mnohdy nebyly ani značené v roadbooku. Těším se na tuto část Rallye Dakar, protože je mi více sympatičtější a přirozená. Bohužel dnes se opravdu, jak se říká, nedalo jet na plný plyn. Po předchozím pádu se cítím už dobře, zub mám taky ošetřený, takže vyhlížím další etapy," řekl zkušený motocyklový závodník, který je průběžně čtvrtý v kategorii závodníků bez asistence.
Prokop se popral s průjezdem vody
Prokop ve Fordu dnes za nejrychlejším Sébastienem Loebem z Francie zaostal o 17:34 minuty. Jeho pozice v průběžném pořadí se nezměnila, osmý Brian Baragwanath z JAR ale snížil ztrátu na pilota týmu Orlen Benzina na 150 sekund.
"Největší výzva dneška byla voda, ráno hodně pršelo. Jelo se hodně rychle, ale na měkkém podkladu, kdy odpor byl obrovský a hodně to klouzalo," uvedl Prokop. V jedné části testu měli jezdci potíže s přebroděním vody. "Už z dálky bylo vidět, že je tam problém. Visely tam vrtulníky, byla tam auta organizátorů a spousta zapadlých aut místních lidí. My jsme ale museli řeku projet, takže jsem dal jen plný plyn," řekl Prokop. Podobnou nepříjemnost řešil znovu o 50 kilometrů dál.
Posádka také jednou lehce zaváhala při navigaci. "V poušti byl navigační bod strom. My jsme našli jiný a špatně jsme odbočili. Trošku smůla, ale zvládli jsme to," oddechl si. Teď už se těší do pouště Rub al-Chálí.
"Ve středu nás čeká dlouhý přesun. Konečně sjedeme z této nadmořské výšky a Shrek už snad bude mít zase trošku síly," dodal Prokop, jehož Ford s atmosférickým motorem ve vyšších nadmořských výškách za konkurenty zaostává.
V čele je i nadále Attíja, který dnes zajel až osmý čas. I tak navýšil svůj náskok na nejbližšího pronásledovatele, kterým se nově stal Brazilec Lucas Moraes. Dosud druhý Jihoafričan Henk Lategan ztratil přes 51 minut a klesl na čtvrtou pozici. Na třetí místo se dostal Loeb.
Sainz nakonec musel odstoupit
Dnes potkala trojnásobného vítěze v kategorii automobilů, Španěla Carlose Sainze, další těžká nehoda. Dvojnásobný mistr světa v rallye se asi šest kilometrů po startu se svým Audi převrátil po skoku z písečné duny na střechu.
Sainz i jeho spolujezdec Lucas Cruz vystoupili z vozu bez zranění. Přesto zamířili do nemocnice v Rijádu na vyšetření. Podle pořadatele si však šedesátiletý španělský jezdec během cesty vyžádal u pilota návrat k poničenému automobilu, aby zkusil pokračovat. Nakonec ale musel vzdát a odstoupit. Jak uvedli organizátoři, pokračovat mu znemožnily přetrvávající bolesti na pravé straně hrudníku.
Automobilový jezdec Martin Prokop dnes obsadil 14. místo a v průběžném pořadí je sedmý.
Sainz vyhrál první etapu letošního ročníku a soutěž vedl ještě po druhém dnu. Pak ale nabral ztrátu a v šesté etapě měl navíc nehodu, po které se propadl pořadím ještě více. V nedělní etapě dojel opět první, ale kvůli penalizaci o vítězství přišel.
Po pondělním volnu patřilo Sainzovi v celkovém pořadí až 100. místo se ztrátou přes 29 hodin na vedoucího obhájce prvenství Násira Attíju z Kataru.
Tovární tým Audi přišel už dříve o francouzskou hvězdu Stéphanea Peterhansela. Čtrnáctinásobný vítěz Dakaru skončil v soutěži po havárii v šesté etapě.