New York - I když má Sprint Cup NASCAR celkem 36 závodů, až nyní přišla desítka klíčových. V neděli v Loudonu ve státě New Hampshire se odjel druhý závod úvodního kola play off toho šampionátu.
Závody na oválech a play off? Dobrá, na motocyklu to lze ještě chápat, vždyť na vyřazovacích jízdách je postaven třeba celý princip plochodrážní Zlaté přilby v Pardubicích. Jenže na asfaltu, kde vozy překračují běžně rychlost 300 km/h, je to věc nevídaná.
Mezi 43 jede pouhých 16 vyvolených
Už dříve se v rámci "Chase for the Cup", tedy jakéhosi finále Sprint Cupu před závěrečnými závody, vybrala dvanáctka jezdců, kteří si to mezi sebou rozdali o titul. Jenže od loňska probíhá "třídění zrna od plev" mnohem atraktivnějším způsobem, formou play off.
O titul si to v první sérii tří závodů rozdává šestnáct jezdců. Ale pozor, nejsou na trati sami, protože o dílčí prémie za starty a případné úspěchy v závodech bojují i ostatní závodníci 43členného závodního pole, jimž postup do Chase unikl. Čistě teoreticky je tedy možné, že sice posledních deset závodů rozhodne o vítězi šampionátu, ale ten nemusí vyhrát jediný z nich.
Jste zmateni? Netrapte se tím, americkým fanouškům rychlých oválů jde hlava kolem i letos, v druhé sezoně nového formátu. Play off je rozděleno na tři části o třech podnicích a závěrečné velké finále v Miami.
Postup do další "rundy" mají zajištěni vždy vítězové jednoho každého podniku právě probíhající fáze (pokud se tedy po 26 podnicích do Chase for the Cup kvalifikovali) plus další podle počtu získaných bodů.
Vítěz nemusí brát vše
Po první části zvané vyzývací, jež právě probíhá, zůstane dvanáct jezdců. Po trojici "uchazečských" závodů jich zbude už jen osm a poslední tři "vyřazovací" určí kvarteto, jež si to v Miami rozdá o poctu být šampionem Sprint Cupu NASCAR.
Jedná se tak trochu o hybrid mezi klasickými "bodovacími" šampionáty a Američany oblíbeným systémem "vítěz bere vše". Zraněnému Kylu Buschovi tak může být "pro kočku", že po návratu do vozu dokázal z pěti po sobě jdoucích závodů čtyři vyhrát. Naopak šampionem se stále může stát "mistr průměrnosti" Paul Menard, jenž se do Chase protlačil s pouhými čtyřmi umístěními v první desítce.
A ani to "vítěz bere vše" neplatí doslova, protože ani vítěz z Miami nemusí být šampionem Sprint Copu. Tím se stane ten pilot ze čtveřice uchazečů, jenž na oválu v Homesteadu dojede nejlépe.
A právě to mnohé fanoušky dráždí. "Pro úspěch v Chase for the Cup není důležitá schopnost vyhrávat, ale vyrovnanost. Play off nezajišťuje, že vyhraje ten, kdo si to víc zaslouží. Proč jinak třeba v anglické Premier League stále trvají na systému doma - venku bez play off?" ptá se na svém blogu Joshua Lasky z digitálního strategického sdružení AMS.